Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 14. - Dagonyázás, sarazás

Mud Day avagy a Sár Napja - június 29.

Kép forrása: www.zimbio.com

A mai bejegyzést egy kicsit "messzebbről" indítom:

Tudjátok mi az egyik leghatékonyabb fejlesztőjáték gyerekkorban?

A szabadban eltöltött szabad játék.
Hogy miért? Hát mert:
  • fejleszti a nagy- és finommotorikát
  • fejleszti az egyensúlyt
  • határtalan módon fejleszti a kreativitást, az alkotóképességet, a fantáziát
  • a gyerek gyakorlhatja és alkalmazhatja a már elsajátított képességeit
  • a szabad levegőn eltöltött idő kedvező hatással van a testre, szellemre, lélekre egyaránt
  • ha sok a manuális tevékenység (mint a képeken látható dagonyázás a sárral), fejleszti a szenzomotoros érzékelést (a világ tapintással való felfedezése)
  • fejleszti a koncentrációt
  • (ha többen játszanak) az együtműködés, egymás segítése a közös cél érdekében történő tevékenységek gyakorlásának ideális módja
  • mivel szabad játékról van szó, a szabályokat a gyerekek állítják föl, így azokat sokkal inkább magukénak érzik és be is tartják
  • oldja a stresszt, a gátlásokat
  • a szabad játék mindig segít feldolgozni a nap közben átélt élményeket
  • mert minden hozzávaló mindig kéznél van - bármiből lehet bármi
  • mert a szülőknek van pár perc nyugalma (és valljuk be, hogy ez sem utosó szempont)

Tudjátok mi lenne az egyik legkedveltebb tevékenysége a gyereknek?

A dagonyázás, sarazás, ezért aztán százszázalékosan érthető, hogy miért is van "sárünnep"

A sárban az a zseniális, hogy
  • rengeteg játék játszható vele (kis és nagy mozgásos, szerepjáték, festés, szobrászkodás, stb.)
  • a gyerekek maguktól is ötletelhetnek
  • környezetbarát!!
  • könnyen "előállítható"
  • mindenről le/kimosható
  • nincs olyan gyerek, aki ne szeretné :)
  • egyszer azt olvastam, hogy a vizet, homokot és a sarat azért szeretik a gyerekek ösztönösen, mert nagyon ősi, bevésett emlékeket ébreszt a lélekben (még az ősember idejéből)
Egyetlen hátránya a sárral való játéknak mi magunk, a felnőttek vagyunk, akik azon parázunk, hogy koszos lesz a gyerek ruhája, arca, cipője, stb. és hogy ezzel aztán az egész lakást összepiszkolják. Van egy jó hírem: minél koszosabb egy gyerek, annál boldogabb! A lakásba belépve pedig azon nyomban dugjuk a zuhany alá a gyereket, és máris megoldottuk a takarítás kérdését.
Forrás: http://www.fittkid.hu
És hogy még nagyobb kedvet csapjak íme néhány ötlet, hogy hogyan is "ünnepeljetek" ma:
Képek forrása: Dimensions Early Education Programs @ First-Plymouth

+ 1 ötlet: És, ha amíg a gyerkőc önfeledten dagonyázik elkészítjük ezt a malacos tortát, akkor a mai nap biztosan kacagástól lesz hangos:

Hozzávalók:

Piskóta:
15 dkg cukor
15 dkg liszt
2 kk sütőpor
2-3 ek. kakaópor
4 tojás kettéválasztva
kb. 1 dl hideg víz

Piskóta töltelék:
lekvár (szamóca)
gyümölcs (eper konzerv)

Csokis krém:
Dr. Oetker csokis tortakrém + 2. ek fekete kakaópor
4 dl hideg tej

11 csomag Kit-kat
Szalag
70 gr. rózsaszín marcipán massza

Elkészítése:

A piskóta tésztát a szokott módon elkészítettük és a spájzba tettük hűlni, közben megcsináltuk a tortakrémet, mégpedig nagyon egyszerűen a port belekevertük a 4 dl tejbe, majd állni hagytuk. Miután a piskóta kihűlt kb. 2 cm szélesen levágtuk körbe a szélét, hogy a kész torta ráférjen egy tányérra, majd ketté vágtuk és megtöltöttük lekvárra. A tésztát tányérra tettük és a szélét megkentük tortakrémmel, majd a félbe tört kit-kat-ekkel körberaktuk, és szalaggal körbe rögzítettük. A közepét megtöltöttük a csokis masszával, végül a már előre elkészített malacokkal díszítettük.
Forrás: http://izeselet.blogspot.hu/
Befejezésül:
Azt hiszem ez az "ünnep" tökéletesen jó alkalom arra, hogy egy kis időre gyerekké vállhass Te is. Öltözz fürdőruhába és hívd ki a gyerekeidet egy igazi sárdobálós csatára vagy célbadó versenyre! Jó szórakozást!

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 5.- Homokozás

Kép forrása: http://passengersonalittlespaceship.blogspot.hu/

Homok, homokozás, sár, sarazás

Homokozni minden korban imádnak a gyerkőcök. Akár homokvár, akár sütemények készülnek, minden esetben segítik gyermekünk fejlődését. Hatással van a kéz finommozgásaira, a fantáziára. A homok olyan közeget biztosít, melyben a gyerekek a körülöttük lévő világ kis darabjának felfedezését, felépítését, elpusztítását három dimenzióban is gyakorolhatják.

Az első alkotások homokból készülnek! Homokozás közben a gyerek bőre - egyik fontos érzékszerve - is rengeteg ingert kap: ilyen a homok hőfoka, szemcsemérete, állaga.

Tengerparton, tóparton, folyóparton nagy élmény az iszapozás, sarazás. A formázás, gombócgyúrás, alagútásás erősíti a gyerek karizmait. Kézügyessége fokozatosan fejlődik: kezdetben könnyebb a vizes homokot formába nyomkodni, mint gyurmával, tésztával tenni ugyanezt. Később a gyurmázástól megerősödött ujjak már lazábban fogják a ceruzát, először tehát hadd sarazzon, homokozzon, gyurmázzon a kisgyerek!

Homokvárak, vizesárkok
Kép forrása: www.kidscreativechaos.com
Különböző fajtájú és méretű műanyag flakonokból újakat készíthetünk a megunt homokozójátékok mellé. A flakon felső részéből csúcsokat formázhatunk, a megmaradt középső cső pedig a vár alagútja lesz. A kisgyerek rendszerint nem tud olyan szilárd homokvárat építeni, hogy átfúrva ne szakadjon be, ezért készítsük fordítva az alagutat. Fektessük le vízszintesen a homokba a műanyag flakon középső szakaszát, és halmozzunk a tetejére jó magas kupacot. Botokat, faleveleket, színes kavicsokat használhatunk zászló, kapu gyanánt. Hazainduláskor ne felejtsük a flakonmaradványokat a homokban, mert ezek egyébként szemetek. A farkasverem mély gödör, botokkal, falevelekkel letakarva. Játsszuk el, hogy a farkas (vagy a dinó) nem veszi észre, és beleesik. Vigyünk magunkkal ehhez megfelelő gumiállatot. 
Tengerparton kagylókkal boríthatjuk a kész várat. Készítsünk a különböző színű, formájú és méretű kagylókból mozaikot a puha, nedves homokba. A víz szélén csatornarendszert vájhatunk, szigetet, kikötőt, míg el nem mossa az egészet egy erősebb hullám. Mindezt a játszótéri kút segítségével is megvalósíthatjuk, a sarazást pedig szinte minden gyerek imádja.
Süti, süti pogácsát...
Meleg időben, vízközelben megengedhetjük, hogy kisgyerekünk fülig maszatos legyen. A kicsik (sőt, talán még a nosztalgiázó nagyok is) élvezettel turkálnak a homokban, pancsolnak a vízben, hát még ha össze is keverhetik a kettőt! A bőr legkiterjedtebb érzékszervünk, a homok és a sár érintése élvezetes és egyben hasznos tapasztalatszerzés. Vegyük le a kisgyerek ruháját: majd tisztán ráadjuk a játék végeztével. Az viszont fontos, hogy szorosan záródó bugyit vagy pelust adjunk rá. 
- Ássunk kis mélyedést, és töltsünk bele annyi vizet, hogy híg massza keletkezzen benne. Csepegtessünk a híg sárból hegycsúcsokat, tornyokat. Figyeljük meg, hogy növekszik, majd hogyan dől le.
- Adjunk hozzá még egy kis anyagot, majd formázzunk belőle gombócokat, és hengergessük meg száraz homokban.
- Dagasszunk nagy cipókat, és "süssük ki" őket a napon. Másnapra kőkeménnyé száradnak. 
- Kenjük be sárral a kisgyerek lábszárát, majd zuhanyozzuk le róla a fekete harisnyát. Ha megtetszett neki, jó néhányszor ismételhetjük!
Játszik és tanul
Vigyünk magunkkal a játszótérre kis szivacspárnát, hogy kisgyerekünk mellé telepedhessünk. A szokásos homokozóformákon kívül újabb tevékenységekre ad lehetőséget egy szélesebb szájú műanyag üdítős palack, műanyag kés, kanál. Homokozás közben számos mondókát is megtaníthatunk neki. 
- Simítsuk el magunk előtt a homokot, és ujjunkkal vagy kis bottal rajzoljunk emberkét. Mondjuk el hozzá a Pont, pont vesszőcske kezdetű mondókát. A homokozóformákkal kupacoljunk ruhát a pálcikaemberre. Kérdezgessük kisgyerekünket: hova tegyük a szoknyáját? Hova jön a cipője?
- Gyúrjunk nedves homokból pogácsát - süti-süti pogácsát, apának, anyának, kedves kis babájának. Műanyag késsel vágjuk fel, és osszuk szét a családtagoknak, barátoknak. Soroljunk fel minél többet közülük, közben megtanulja a nevüket.
- Kanalazzunk homokot a széles szájú flakonba, így gyakorolja a kanalazást. Közben figyeljük, hogyan telik az üveg, majd borítsuk ki, és kezdjük elölről. Gyűjtsön nagyobb kavicsokat, és dugdossa azokat is az üvegbe. Ügyesednek az ujjacskái, közben hallja, hogy ez zörög, és megfigyelheti, hogy némelyik kavics nem fér bele.
Forrás: http://www.babaszoba.hu/
Homokozók a kertben
(képek forrása: http://www.yesspaces.com//
Kép forrása: redtri.com
+ 1 játékötlet: Kincskereső
+ 1 ötlet: Homoklenyomatból dekoráció

Képek forrása: www.pressions.ca

Kép forrása: authorsresources.ca