Hű! Hát ez a hét is egy kicsit (nagyon) kacifántos. Mit is kellett valahogy összeboronálnom? Először is két világnapot (Autómentes és Hulladékgyűjtő). Aztán a szőlő szüretet, mert a meghívás erre a hétre szólt. Ráadásul még gyorsan egy családi fözögetős, beszélgetős, felfedezős, együtt játszós kirándulás, amíg még szép az idő. Rutin ide vagy oda, feladtam a leckét magamnak. Aztán eszembe jutott a megoldás: az "összekető kapocs" nem más lesz, mint a madárijesztő. hiszen azt el lehet készíteni, üvegből, dobozból, műanyagból egyaránt és még a szőlőtőkékhez is ki lehet rakni, hogy a maradék szőlőt megvédje. Inenntől már magát "alakította" a terv és ez lett belőle:

 

 

 

 

 

 

 

Kép forrása: hulladekhistoriak.blogspot.com

Feldolgozásra szánt téma:

Madárriasztók, madárijesztők a szelektív hulladékgyűjtés és az újrahasznosítás jegyében

Jeles napok, zöld ünnepek: Autómentes és Hulladékgyűjtő Világnap

Élmény: kerékpározás, szőlő szüret. kirándulás a Rózsika forráshoz

Gyűjtőmunka otthon: 5 db otthon már „szemétnek számító” dolog gyűjtése és behozatala

Hétfő: Kézművesség napja (üveg – fehér manó)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v Kiemelt technika: festés üvegfestéssel, körömlakkal, fonal tekerés

v Téma javaslat: Madárijesztő fej

Kiemelten fejleszthető képességek:

v térlátás

v tervező készség

v finommozgás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Matematikai tapasztalatok: űrtartalom mérés, relációk (alacsonyabb, magasabb), tő és sorszámnevek, halmazalkotás megadott szempontok alapján

v Üveg xilofon készítés

v Szilva aszalása, lekvár befőzése

v Nagyobbak feladata: sorrend megfigyelése, sorrend „visszaállítása” (Mi változott meg?)

v ritmusérzék fejlesztés

v megfigyelőképesség

v rövid távú memória fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

v Környezetóvó magatartás

v Újrahasznosítás lehetőségei

v Szelektív hulladékgyűjtés szerepe

v hagyományos tartósítási technikák felelevenítése (aszalás, befőzés)

v Páskándi Géza: Madárijesztő

Módszerek, eszközök:

v beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v különböző formájú, méretű üvegek, üvegfesték, körömlakk, fonal, rafia, spárga, botok, ételfesték, csillámpor. szilva, cukor, fahéj

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v Beszélgetés: az üveg készítés folyamata

v Üvegek használata a mindennapokban

v Balesetek, veszélyes helyzetek megelőzése

Reflexiók:

A fejemben így készül az üveg madárijesztő:

1. Végy egy keskeny szájú üveget és az alját mártsd bele a vízbe cseppentett körömlakkos vízbe:

Kép forrása: Found on delineateyourdwelling.com

2. Amig szárad a körömlakk tekergess körbe egy hosszabb, aránylag egyenes faágat fobnallal úgy, hogy minél "szivárványosabb" legyen!

Kép forrása: Found on craftgawker.com

3. Amikor megszáradt az üvegen a körömlakk, húzd rá a bot egyik végébe! Fesd meg az arcát üvegfestékkel és szúrd bele a földbe!

4. Ha van még kedved tovább cifrázni egy keresztbe rögzített bot lehet a karja, amire színse szalagokat, csengőket is rögzíthetsz!

Kedd: Autómentes Világnap – Mozgás napja (fém –szürke)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v kerékpározás (akadálypálya, ügyességi, gyorsasági „versenyek”)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v egyensúlyérzék

v testséma

v ön és társismeret

v szabályok elfogadása, betartása

v figyelem koncentráció

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Madárriasztó szélcsengő barkácsolása fém dobozokból

v Hangszerek barkácsolása fém üdítős dobozokból

v ritmusérzék és hangszínfelismerés

v tervező és kivitelező készség

v rész – egész viszonya

v hallási figyelem

Értékközvetítési tartalmak:

v Mondóka ismétlés: Madarak voltunk

v Vers ismétlés: Páskándi Géza: Madárijesztő

Módszerek, eszközök:

v Bemutatás, beszélgetés, cselekedtetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v Környezetóvó magatartás

v Újrahasznosítás lehetőségei

v Szelektív hulladékgyűjtés szerepe

Reflexiók:

Kép forrása: Found on bhg.com

Kép forrása: Found on craftgawker.com

Szerda: Hulladékgyűjtő nap (mese, vers – papír – kék)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v Mese: A szemétszörny

v Vers.:  Páskándi Géza: Madárijesztő

Kiemelten fejleszthető képességek:

v fantázia

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Nagyobbak feladata: Miből készülhetett? (alapanyagok felismerése, megnevezése)

v Újra papír készítése, kasírozás lufira

v Madárijesztő készítése papírból

v képzelet, kivitelező képesség,

v finommozgás

Értékközvetítési tartalmak:

v Ismerkedés a „hulladék művészet alkotásaival

Módszerek, eszközök:

v papír „maradékok”, papírzacskók, ragasztó, tapéta ragasztó, tojástartó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A papír készítés és kasírozás technikája

Reflexiók:

Miből készülhetett?

Kép forrása: Found on thecolorfulartpalette.blogspot.com

Kép forrása: learningtosee.aminus3.com

Kép forrása: www.pinterest.com

Kép forrása: Found on proartsjerseycity.org

Kép forrása: Found on search.ask.com

Csütörtök: Énekes játékok, körjátékok (műanyag – sárga) – szőlő „szüret”

Kiemelt tevékenység tartalma:

v lipem –lopom a szőlőt

v Hej a sályi piacon

v Ritmus játékok

Kiemelten fejleszthető képességek:

v figyelem, egymásra figyelés

v egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Madarak, madárijesztők készítése műanyag flakonokból

v Szerepjáték: „jelmezes” játék. madárijesztő

v Rögtönzött jelenetek (madár és a madárijesztő)

v Szőlő szedés, préselés, taposás

v Szőlő, szőlőlé kóstolás

v rögtönző képesség

v gyors reagáló képesség

v érzékszervi fejlesztés

v finommozgás fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

v Vers ismétlés: pete Margit: Hét szem szőlő

v Mondóka ismétlés: Madarak voltunk

Módszerek, eszközök:

v bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v műanyag flakonok, milton kapocs, tűzőgép, tölcsér, lavór, szőlőprés, szalmakalapok, szalagok, rafia, nagyobb méretű ruhák stb,

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v Műanyag újrahasznosítása

v Szőlőszüret hagyományainak felelevenítése

Reflexiók:

Kép forrása: Found on edenproject.com

Kép forrása: www.pinterest.com

Péntek: Környező világ felfedezése: Családi nap: Kirándulás a Rózsika forráshoz

Kiemelt tevékenység tartalma:

v Egész napos kirándulás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v kitartás, erőnlét

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Mozgásos és körjátékok

v Felfedezések, megfigyelések

v Gyűjtemények bővítése

 

Értékközvetítési tartalmak:

v A gyalogos közlekedési szabályok

v Tömegközlekedés szabályai

v Kulturált viselkedés szabályai a természetben

Módszerek, eszközök:

v beszélgetés, magyarázat, bemutatás

v Hátizsák

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

 

Reflexiók:

A kép forrása: www.panoramio.com

A hét versei:

Páskándi Géza: Madárijesztő
Ki ez az ember?
Szakálla kender,
ujjasa rongyos,
olyan toprongyos.
Karó a lába,
két szeme kába,
áll ott magába,
nem is hiába.
Varjakat rémít,
röpít az égig,
verebet ijeszt.
Több búza így lesz.

Pete Margit: Hét szem szőlő

Hétfőn egy szem szőlő, 
kedden elfogy kettő. 
Szerdán a számban már három, 
csütörtökön négyért tátom. 
Pénteken öt lesz a kellő, 
szombaton hatot kér a bendő. 

Vasárnap hét bogyó hasamban, 
a csősz elől minden nap szaladtam!

 

 

A hét meséje: A szemétszörny

Berka a bagoly békésen pihent odújában, amikor nagy zajra ébredt. Kinézett otthona ajtaján, s látta, hogy emberek tevékenykednek az erdőben. Csőre is tátva maradt a szomorú látványtól. Az emberek válogatás nélkül vágták a fákat, nem kímélve a fiatalabb facsemetéket sem.

- Ennek már a fele sem tréfa! - gondolta, amilyen gyorsan csak tudott, repült barátaihoz, megbeszélni velük, mi tévők legyenek.

- Irtják az erdőt, irtják az erdőt! - huhogta már messziről. Kupacs és Cserke aggodalmasan hallgatták a bagoly szavait.

- Mi lesz így a kis állatokkal, madarakkal és más erdőlakókkal? - rémüldözött Kupacs.

- Mi lesz a levegővel?- kérdezte Berka. Tanácstalanul néztek össze, majd így kiáltott Kupacs:

- Kérjünk segítséget Mimótól és Csipektől, ők mindig kitalálnak valami okos dolgot!

Felkerekedett a kis csoport, hamarosan megérkeztek a két baráthoz. Egymás szavaiba vágva mesélték el a nagy bajt. Mimó és Csipek kérdőn néztek rájuk:

- Az embereknek szükségük van a fára, miért baj az, ha a mi erdőnkből szerzik be?

- Az a baj, hogy az egészséges fákat is kivágják. Elveszik a madarak állatok lakóhelyét - mondta Berka.

- Arról nem is beszélve, hogy a fák segítenek abban, hogy tiszta maradjon a levegő. Az emberek a bűzös dolgaikkal, mint például az autók kipufogója, a gyárak szörnyű füstje, csak szennyezik a levegőt. A fák levelei pedig tisztítják.

- Hát ezt nem tudják, látják az emberek?- kérdezte a Bagoly mérgesen.

- Nem elég, hogy a sok szemetet idehordják a fák alá, még ki is pusztítják az erdőnket.

Mimó és Csipek ámulva hallgatták az állatokat, s mély gondolkodásba estek. Összedugták okos kis fejüket, és azon tanakodtak, hogyan segíthetnének az erdő megmentésében. Hosszasan beszélgettek majd egyszer csak huncut mosollyal az arcukon azt mondták:

- Megvan, mit kell tennünk! Említetted Berka, hogy a szemetet az emberek szétdobálják az erdőben. No, majd mi összeszedjük, és építünk belőle egy szemétszörnyet. Ettől biztos, hogy megijednek az emberek és rádöbbennek, hogy milyen nagy kincs a fa és az erdő. Menjünk Kupacs házához, ott nyugodtan dolgozhatunk.

Izgatottan indultak, hogy közös erővel gyűjtsék össze az erdőben szétdobált szemetet. Amikor odaértek, döbbenten nézték a rengeteg hulladékot. - Erre nem gondoltam, hogy ilyen sok lesz - mondta Mimó.

Volt ott minden: kiürült üdítős palack, papírszalvéta, újságlapok, olajos üveg, autógumi kerék, eldobott dezodoros flakon, használt papírzsebkendő.

- Barátaim! Lássunk munkához!- kiáltotta Csipek

Hamarosan a favágók zaja mellett más hangokat is hallottak a madárkák a fa tetején. De ezek sokkal kellemesebb hangok voltak. Tervezés, szerkesztés, lázas rakosgatás, izgatott suttogás hangjai hallatszottak. Rövid idő alatt elkészült. A megépült szemétszörnyeteg az erdő rémisztő szörnyetege lett. Elégedetten csodálták és örömtáncot jártak körülötte az állatok és vidáman énekelték:

„Erdőn ha jársz, gondold sorra: szedd fel , gyűjtsd és használd újra, Erdő és fa így lesz vidám! Ne feledd el kis cimborám!”

- Most pedig vigyük a favágók közelébe, és figyeljük meg mi történik! –javasolta Csipek.

Óvatosan egy öreg tölgyfa mellé rakták az építményt, majd a szemétszörny mögé bújva félelmetes hangokkal próbálták elijeszteni a favágókat, akik nemsokára odaértek és nagyon megijedtek a szörnyű látványtól. Mivel nem tudták mi az, fejszéiket, szerszámaikat eldobva menekültek ki az erdőből. Az állatok kacagva bújtak elő. Vidáman énekelve, táncolva ünnepelték, hogy megmentették a fákat. Örültek, hogy sikerült megtisztítaniuk lakóhelyüket nemcsak a szeméttől.

- De most mit kezdjünk ezzel a szemétszörnyeteggel? Kérdezte Berka.

- Vigyük el a szemétszigetre, mutassunk példát az embereknek!- javasolta Kupacs. - Biztosan észreveszik, mennyivel tisztább lett az erdő és ezentúl ők is vigyázni fognak arra, hogy ne dobálják szét a szemetet .

- Jó! - helyeseltek mindannyian, és az elhatározásukat tett követte.

„Erdőn ha jársz, gondold sorra : szedd fel, gyűjtsd és használd újra,

Szemétsziget minden helyen, A szemetet ide teszem.

Az egész föld így lesz vidám, Ne felejtsd el kis cimborám.

A mesét írta: a Miskolci Avastető Óvoda nevelőtestülete

Befejezésül:

Kép forrása: happyteacherhappykids.comhappyteacherhappykids.com

Szép hetet Mindenkinek!