Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 47. - Rakosgatás

Képek forrása: Stimulating Learning with Rachel

Játék, Tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 42. - Játékok a kertbe

Fél tucat óriás(i) játék kertbe, udvarra

Óriás memori

Kép forrása: http://www.studiodiy.com

Festés egy kicsit másképp

Kép forrása: http://mygoodmorning.com

Óriás twister

Kép forrása: http://www.justusgirlsblog.com

Óriás dominó

Kép forrása: http://www.soyouthinkyourecrafty.com

Óriás marokkó

Kép forrása: http://www.iheartnaptime.net

Óriás dzsenga

Kép forrása: http://www.abeautifulmess.com

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 38. - Vedd át!

Esik az eső

Ti meg tudjátok csinálni? nekem még soha nem sikerült, de addig nem nyugszom, amig nem megy:

Forrás: FamilyFun

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 33. - Finommozgás fejélesztés

Játék vagy tanulás?

1. ötlet a http://www.powerfulmothering.com oldalról

2. ötlet a http://www.funathomewithkids.com oldalról:

Tanulás vagy játék?

3. ötlet a http://happyhooligans.ca oldalról


Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 29. - Gyönygfűzés egy kicsit másképp

Képről, képre

Az ötlet és a képek forrása: http://playfullearning.net

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 16. - Válogatás, rakosgatás, keresgélés...

 

A mai ötletek mindegyikének az alapja egy nagy tál vagy egy  fürdető kád, nagyobb tepsi ...

Kép forrása: Child's Play Music

Rakosgatás, építkezés barna és fehér kockacukorral

Megjegyzés: Amikor az építő játékot már elunta a gyerkőc jöhet a "gyerekeim" által "Hamupipőkésnek" elnevezett játék a magok szétválogatása

Kép forrása: Small Potatoes

Válogatás avagy a "Hamupipőke" játék

Megjegyzés: Ha már könnyedén megy nyitott szemmel, akkor jöhet a bekötött szem és ha már könnyedén megy kézzel, akkor jöhet a kiskanál, a ruhacsipesz vagy a szemöldökcsipesz.

Kép forrása: Small Potatoes

Keresgélés avagy a kincskereső játék

Megjegyzés: Annak, hogy mit retünk el miben csak a fantáziánk szabhat határt.

Kép forrás: http://www.toddlerapproved.com

És, hogy mit is fejlesztünk? Például a finommozgást, az ujjizületek mozgékonyságát, a taktilis érzékelést, figyelem koncentrációt, szem és kéz együttműködését ....

Játék, tanulás, játékos tanulás (is) 12. - Ugrálókötelezés

Gyerekkorom egyik legvarázslatosabb játéka az ugrálókötelezés volt Lehet játszani egyedül, párban és, ha sokan vagyunk akkor a legizgalmasabb: vajon ki bírja a legtovább?

Helyigénye minimális, olcsó, egyszerű és rendkívül fejlesztő hatású   Erősíti a keringési rendszszert és minden izomcsoportot megmozgat. Kíválóan fejleszti a koordinációs képességet és a ritmusérzéket. Hatékonyan égeti a zsírt, ezért a kicsit ducibb gyerekeknek nagyon ajánlott, hiszen a rendszeres ugrálókötelezés eredménye már 6 hét után láthatóvá válik.

Ahhoz azonban, hogy élvezetes játékká vállhasson jó minőségű eszközre lenne szükségünk. Ezt bizony nem mindíg sikerül beszerezni, hiszen a játékboltokban kapható kötelek többsége túl könnyű, ahhoz hogy jól lehessen hajtani. A "hosszuk" is egyforma, ezért a különböző magasságú gyerekek nehezen tudják hsználni és arról már nem is írok, hogy a figurás fogantyúk pillanatok alatt lecsúsznak a kötélről és attól kezdve esetleg bábozásra ugyan még használhatók, de a kötél fogására már nem, ezért aztán arra gondoltam, hogy ötleteket keresek ahhoz, hogy hogyan is készíthetnénk saját magunk ugrálókötelet.

Ha van sok-sok műanyag zacskód:

Ha van sok-sok maradék fonalad:


Képek forrása: http://spoonful.com/

Ha van sok-sok kinyúlt, megunt pólód:

Kép forrása: http://phippsscienceeducation.org/

Egy "régi" játék, amit "leporolhatnánk": gumizás

Kép forrása: www.evamagazin.hu

Az örömteli játék közben a gyermeket ezeken a területeken érik fejlesztő hatások: mozgáskoordináció, sorrendészlelés, emlékezet, testséma, téri tájékozódás, szabálytudat, koncentráció...
A játék szabályai:
Szintek:

1. gumi a boka vonalában
2. gumi a lábszár vonalában
3. gumi a térd vonalában

Az első alappálya:

A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Úgy kell végrehajtani a terpeszugrást, hogy rá kell ugrani a két gumira
Páros lábbal vissza középre
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Páros lábbal kiugrani

Második alappálya = az első pálya "áthúzása":

A gumin kívül páros lábbal szembe állunk a két párhuzamos gumival úgy, hogy a lábfejünk a hozzánk közelebb eső gumi alatt van
Úgy ugorjuk át a távolabbi gumit, hogy a közelebbit "magunkkal visszük"
Hátratolatunk, így a bokánk hátsó fele viszi magával az előbb távolabbi gumiszakaszt és kapunk egy háromszöget
Ekkor páros lábbal ráállunk a" háromszög" csúcsára és páros lábbal úgy ugrunk fel, hogy az eredetileg közelebbi gumira, vagyis a jelenlegi "átfogóra érkezzünk
Majd - mivel a felugrás következtében a távolabbi gumi visszaugrik az eredeti helyére, arra is ráugrunk páros lábbal és páros lábbal leugrunk róla
(Ütemét tekintve. Alállunk,áthúzzuk, hátra- és rálépünk az első gumira, ráugrunk az első – majd a második gumira, kiugrunk)

Harmadik pálya:

Kiindulóhelyzet: terpeszállás és a láb között az egyik gumi. Kis terpeszben ugrálunk egy gumivonal és a másik gumivonal felett
Ennek is van 6-os verziója, amikor a 6. ütemre ráugrunk...stb.

Fűzés:
- a 2 gumiszalag terpeszben levő lábunkon belül van
- majd fordulunk 180 fokot a 2 gumival együtt (bokánkra csavarva ugrás közben)
- felugrunk - közben elengedjük a gumit és
- terpeszben érkezünk lábunkkal a gumiszalag ra lépve

Tipi – topi: helyben futunk és duplán számolunk

1-1 gumin belül vagyunk
2-2 helyben futás gumin kívül (terpeszállásban)
3-3 gumin belül...stb

Forrás: http://www.abcakademia.hu/

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 8. - Egyensúlyban és egy oldalajánló

Kép forrása:blog.xfree.hu

Eszedbe jut, amikor a gyerkőc felmászik a fára, hintázik vagy libikókázik, ugrálókötelezik, ugyrálóiskolát játszik, kerékpározik, gördeszkázik vagy fél lábon ugrál - estleg a járdasziget szélén közlekedik, felmászik és leugrik, átlép és átugrik mindenen és mindenhova, hogy közben tanul? Persze, hogy nem, hiszen mindegyik csupa "mosolyjáték" és közben észrevétlenül fejlődik többek között az egyensúlyérzéke.

A mai bejegyzés ötleteit a http://www.fittkid.hu/ oldalt nézegetve találtam. Mindenkinek ajánlom, hogy olvasgassa és figyelje a bejegyzéseket, mert egyszerűen megvalósítható, gyerekbarát ötletek sokaságával találkozhat. Nagyon szeretem. Hogy miért? például ezért:

"Felhőtlen gyerekkor - mit tehetünk mi érte?"

Ti mire emlékeztek a gyerekkorotokból leginkább? Én érzésekre, hangulatokra. Nem arra, hogy milyen tiszta volt a lakás körülöttünk, vagy hogy milyen autónk volt, hanem amikor vasárnap együtt társasjátékozott a család. Hiszem, hogy az egyéniség kialakulásában döntő szerepet játszik, hogy kinek milyen geyerekkora volt. És ebben mi, szülők, nagyszülők, nevelők, gyerekfelügyelők, pedagógusok nagyon sokat tehetünk. Néhány egyszerű gondolat szem előtt tartásával rengeteget adhatunk a gyerekeknek:

1. Gyerekkor csak egyszer van! Olyan gyorsan felnőnek a gyerekek, hipp-hopp a barátok, az ellenkező nem, a hobbik, stb. fogják érdekelni őket, ahelyett, hogy velünk, szülőkkel töltenék az idejüket. Használjuk ki, hogy most még játszanak velünk/játszhatunk velük... 

2. A játék akkor a legjobb, ha az a gyerekek igényeit veszi figyelembe és teret enged a szabad asszociációnak. Mi felnőttek hajlamosak vagyunk túl sok követendő szabályt és tartalmat belevinni a játékba, már túl reálisan nézzük a világot. A gyerekek sokkal kreatívabbak, még benne élnek a mesében, abban a világban, ahol minden lehetséges. Hagyjuk, hogy itt játszanak, sőt, menjünk mi is velük, nagy élmény felnőttként ismét gyerekké válni! :)

3. Hagyjunk szünetet is  a gyerekeknek: nekik is szükségük van néha egyedüllétre, amikor feldolgozzák a napi eseményeket, belemerülnek egy-egy játékba, fizikailag és lelkileg is feltöltődnek energiával. Ne próbáljuk meg programokkal kitölteni az egész napjukat, néha egyszerűen csak hagyjuk békén őket. Ideális lenne, ha kisiskolás korban nem terhelnék túl házi feladatokkal és különórákkal őket. Amennyire tudjuk, biztosítsuk ezt számukra.

4. Nem göngyölhetjük őket védőhuzatba, nem tudjuk őket mindentől megóvni - és ez így is van rendjén! A gyerekek elesnek, lenyúzzák a térdüket, kék-zöld foltokat szednek össze, sőt néha még rosszabb is történhet velük. De aztán felkelnek és mennek tovább. Újra és újra próbálkoznak, mert így tanulnak. Igy tapasztalják meg a világot maguk körül, így tanulják meg felmérni és értékelni a helyzeteket, így tanulnak önnálóságot és találják meg a helyüket a világban - már ha hagyjuk őket tapasztalni.

5. Szabjunk határt a képernyő előtt töltött időnek! Ahogy nőnek a gyerekek, úgy szeretnének egyre több időt tölteni a tv, internet, számítógépes játék, vidójáték, stb. előtt. Nem, én nem vagyok fanatikus ellensége a 21. század találmányainak,igenis vannak jó és hasznos műsorok a tv-ben és sokat lehet okulni a számítógépes játékokból is, de adjuk alternatívát a gyerekeinknek a valós játékokból is! 

6. Nem baj, ha a gyerekek néha "unatkoznak". Ne érezzük kötelességünknek, hogy folyton szórakoztatsuk őket és állandóan valami hasznosat kelljen csinálniuk. Nagyon jó, ha megtanulnak egyedül játszani, elfoglalni magukat, sőt játékokat ki/feltalálni vagy egyszerűen csak álmodozni. Értékelni a csöndet és elmélyülést. Még ha csak rövid időszakokra is :)

7. A sportfogalalkozások nagyszerűek, de nem egyenlőek a szabad játékkal. A sport a kitartásról, szabályszerűségről, koncentrációról, a cél eléréséről szól. A szabad játék meg egyszerűen csak arról, hogy élvezetes módon, kikapcsolódva, lehetőség szerint a szabadban mozogjunk sokat és jólesően.

8. Minden gyereknek az előnyére válik, ha ő maga elültet valamit, majd annak a növekedését nyomon követi. Mindegy, hogy a családi kiskertben segít palántázni, vagy csak egy cserépben nevelget valamit az ablakpárkányon, a lényeg ugyanaz.


9. A gyerekek leginkább a mi időnket, figyelmünket igénylik. Minden drága játéknál, könyvnél, ajándéknál többet ér, ha figyelünk rájuk! Megfizethetetlen, amit a figyelmünkkel adhatunk nekik!

10....?
Nektek mi a véleményetek, mi jöhet a tizedik helyre?"

1. ötlet: Pókháló ragasztószalagból

Először én találtam ki hozzá játékokat:
  • középre raktam egy almát, a hálószálakra pedig mindenféle állatkát, akik védelmezik az almát. A gyerkőc feladata az, hogy elvegye a pók almáját, de csak a szalagon mehet végig, ha pedig állatkákkal találkozik, ott nem mehet át. Azaz labirintusjáték, egy kis lábizom, egyensúlyérzék és logika fejlesztéssel. És ami nagyon fontos: sok nevetéssel! :)
  • Ennek a fenti játéknak a variációja: nincsenek védő állatkák, egyszerűen "csak" be kell menni az almáért a hálószálak mentén, de: lábujjhegyen, guggolva, egy lábon ugrálva, külső lábélen, táncolva, stb. Nyugodtan ötletelhetnek a gyerekek is, milyen módon menjenek még.
  • egy másik játék: beültem középre, én voltam a pók. A gyereknek úgy kell átszaladni a háló egyik feléről a másikra, hogy a pók ne kapja el. Persze úgy játszottam, hogy mindig majdnem elkaptam, de azért csak kicsusszant a kezem közül, mire nagy mű-felhajtást csaptam, hogy milyen ügyes ez a kis légy, de legközelebb minden erőmet összeszedem, és úúúúgyis elkapom! Ez a játék hihetetlenül felvillanyozta G-t, csak úgy csillogott a szeme és visongatott :) Ebben a játékban az a jó, hogy nagyon sok a testi kontaktus (mint egy jó kis birkózásnál), de a gyereknek az agyát is jól megtornáztatja, mert előre ki kell gondolni a mozdulatait, kombinálnia kell, megpróbálni kicselezni.
  • Lehet vele célba dobósat játszani: meghatározott távolságról kell minél inkább középre dobni pl. az összegurigázott zoknit. Valahogy úgy, mint a darts-nál, csak itt vízszintesen. A dobás úgyis rengeteg izmot és idegpályát megmozgat a gyerekben, kicsiknek nem is olyan egyszerű feladat ez! Lehet akár pontokra is játszani, a végén összesíteni - főleg, ha sokan játsszák.
  • Ha többen vagyunk (legalább hárman), lehet játszani Macskásat. Azaz középen ül a pók a hálójában,  két oldalt pedig két légy, akik dobálják egymásnak a kaját (valami plüss dolgot, párnát). Persze úgy kell átdobni a dolgot, hogy a pók ne tudja elkapni. Ha elkapja, helyet cserél azzal a léggyel, akinek a dobását kivédte. Szintén nagyon jó kombinációs játék, sok trükközéssel és ami nagyon fontos: együtt kell működni a társsal, csak akkor lehet elérni a célt!

2. ötlet: Mocsárjárás

Már több helyen láttam ezt a  játékot, és bármilyen variációban fordult is elő, nagyon tetszett. Ötletes, egyszerű és érdekes a gyerekeknek. Ja, és nem utolsó sorban jó kis koordináció- ill. egyensúlyfejlesztő játék. Odáig még nem jutottam el, hogy meg is valósítsam (lsd. időhiány), de nem hiszem, hogy nagy ördöngősség lenne. A lényeg, hogy valamilyen 10-15 cm magas, vagy ennél akár alacsonyabb  tárgyon (ami lehet fakocka, hungarocel darab, konzervdoboz, stb) lyukat fúrunk, majd átfűzzünk egy kötélet, amit aztán megkötünk, hogy egy karikát képezzen.






A karikának olyan méretűnek kell lennie, hogy a gyerek a behajlított kezébe tudja venni. Kb. olyan méret ez, mint a síbotnál, mivel így tudja majd a mozgását kézzel segíteni. Kész is vagyunk. Fel lehet pattanni rá és mintha "gólyalábakon" járnánk, úgy kell lépdelni, csak persze nem olyan magasságban. Aztán ha már nagyon belejött a gyerek, persze el lehet gondolkodni az artistaképzőn is...:)




Egy másik verzió:

 

3. ötlet: Tappancsnyomok

Szóval a kizclub oldaláról letöltöttem ezt a doksit, és kinyomtattam a képeket. Aztán körbevágtam a lábnyomokat éslamináltam őket, hogy tartósabbak legyenek. Végül Blue-tack-kel rögzítettem őket a parkettához (ez azért fontos, hogy amikor rálépnek ne csússzanak meg, mert az nagyon balesetveszélyes lenne!).


A játék célja az, hogy a gyerekek meghatározott betűkre lépjenek rá, de itt is fontosnak tartom, hogy legyünk nagyon rugalmasak! Ha a gyerekek más szabályokat találnak ki, ám legyen, kövessük azokat, hiszen az a lényeg, hogy jól érezzék magukat/magunkat és közben mozogjunk.

 

4. ölet: Papírkorcsolya


(Ezekben a játékokban az is jó, hogy ha rossz az idő, esik az eső akkor a lakásban is játszható.)

Jó hangulatú egyött játszást (tanulást) Mindenkinek!

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 4. - Labda

Száll a labda. száll magasra

Lehet gurítani, eldobni, elkapni, rúgni, pattogtatni, pörgetni. Játszhatunk vele a lakásban, a szabadban, a vízben. Lehet labdázni egyedül, kettesben vagy egy egész csapattal. Létezik kicsi és nagy, sima és rücskös, világítós és csilingelő, sőt vannak olyan nagyobb méretűek is, amelyekre rá lehet ülni vagy akár feküdni. A labda a legegyszerűbb és talán a legnagyszerűbb játék, amellyel nagyon sokféle képesség fejleszthető a gyermekeknél

A labdázás

 

  • Erősíti és fejleszti a testi és idegrendszeri funkciókat, a fizikai erőnlétet és a pszichikai működéseket is.
  • Hatással van a szem-kéz és szem-láb koordinációra, a gömbérzékelésre, a téri tájékozódás fejlődésére.
  • Fejlődik a nagymozgások összerendezettsége; a mozgások téri és időbeli érzékelése és pontosítása; a feladathelyzetekhez való viszonyulás és az ehhez való alkalmazkodás; a ritmusérzék; az egyensúly; a testséma kialakítása; a finommozgások kivitelezése.
  • A labdajátékok által fejleszthető még a vizuális érzékelés, az irányított figyelem és a szabályok elfogadásának képessége.

 

Lufival könnyebb

Kép forrása:

Eldobni és elkapni a labdát nehéz feladat a picinek, mert egyszerre igényel gyors reakciókat a látástól, a nagymozgásoktól és a finom kézmozdulatoktól is. Érdemes először ezt az összetett folyamatot lassítva játszani, és erre a legmegfelelőbb eszköz a lufi. A levegőbe felütött lufi lassú mozgását könnyű követni szemmel és van elegendő idő felkészülni az elkapására is. A lufi mozgásának a gyorsaságát úgy szabályozhatjuk, hogy kisebbre, vagy nagyobbra fújjuk fel, esetleg a fémfóliából készültet vásároljuk meg, ami szintén kicsit gyorsabban mozog a levegőben.

Forrás: http://gyermekmozgasfejlesztes.shp.hu/

Kép forrása: missbananapants.blogspot.com

Kép forrása: lenvirag.blogger.hu

Kép forrása: classhome.wordpress.com

Kép forrása: forwhatitsworth-ornot.blogspot.com

Kép forrása: taloolakids.com

Kép forrása: www.craftjuice.com

Kép forrása: easypreschoolcraft.blogspot.com

Kép forrása: teachbesideme.com

Kép forrása: www.thecraftycrow.net

Befejezésül néhány labdapattogtató, lebdeadogató mondóka:

Babos tyúkom ide hallgass,
Kis kertemben ne kapargass!
Adok neked sört, bort, pálinkát,
Kapd el, Julcsa, a labdát!
(Beregújfalu)

Megy a juhász a szamáron Szegedre,
Szegedre,
Jaj, de fényes a kedve,
Az angyalát.
(Jánosi)

Ki-ki maga mesterségét folytatja,
Tatja, tatja,
A másiknak átadja, adja, adja,
Sárinak!
(Beregújfalu)

Egy-előre,
Két-kettőre,
Három-hatra,
Hat-kilencre,
Üsd ki tízre,
Tizenegyre.
Gyertyatartó,
Vaskoppantó.
Üti háta,
Döbbentőre.
(Beregrákos)

Első egyre,
Két kettőre,
Három hatra,
Hat kilencre,
Üsd ki tízre,
Tizenegyre,
Gyertyatartó,
Vaskoppantó,
Egy a földre,
Tíz a falra.
(Rát)

Egy arany alma,
Tíz aranyalma,
Tíz, tíz, tiszta víz,
Tekenőbe meleg víz.
Engem ángyom ott fireszt,
Ahol legmélyebb a víz.
Lökd, fel, ángyom, lökd, fel,
A kakas ülőbe,
Még annál is magasabbra,
A csillagos égbe.
(Mezőgecse)

Pad alatt, pad alatt volt egy ház,
Abban lakott Mikulás.
Kértem tőle szalonnát,
Még azt mondta, pofon vág.
Ha pofon vág, meghalok,
Elvisznek az angyalok,
Lágy földbe temetnek,
Onnét ki sem vehetnek.
(Beregrákos)

Egyet dobtam, csattintottam,
Kettőt dobtam, gyűrűt húztam,
Hármat dobtam, gombolygattam,
Kijártam az első osztályt,
Most megyek a másodikba.
(Beregújfalu)