Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Hónapsoroló - november

Kép forrása: garyfurr.org - 601

Jeles napok, ünnepek, hagyományok

November 3. hete: Magyar népdal és népművészet hete

Témahét terv/ napi bontás

Dátum: 2015. november 16 – november 20.

Feldolgozásra szánt téma: Népművészet hete

Jeles napok, zöld ünnepek: Erzsébet nap

Hétfő: nemezelés, szövés

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

Gurítások, célba dobások

v  Szabad mozgások, játékok padon, karikával, dióval

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Egyensúlyérzék

v  Szem –kéz koordináció

v  Mozgások összerendezettsége

v  Szabályok elfogadása

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: relációk (több, kevesebb, kisebb, nagyobb, hosszabb, rövidebb)

Ének – zene - tánc: Vékony vászon lepedő, Erre csörög a dió

Kézművesség: nemezelés (dió, gyapjú fonat, gyapjú - filckép ragasztás), papírtálca szövés

Meseszövés: Galagonya király és Csipke hercegnő története (a gyerekek ötlete alapján)

Séta az erdőbe

v  Ritmusérzék fejlesztés

v  Hallásfejlesztés

v  Finommozgás

v  Érzékszervek működése

v  Beszéd, figyelem koncentráció

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  dió, kosár, gyapjú, szappan, papír tányér, fonal

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyapjú tulajdonságai

v  Nemezelés, szövés technikája

v  Az őszi erdő kincsei (galagonya, csipkebogyó)

Reflexiók:

 

Kedd: Agyagozás

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás

v  Falikép agyagból tésztalenyomattal

v  Mécses tartó levegőn száradó gyurmából

v  Díszek porcelángyurmából

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Konstruáló, tervező képesség

v  Finom motorika

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Kéztorna

Ujjkiszámolók ismétlése

Nagyobbaknak. magfigyelést fejlesztő játék

 

v  Ujjízületek erősítése

v  Emlékezet fejlesztése

v  Megfigyelőképesség fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

Mondóka: Hüvelykujjam mustáros

Mese: Kobak meséi

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  agyag, gyurma, tészta, csipke terítő, hajgumik

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  az agyag „története”, tulajdonságai (föld festékek)

Reflexiók:

Szerda: gyertyaöntés

Kiemelt tevékenység tartalma: mese. vers

Mondókák:

Gombolyag cérna, faggyúgyertya,
lángot vetett a kemence,
táncot is jár a gerlice guug!

Ég a gyertya, ég, 
El ne aludjék! 
Míg a szikra lobbot nem ad, 
Guggoljunk le mind!

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzés fejlesztés (gyors –lassú, egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Gyertyaöntés csészébe

v  Falmászás

v  Bátorság, egyensúlyérzék

Értékközvetítési tartalmak:

v  Ég a gyertya, ha meggyújtják (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  maradék gyertyák, csészék, üvegek

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyertya tulajdonságai

v  Világítás régen és ma

Reflexiók:

Csütörtök: Erzsébet nap

Kiemelt tevékenység tartalma: ének - zene - tánc

v  Hol jársz, hová mész Erzsébet asszony?

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  mozgás koordináció

v  együttjátszás öröme

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Várfoglaló játékok a tornateremben

v  Várfal festése kartonra

v  Rózsák mintázása porcelángyurmából

v  Almás rózsasütemény sütése

v  Nagyobbaknak: rózsás feladatlap (mi a különbség?)

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

v  megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Szent Erzsébet legenda

v  A rózsát nevető királykisasszony

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  karton, festék, porcelángyurma, sütés alapanyagai, feladatlap

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  hagyományok felelevenítése

Reflexiók:

Péntek: papírkészítés

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v  Papír készítés menete

v  Papírfajták és tulajdonságai

v  Papír újrahasznosítás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  ismeretek bővítése

v  környezettudatos gondolkodás alapozása

v  érzékszervek fejlesztése

v  kreativitás fejlesztése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Újrapapír készítése tojástartóból, újságpapírból

v  Szabad alkotások térben, síkban különböző papírfajtákból

v  Párosító játék csukott szemmel (papírok párosítása bekötött szemmel)

v  Rögtönzött papír jelmezek készítése (kivé váltál?)

v  finommozgás

v  kreativitás

v  érzékszervi fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

 

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  maradék papírok, olló, ragasztó, tojástartó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Papírral kapcsolatos ismeretek bővítése

Reflexiók:

1.  Mindszentek (aprószentek) napja

2.  Halottak napja

3.  Magyar tudomány napja

Japán kultúra napja

9.   Feltalálók napja

10. Tudomány Világnapja

11. Márton nap

Mondóka a lámpás készítéshez vagy a felvonuláshoz: Ki megy ott a hegyen át? (részlet)

„Ki megy ott a hegyen át? Egy, két apró manócska:….

Mörmike megy előre, lámpást visz a kezében….

Második a Bab Berci, szemét hátra mereszti…

Utána jön Kódorgó, lámpa után bolyongó….

Negyedik az Icipici, ki a földből sem látszik ki.

Lámpa, lámpa. lámpácska, ragyogj, mint ég csillaga!

Csillag, csillag fenn az égen, csillag, csillag ragyogj nékem!

Hopp, egy csillag lepotyogott s tenyerembe belehullott….”

(Forrás: operenciasovoda.blog.hu)

+ 1 ötlet: LÚDTALP FÜZET készítése

„Én ekkor szoktam megnézni a gyerekek lúdtalpát. No, nem csak úgy megnézni, hanem valóban lenyomatozni, mégpedig sima vízzel. Egy lavórba vizet teszek, a földre pedig szép színes (narancssárga) papírt (A/4). A gyerkőc belelép a vízbe, majd a felnőtt kiemeli, hogy a lába ne mozduljon el. A víz nyomot hagy a papíron, ezt gyorsan körberajzolom és ráírom a gyerkőc jelét-nevét. Így a papíron nem marad más, csak valóban a talp nyoma. Nem kell festegetni és lemosogatni, mint amikor festékezzük, gyorsan meg lehet csinálni és ugyanazt a célt érjük el vele. Az elkészült lapokat lefűzzük egy füzetbe, aminek az elejére ludat rajzolunk meg egy nagy lábat.”

(Szabó Orsolya- Kispatak Óvoda)

16. Tolarencia Világnapja

17. Budapest napja

Nemzetközi "Ne gyújts rá!" nap

19. Erzsébet nap

20. Ifjú zenebarátok napja

Gyermekek Jogainak Világnapja

25. Katalin nap

26. Torta Világnapja (és a szerelmi vallomásoké)

27. Magyar véradók napja

30. András nap

Hónapsoroló - október

 

Kép forrása: marietta.szpsg.blogspot.com

Első hétvége: Madármegfigyelő napok

Második csütörtök: Látás Világnapja

Negyedik hétfő: iskolai könyvtárak Világnapja

Október utolsó munkanapja: takarékossági Világnap

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

Teréz napja (15.)

Makkérés kezdete (16.)

Gesztenyeszüret kezdete (18.)

Orsolya nap (21.)

Farkas napja (31.)

Idősek Világnapja (1.)

Zene Világnapja (1.)

Állatok Világnapja (4.)

Világűr hete (4 - 10.)

Gyaloglás Világnapja (6.)

Postai Világnap (9.)

Tojás Világnapja (14.)

Kézmosás Világnapja (15.)

Kenyér Világnapja (16.)

Magyar Festészet Napja (24.)

Origami Világnap (24.)

Hangszerkészítés és zenei „improvizációk” szülők, nagyszülők, bevonásával

Szőlő szüret és préselés

Kenyérsütés

Festő délután a szülőkkel

„Cinege Műhely”:

1. hét: szappan készítés

2. hét: játékok, eszközök barkácsolása gesztenyéből, csuhéból

3. hét: zöldségek tartósítása

4. hét: gyertya, mécses készítés, díszítés

 

1. „A zene felemeli a kezemet”, avagy zenéljünk együtt (Történet az „életünk könyvéből”)

2. Állatok Világnapja:

Témahét terv napi bontásban a Cinege csoportból

Dátum: 2015. október 5 – 9.

Feldolgozásra szánt téma: Rovar lesen

Jeles napok, zöld ünnepek: Állatok Világnapja

Élmény: Füvészkert – bogárszálló készítése

Hétfő: vízpart: szitakötő (mozgás napja)

Kiemelt tevékenység tartalma: (szitakötő, szöcske, hangya, pók)

Csapatjátékok 4 csoportban:

-           forgások, mozgások hullámvonalban, hurokban

-           fel és lelépések, ugrások

-           mászás alagútban

-           átlépések, pókháló, pókjárás

v  Szabad mozgás zenére kendőkkel

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Egyensúlyérzék

v  Bátorság

v  Mozgások összerendezettsége

v  Szabályok elfogadása

v  Gyors reagáló képesség

v  Együttműködés, segítségnyújtás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: síkmértani formák felismerése, megnevezése, létrehozása

v  Szitakötő barkácsolása (díszítése)

v  Karkötők fonása

v  Séta a Békás tóhoz

v  ritmusérzék fejlesztés

v  finommozgás

Értékközvetítési tartalmak:

v  Mese: Szitakötő mese

v  Vers Kányádi Sándor: Szitakötők tánca

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  karkötők filcből, falapkák, ragasztható kövek, spárga, gyöngy, filctoll, kendők

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Rovarok jellemzői, külső tulajdonságai

Reflexiók:

Kedd: mező: szöcske (kézművesség napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Szöcske barkácsolása tojástartóból és hengerből

Fejdísz készítése színes kartonból

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Konstruáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Fel és lelépések, ugrások, átugrások

v  Feladatlap: pontok összekötése vonal (hullámvonal, cikkcakk)

v  Zenei képességek: erősödő, halkuló hangok

v  Mese folytatás: A szöcske téli szállása

v  Ügyesség, egyensúlyérzék, bátorság

v  Szem-kéz koordináció

(írás előkészítés)

v  Hallásfejlesztés

v  Improvizációs képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Vers: Hargitai Gyula: SZÖCSKE KOMÁM

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  tojástartó, guriga, színes karton, olló, ragasztó, feladatlap

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  rovarok és bogarak azonosságai, különbségei

Reflexiók:

Szerda: erdő- hangya (ének, zene, tánc napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Dalanyag: Gryllus Vilmos: hangya

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzés fejlesztés (gyors –lassú, egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Hangya nyomdázása ujjlenyomattal

v  Hangyaboly mintázása, járatok mélyítése

v  Magok szétválogatása csipesszel

v  Tojás görgetés

v  „A hangyakirálynő mutatja”: mozdulatokkal, szavak nélkül a királynő által adott feladatok megértése)

v  Feladatlap: labirintus

v  finommozgás

v  metakommunikációs eszközök használata, „dekódolása

Értékközvetítési tartalmak:

v  A rovarok „kommunikációja”

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  korona, főtt tojás, feladatlap, magok, csipesz, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Hangyaboly élete

Reflexiók:

Csütörtök: ház körül – pók (mese-vers)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Új mese Hugl Péter: Pisti, a füvészkerti pók

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  figyelem koncentráció

v  rövid távú memória

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Pókhálón átbújás, pókjárás

v  Fejdísz készítés

v  Pókháló szövés

v  Kerékpározás

v  ügyesség, mozgás koordináció

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

 

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  karton, fonal, kerékpár, bukósisak, láthatósági mellény

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Péntek: Füvészkert látogatás – bogárszálló készítése a Szamóca Kiskertész Tanodában

(környező világ felfedezése)

A hét versei, éneke:

Kányádi Sándor: Szitakötő tánca


Zurrogó-zirregő 
szitakötő tánca 
csipkét ver a csengve 
csobogó forrásra. 
Zirren kéken, zölden, 
sásról sásra táncol, 
úgy veri a csipkét 
önnön árnyékából. 
Reggeltől napestig 
egyvégtében járja, 
de csak alkonyatkor 
látszik a munkája. 
Akkor aztán pitypang, 
káka, békalencse 
s a csobogó forrás 
minden egy szem kincse. 
Szitakötő szőtte 
csipke alatt csillog, 
s alábújik inni 
az esthajnalcsillag.

Pákolitz István: Hangya

Kenyérmorzsát visz a hangya

segít neki apja, anyja,

sietnek, mert fú a szél,

fúvó szélből eső kél.

Ha én fúvó szél lehetnék,

a felhő elé kerülnék:

szétfújnám az égi tájon,

hogy a hangya meg ne ázzon.

Hargitai Gyula: SZÖCSKE KOMÁM

Szöcske komám,
ugrott nagyot,
hordjál kerek,
zöld kalapot,
szerezz frakkot, sétapálcát,
kérj fel táncra
egy szöcskelányt!

 

 

Kányádi Sándor: Mesemorzsa


Két kicsi hangya elindult szerencsét próbálni. Mentek, mendegéltek, fűszálról fűszálra másztak, repedésből hasadékba kószáltak. Bejártak már vagy tíz tenyérnyi helyet, dél volt már, és még semmit sem leltek.
– Enni kéne. Enni. Étlen nem lehet menni.
– Lehetni lehet, csak lassabban – fejezte be a sopánkodást a bölcsebbik hangya. Azzal tovább mendegéltek, másztak. S egyszer csak nekimentek egy mogyorónyi morzsának. Pihentek egyet, s nekiláttak a hurcolkodásnak. Azaz, csak láttak volna.
– Mit cipeljük a bolyba – gondolta s mondta a ravaszabbik hangya. – Együk meg itt helyben.
– Nem bánom, faljunk belőle, hogy kapjunk erőre.
– Az egészet megesszük!
– Nem értelek.
– Megesszük az egészet.
– Az egészet nem lehet, nem engedi a hangyabecsület.
– Fütyülök a hangyabecsületre! Éhes vagyok, enni akarok!
A vitatkozásra melléjük szökkent a levelibéka.
– Na, nézd csak – ümmögte – a hangyák összekülönböztek a koszton! Majd én elosztom!
Azzal a béka bekapta a morzsát. Hát azóta amit a hangyák találnak, szótlanul hazacipelik, hordják a hangyabolyba.

3. Teréz napja avagy szüret Cinege módra

Ahogy kezdődött: egy kis beszélgetés a szüreti hagyományokról

Egy kis játék:

Egy kis „munka”:

És végül:

4. „Cinege Műhely”: szappannemezelés elkezdése Kézmosás Világnapján

A nemezelt szappanelkészítése valóban jó játék. Vizes, csúszós és habos. Kell ennél több egy gyereknek? Hát igen, mert valódi türelemjáték, ha most elkezdjük, akkor talán, talán Karácsonyig el is készül, de nem baj, hiszen felvehető, letehető és akármikor folytatható.

Nem kell hozzá más, mint egy szappan, színes gyapjú és langyos víz. A szappant tetszés beborítjuk a színes gyapjúval és, amikor csak folytatni akarjuk langyos vízben „kezet mosunk”, dörzsöljük és gyömöszöljük és egy idő után ilyenné válik:

Karácsonyra tényleg tökéletes ajándék.

Szabó T. Anna: Kézmosó vers /részlet/


Cukros, ragacsos, tapadós, maszatos
ez a kicsi tappancs.
Hozd, hát ide most, nos, hát gyere mosd,
adom a szappant.
Hékás, békás! Fogd meg már!
Csúszós kis hal megtréfál!
Mosd meg gyorsan, egy-két-hár!

5. Tématerv napi bontásban a Kenyér Világnapjára

Dátum: 2015. október 12 - 16.

Feldolgozásra szánt téma: Búzától a kenyérig

Jeles napok, zöld ünnepek: Kenyér Világnapja

Hétfő: búza

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

v Megadott irányba járás, futás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v térlátás, kihasználás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Mintázás

v Terepasztal készítés

v Matematikai tapasztalatok: hosszabb – rövidebb, sűrű – ritka, egyenes-görbe, nyitott – zárt vonalak)

v Ellentétpárok (szóban, képpel)

 

Értékközvetítési tartalmak:

Szántsunk földet,
Vessünk búzát,
Arassuk le,
Csépeljük le,
Őröljük meg,
Dagasszuk meg,
Süssünk cipót,
Lepényt, lángost
Hamm.

Módszerek, eszközök:

v beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v búza kalász, só-liszt gyurma

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Kedd: malom

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v Kísérlet: vízimalmok, szélmalmok, szélforgók

Kiemelten fejleszthető képességek:

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Malmok barkácsolása hengerekből

 

v

Értékközvetítési tartalmak:

v A malomnak nincsen köve (ismétlés)

v A malomban (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v papírhengerek, faágak, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v Környezettudatos magatartás megalapozása

v Alternatív energiák (szél, víz, Nap)

v Aprítás, őrlés, aprítás

Reflexiók:

Szerda: liszt

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás, díszítés

v A lisztből készített alapanyagok kipróbálása (ragasztó, keményítő, gyurma, festék)

v Nagyobbaknak: sorrendiség (búzától a kenyérig – képválogatás, ragasztás)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v finommotorika fejlesztés

v esztétikai élmények befogadása

v időészlelés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Rajzolás lisztbe

v Csiriz, gyurma, keményítő és pufi festék készítése

v Tészta gyúrása, csipetke készítése

v megfigyelőképesség fejlesztése

v érzékszervek fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v tojástartó, különböző liszt fajták, tojás, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A liszt tulajdonságai

Reflexiók:

Csütörtök: kenyér

Kiemelt tevékenység tartalma:

v kenyérsütés  ngyszülőkkel

Kiemelten fejleszthető képességek:

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Ujj játékok

v Kép párosító játék

v „Szobrok” készítése vizes kenyérbélből

v Kemence barkácsolása dobozból

v ujj ízületek erősítése

v finommozgás fejlesztés

v megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v Móra Ferenc: A király kenyere

v Tarbay Ede: Cipósütő mondóka (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v kenyérsütés alapanyagai, nyomtatott képek, nagyméretű karton doboz, festék, színes papír, ragasztó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A kenyér, mint táplálék (egészséges táplálkozás)

v Kenyérfajták, péksütemények

v Kenyérsütés régen és ma

Reflexiók:

Péntek: Kenyérsütés a solymári pékségben

6. „Cinege Műhely” a Magyar festészet napjára

v  A meghívás:

Október 18.

Fess velünk és, ha befejted az alkotást, akkor egyszerűen nyald le az ujjaidról a festéket, hiszen az valójában nem más, mint édes joghurt egy kis ételfestékkel!

Vidám együtt alkotást Mindenkinek!

v  A gyerekekkel kikavart ételfestékes joghurt és az előkészített „festőállványok”:

v  Az alkotók:

v  Egy alkotás a majd két tucatnyiból:

Néhány gyerekekkel is elkészíthető festék „recept”:

Festék földből

Szükséges anyagok:

föld
edények
újságpapír
sodrófa vagy kalapács
műanyag tasakok
szita vagy rosta (a tekerővel ellátott változat tökéletesen megfelel erre a célra) 
tál
evőkanál
vajazó kés vagy spatula
kemény és sima munkalap (mint például egy üveglap, egy fém tepsi alja vagy egy kerámialap) 
víz
papír
festőecsetek
befőttesüvegek tetővel együtt

  1. Gyűjts a közelben különböző földfajtákat edényekben! Keress olyan helyeket, ahol nincs lomb és nem is túl homokos a föld! Ideális helyek a gyűjtésre például kopár területek, építkezési területek, kőfejtők környéke vagy bármely más terület, ahol utak szelik át a hegyvidéket, szabadon hagyva a termőföldet. A különböző földfajtáknak különböző színe is van, egészen a téglavöröstől a feketéig.
  2. Szórd szét a földet az újságpapíron és alaposan szárítsd ki!
  3. Helyezd a már száraz földet műanyag tasakba!
  4. Morzsold össze egy sodrófa vagy egy kalapács segítségével!
  5. A szétmorzsolt földet szórd bele egy szitába vagy rostába és a szita alá tégy egy tálat, hogy csak a legapróbb szemcsék kerüljenek a tálba!
  6. Az evőkanállal végy ki földet a tálból és helyezd a kemény felületre!
  7. Adj hozzá vizet (cseppenként) és keverd össze a spatulával egy festék állagú masszává!
  8. Mártsd bele a földfestékbe festőecsetedet és már festhetsz is!
  9. Ha szükséges, akkor vízzel tovább hígíthatod festékedet!
  10. Tárold földfestékeidet befőttesüvegekben, melyekre jól rácsavarod tetejüket, oldalukra pedig címkére felírod, hogy mi van bennük!

Pufi festék:

  • 1 evőkanál önkelesztő liszt
  • 1 evőkanál só
  • néhány csepp folyékony ételfesték
  • víz

Egy csésze (nem bögre) liszthez 1 és 1/4 teáskanál sütőport és 1/4 teáskanál sót összekeverünk és adagolunk hozzá annyi vizet, hogy nagyjából nokedli tészta sűrűségű masszát kapjunk. Ételfestő pasztával, temperával vagy tojásfestékkel színezhető. A bekevert massza máris felhasználható. Felhordható ecsettel, hurkapálcával vagy fültisztítóval, vagy tölthető

Ujjfesték 1.

Hozzávalók:

1 bögre liszt

1 bögre víz + ételfesték összekeverve

Ujjfesték 2.

Hozzávalók:

3 evőkanál cukor

1/2 teáskanál só

1/2 csésze kukoricakeményítő

2 csésze víz + színezőanyag

Lassú tűzön, állandó keverés mellett felmelegítjük és, ha besűrűsödött kihűtjük.

Arcfesték:

Hozzávalók:

1 kávéskanál kukoricaliszt

1 kávéskanál arckrém és poralapú színezék (pl, szemhéjpúder vagy tojásfesték)

Festéket még készíthetünk még cukrozott, sűrített tej és ételfesték keverékévek is, de akkor valószínűleg a papírok üresek maradnak.

7. Témahét terv napi bontásban Orsolya napra

Dátum: 2015. október 19 – 22.

Feldolgozásra szánt téma: Őszi zöldségek

Jeles napok, zöld ünnepek: Orsolya nap

Hétfő: krumpli

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

v  krumpli gurítás célba

v  súlyemelés – futás

v  akadályok kerülgetése

v  Játék: forró krumpli

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Szem –kéz koordináció

v  Mozgások összerendezettsége

v  erő

v  Szabályok elfogadása, gyors reagáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: relációk (több, kevesebb, kisebb, súly becslés, mérés kétkarú mérleggel)

v  Nyomdázás krumplival – díszítő sorminta

v  Krumpli bábok barkácsolása

v  Meseszövés

v  Mesehallgatás

v  Krumpli hajtatás - kísérlet

v  Ritmusérzék fejlesztés

v  Finommozgás

v  Érzékszervek működése

v  Beszéd, figyelem koncentráció

Értékközvetítési tartalmak:

A kincset érő krumpli

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  krumpli, kosár, hurkapálca, miltonkapocs, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Burgonya felismerése, tulajdonságai

v  Növények részei

v  Ehető „gyökerek”

Reflexiók:

Kedd: káposzta

Kiemelt tevékenység tartalma: munka jellegű feladatok

v  Káposzta szeletelése, reszelése, Kovászolása

v  Csalamádé készítése

v  Káposztás lángos sütése

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Finom motorika

v  Szabálykövetés, sorrendiség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Érzékelő játékok (íz, tapintás)

v  Nyomdázás káposztával

v  Festő lé készítése lilakáposztából – gyapjúfonal festése

v  Körjáték: Kerek a káposzta (ismétlés)

Nagyobbaknak. megfigyelést fejlesztő játék (Sorrend változás: tő és sorszámnevek)

 

v  Érzékszervek fejlesztése

v  Emlékezet fejlesztése

v  Megfigyelőképesség fejlesztése

v  Egyenletes lüktetés

Értékközvetítési tartalmak:

Kerek a káposzta (páros tánc)

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  káposzta, kelkáposzta, karfiol, kelbimbó, brokkoli, gyapjúfonal, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Káposztafélék felismerése, megnevezése

Reflexiók:

Szerda: répa

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás

v  Zöldségek zsenilia drót hajlítással

v  Terepasztal készítése

Nagyobbaknak: részből egész (mozaikkép ragasztás)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  finommotorika fejlesztés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  „Répa ültetés” – mátrix

v  Répa, fehérrépa hajtatás

v  Falmászás

v  Megfigyelőképesség, eligazodás síkban, térben

v  Bátorság, egyensúlyérzék

Értékközvetítési tartalmak:

v  Répa mese ismétlése

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  tojástartó, zseníliadrót

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyertya tulajdonságai

v  Világítás régen és ma

Reflexiók:

Csütörtök: tök, dísztök

Kiemelt tevékenység tartalma: mese – vers

Simkó Tibor: Melegedő (ismétlés)

Sütőben a tökmag,
befűtöttünk tegnap
ég öt éjjel, öt nap - odasül a tökmag.
Ropog, pattog, zeng a nád, 
szél röpíti víg dalát.

Kanizsa József: Lopótök cinegeház

Kiemelten fejleszthető képességek:

 

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Képragasztás tökmagból

v  Nagyobbaknak: kép – árnykép párosítás

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

v  megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v

v

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Péntek: kukorica, pattogatott kukorica

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v  Kukorica részei

v  Összehasonlítások (azonosságok, hasonlóságok, különbségek)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  ismeretek bővítése

v  környezettudatos gondolkodás alapozása

v  érzékszervek fejlesztése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Puliszka főzés, kukorica pattogtatás

v  Festés buborékfóliával

v  Finommozgást fejlesztő játék

v  Kukorica hajtatás

v  Kukoricamorzsolás

v  Csutkababa készítés

v  finommozgás

v  kreativitás

v  érzékszervi fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

v  Találós kérdések zöldségekről

v  Sebők Éva: Kukorica

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Kovászolt káposzta receptje

Hozzávalók egy 5 literes üveghez:

  • kb. 3 kg-os káposzta
  • 2 L víz
  • 3 evőkanál só
  • 4-6 gerezd fokhagyma
  • pár szem bors
  • 2-5 db csilipaprika (szárított is jó)
  • 3 db babérlevél
  • 2-3 db száraz kenyérszelet tüllbe csomagolva

A vizet a sóval felforraljuk és kihűtjük. A káposztát legyaluljuk és a fűszerekkel az üvegbe rakjuk. (Tehetünk bele kaprot vagy csombort is.) A káposzta tetejére teszünk 2-3 szelet kenyeret és felöntjük a sós vízzel. Egy kistányérral letakarjuk és egy peremes tálat alá teszünk. 5 – 6 napig szobahőmérsékleten érleljük.

Mindenkinek szép napokat, heteket otthon és az óvodában!

(Ez a bejegyzés hasonló tartalommal megjelent a Menedzserpraxis kiadónál)


Hónapsoroló: Június

Kép forrása: nlgkvt.blogspot.com

Devecsery László: Nyári este

Minden muzsikál!
Csodaszép, csodaszép!
Ágak közt a fészek
pelyhes menedék.

Virágok kelyhében
tündérek ülnek,
s csendesen nékünk,
nékünk hegedülnek.

1. A tej napja

Kép forrása: tej.blog.hu

4. Szent Flórián nap - A tűzoltók napja

Kép forrása: www.tuzendre.hu

Bartos Erika: Tűzoltó

Bátor mind a tűzoltó,
veszélyes a dolga,
égő házban, erdőségben
a tüzet eloltja.

Bátor mind a tűzoltó,
mindennapok hőse,
Dúlhat a láng, dőlhet a füst,
nem riad meg tőle.

Bátor mind a tűzoltó,
tűztól, tűzig siet,
szirénázó piros autón
hozza el a vizet.

5. Környezetvédelmi Világnap

1972 június 5-től 16-ig tartották Stockholmban az ENSZ első, „Ember és bioszféra” címet viselő környezetvédelmi világkonferenciáját. A világszervezet közgyűlése a konferencia javaslatára még abban az évben határozatában nemzetközi környezetvédelmi világnappá nyilvánította a tanácskozás kezdőnapját, június 5-ét

Kép forrása: www.karpatalja.ma

Öröm-bánat térkép készítés

A módszer segít abban, hogy megvizsgáljuk környezetünket, és a zöld jeles nap kapcsán "zöld szemüveget" húzva megfigyeljük, hogy mennyire élünk környezetbarát módon.

Első lépésként készítsünk vázaltos térképet a csoportszobáról vagy az udvarról, majd közösen járjuk be a helyszínt.

Kérdezzük a gyerekeket arról, hogy mit látnak, mi az, ami jó a környezetnek és ami az, ami nem?

Meg vannak-e locsolva a virágok a csoportszobában? Vannak-e növények a folyosón? Szelektíven gyűjtjük-e a hulladékot? Komposztálóba kerül-e a sok lehullott falevél? Csöpögnek-e a csapok?

A gyerekek mosolygó vagy szomorú arccal ellátott képekkel jelölhetik a helyszínen, vagy rögtön a térképen a megfigyeléseiket. Minden részletre koncentráljunk, hogy semmi ne kerülje el a figyelmünket, majd a séta végén fogalmazzuk meg, hogy min javíthatunk, és valósítsuk is meg a kisebb nagyobb vállalásokat.

Forrás: http://zoldito.blog.hu

8. Óceánok Világnapja

Kép forrása: http://www.diverziti.hu

23. Olimpiai Világnap

Kép forrása: Melissa Decker

24. Szent Iván napja

Kép forrása: lelekpillanatok.hu

25. A barlangok napja

Kép forrása: www.turautak.com

29. Sarazás napja

Kép forrása: Kép forrása: Dimensions Early Education Programs

Mese a kislányról, aki belepottyant a sárba

(francia mese)

Hol volt,hol nem volt,volt egyszer egy kisfiú meg egy kislány. Egy szép napon elindultak sétálni egy igen-igen régi,igen-igen sáros,igen-igen csúszós úton.
Mentek,mendegéltek,és egyszer csak - zsupsz! a kislány megcsúszik,és belepottyan a sárba.
A kisfiú elébe áll,megfogja a kezét,és elkezdi húzni,húzni... de oly erősen húzza,hogy egyszer csak - hopp! fölrántja a kislányt,ő maga meg - zsupsz! megcsúszik,és máris ott csücsül a sárban.
Erre a kislány elébe áll,megfogja a két kezét,és elkezdi húzni,húzni...de olyan erősen húzza,hogy egyszer csak - hopp! fölrántja,ő maga meg - zsupsz! megcsúszik,és máris ott csücsül a sárban.
Erre a kisfiú elébe áll,megfogja a két kezét,és elkezdi húzni,húzni...de olyan erősen húzza,hogy egyszer csak - hopp! fölrántja,ő maga meg - zsupsz!megcsúszik,és máris ott csücsül a sárban.
Erre a kislány elébe áll... - és így tovább, ameddig meg nem unjátok!

Napsoroló - Hóemberes január

Január 1. Újév

Adjon Isten bort, búzát, barackot,
tarka farkú malacot,
csutoránknak feneket,
szekerünknek kereket,
kereshessünk eleget!

Forrás: http://kerekito.hu/

Ami az év első napján történik, az a néphit szerint később, az év során újra megismétlődik. Ezért az emberek, hogy az egész évi jó szerencsét biztosítsák, igyekeznek csupa kellemes dolgot cselekedni: vidáman, rakott asztal mellett, baráti társaságban lépnek az újévbe, minden jót kívánnak egymásnak.

E szándékos, mágikus célú cselekedetek mellett igyekeznek jósolni a „véletlenből” is. Már a XVIII. században megjegyzi a tudós Bod Péter, hogy újévkor fokhagymakalendáriumokat készítenek, melyekből az év tizenkét hónapjának időjárására jósolnak. Például tizenkét gerezd fokhagymába sót tesznek. Minden gerezd egy hónapnak felel meg. Amelyik gerezdben reggelre nedves lesz a só, az a hónap is nedves lesz, sok eső vagy hó esik majd.

A jósló szokások közé tartozik a szilveszteri ólomöntés, a lányok pedig mindenféle mágikus praktikával azt igyekeznek megtudni, ki lesz a férjük.

A jósló szokások közé tartozik a szilveszteri ólomöntés, a lányok ilyen mágikus praktikával azt igyekeznek megtudni, ki lesz a férjük. A babona szerint, ha karácsony és szilveszter éjjelén, meg Szent-Andrásnapkor ólmot olvasztanak, és azt egy örökölt kulcs karikáján át hideg vizbe öntik, a képződött ólomtörmelék szeszélyes alakjából annak a jövőjét (foglalkozását) jósolják meg, aki azt öntötte: hajadon lányok pedig ebből találgatják, hogy ki és micsoda lesz jövendő férjük.


Közismert szokás az is, hogy az óévtől hatalmas lárma, zaj, kolompolás közepette búcsúznak el. E zajkeltés ősi oka sokféle lehetett: a gonosz hatalmak, az óév kiűzése, vagy csak az általános ünnepi féktelenség. Néha epikus eredetmondákat is fűznek e szokáshoz, pl. Hajdúszoboszlón azt mesélték, hogy az évbezáró lármázás a török háborúk idejére megy vissza. A szoboszlói asszonyok szilveszterkor összeverték a tepsiket, meghúzták a harangot, s az így keletkezett zajjal megrémítették, elűzték a törököket. Azóta is minden év utolsó estéjén hasonló zajkeltéssel búcsúznak az évtől.

Kép forrása: Kincsek, kacatok, ünnepek
Az évkezdő hiedelmek között igen makacsul ragaszkodnak a táplálkozás babonáihoz. Hazánkban pl. disznót kell enni, mert az a házba túrja a szerencsét, tilos viszont tyúkot enni, mert az a szerencsét kikaparja. Mágikus erejűnek tartják a jókívánságokat, köszöntő énekeket is, melyekkel házról házra mennek az üdvözlők. Ilyen jókívánságokat minden télközépi ünnepen, karácsony előestéjétől egészen vízkeresztig mondhatnak. Néhány mai újévi népének már a XVI. századi énekeskönyvekben is szerepel. 
Általánosan elfogadott hiedelem, hogy Újév napján tilos a szemetet kivinni a házból, mert kidobjuk vele együtt jövő évi szerencsénket is. Továbbá tilos mosni, de főleg teregetni (a kiterítésre, vagyis halálozásokra utal), és nem jó bármit is kölcsönadni ilyenkor, mert nehezen jön majd vissza a házba, ráadásul egész éven át minden kifelé megy majd onnan. 
Január elsején nem mindegy, hogy kit engedünk először a lakásba: a férfiak szerencsét hoznak, a nők épp ellenkezőleg. Azt is jól meg kell gondolni, hogy mit teszünk először újév napján, mert jó eséllyel gyakran tesszük majd ugyanezt egész évben. Sokan ezért elsején le sem fekszenek napközben, nehogy a betegség, ágyhozkötöttség nyűgjét vonják magukra.

Az év első napján lencsét volt szokás enni, hogy sok pénz érkezzen a házhoz. Ehhez társult még az is, hogy az éjfél elkongatása után néhány szem lencsét tettek zsebre. Gyakran került ilyenkor az asztalra az újévi malac is, mi kitúrta a ház lakóinak szerencséjét, de jaj volt annak, aki ezen a napon baromfit evett, mert a csirke hátrafelé kapar, vagyis az elkaparni volt hivatott a szerencsét. Aki halra áhítozott, annak a farkánál kellett elkezdenie a fogyasztást, hogy nehogy elússzon a szerencséje, ugyanakkor egyes vidékeken nagyon szívesen látták ilyenkor a kopoltyúst az asztalon, mert pikkelye sok pénzt jelentett. A lencse és a malachús mellett érdemes sokféle rétessel "nyújtani" a gazdagságot. Ugyanakkor azt is tartják, hogy nem szenvedünk hiányt az új évben, ha nem faljuk fel az összes, Szilveszterre készített ételt. 

Eladósorban lévő lányok közkedvelt foglalatossága volt ilyenkor a gombócfőzés. 13 gombócból tizenkettőbe egy-egy férfinevet tartalmazó kis papírcetlit tettek a lehetséges jövendőbelik nevével, és amelyik gombóc először feljött a víz tetejére, az rejtette a leendő férj nevét. Ha a gombóc üres volt, abban az évben a lány nem számíthatott komoly kérőre.

Nem jövendőbelijükről, hanem a férjhezmenetelükről adtak hírt a malacok: a lányok kiszaladtak a disznóólhoz, megrúgták az ól falát, s ha a disznók röfögtek, biztos volt, hogy az új évben férjhez mennek. 
A vénlánycsúfolás is része volt a csínyeknek. A legények szalmabábut állítottak azoknál a házaknál, ahol idősebb lány lakott, vagy felmásztak a háztetőre, és ott helyezték el a szalmát. Amennyiben a gazda szemfüles volt és észrevette a legényeket, elvitte a létrát, és csak másnap reggel hozta vissza, a legények pedig büntetésül egész éjjel a tetőn virrasztottak.

népi időjósok szerint az északi szél hideg, a déli enyhe telet hoz. Ha szilveszter éjszakáján esik az eső, reggel pedig fénylik a nap, akkor nem lesz jó termés, de ha egyforma éjszaka és reggel az időjárás, akkor bő termés várható.

Magyar babonák:

  • Sok háznál mandulaszemet vagy más apróságot főztek a lencsefőzelékbe, és az a leányzó, aki ezt megtalálta, a babona szerint férjhez ment a következő esztendőben.
  • Régi szokás az egész kenyér megszegése is, hogy mindig legyen a családnak kenyere.
  • Újév napján semmit ne vigyünk ki a házból, mert a hagyomány szerint „elszáll a tehén haszna”.
  • A Dunántúl egyes részein úgynevezett tollaspogácsát sütöttek: a pogácsák közül előre kijelölték, melyik családtaghoz tartoznak, és egy-egy tollat szúrtak beléjük, majd a tollak sütés alatti sorsából következtettek az emberek sorsára. Akinek a tolla megégett, az már nem érte meg a következő tollaspogácsa-sütést.
  • Ismert szokás volt vidéken a nyájfordítás is, a cél az volt, hogy az állatok felébredjenek és a másik oldalukra feküdjenek, így gondolták szaporaságukat biztosítani.
  • Erdélyi hagyomány a nagyobb ünnepeken – így húsvétkor és pünkösdkor is – atüzeskerék-engedés. Szalmával betekert kereket meggyújtottak, és legurították a domboldalról. Úgy tartották, a kerék összeköti az óesztendőt az újjal.
  • A bukovinai székelyek szilveszterkor hagymából jósoltak a következő évi időjárásra. A gazda félbevágott egy fej vöröshagymát, 12 réteget lehántott róla, ezek jelképezték egyenként a hónapokat. Mindegyikbe szórt egy kevés sót, és amelyikben reggelre elolvadt, az a hónap csapadékosnak ígérkezett, ha azonban a só megmaradt a hagymalevélben, akkor szárazságra lehetett számítani.
  • Az új év első napján igyekeztek tartózkodni a veszekedéstől, házi viszálykodástól. Ugyanígy kerülendő volt mosni, teregetni, varrni, fonni, ez akár a család egy tagjának halálát is hozhatja

Tilalmak


  • Tilos volt kölcsönkérni és kölcsönadni bármit, beleértve a pénzt vagy a használati tárgyakat is. Aki korábban kölcsön kapott valamit, újév napjára visszaadta a tulajdonosnak.
  • Szokás volt kora reggel friss vízben mosakodni, hogy egészségesek maradjanak. Aki reggel a kútról elsőnek mert vizet, „elvitte az aranyvizet”, és egész évben szerencsés volt.
  • Ezen a napon nem szabad orvost hívni, orvoshoz menni, mert akkor betegséggel töltjük majd a következő évet.

Szerencsehozó étkek:

A malac, azaz malacsült 
Disznóhúst azért érdemes ennünk, mert a disznó előretúrja a szerencsét. A ropogósra sütött malac boldog, minden szempontból ígéretes esztendőt jelent. Ezért még a megrögzött hitetlenek is boldogan ragadnak kést és villát a malacpecsenye láttán. A megszokott, sertéshúsból készült ételek, mint például a rántott hús, szóba sem jöhetnek, szerencsét csak a fül, a farok, a köröm és a csülök hozhat. Az egyébként értéktelennek tartott, olcsó húsféléknek a szakácsok ilyenkor nagy figyelmet szentelnek.

A lencse 
A szerencsehozó szimbolika másik jellegzetes étele ugyanis a lencse. A már több mint ötezer éve fogyasztott hüvelyest január elsején, első étkezésként kell enni. Aki így tesz, annak az év során soha nem ürül ki a pénztárcája. Egyéb szemes termények is hasonlóan hoznak szerencsét: a köles vagy a rizs.

Szerezz be egy kis szerencsét! 
A patkó és a lóhere kultusza régi időkre nyúlik vissza. Régen az emberek úgy gondolták, ha patkót tesznek az állatok vályújába, megóvják őket a betegségektől. Más népek a hajókra és az ajtófélfájukra szögezték a szerencsehozó tárgyat. A cél minden esetben ugyanaz volt: védekezés a rossz szellemek és a balszerencse ellen.

  • A kéményseprők mint a tűz őrzői gazdagságot hoznak, ha láttukra megfogjuk a kabátgombunkat.
  • A patkó a holdsarlót szimbolizálja, és a népszokás szerint termékenységet biztosít.
  • A lóhere elűzi a boszikat és a rossz szellemeket.
  • A malac gazdaggá teszi a ház népét.
  • A csirke viszont elkaparja a szerencsénket.

A patkó szerencsehozó mivolta abban rejlik, hogy régebben a lovat sokáig szent állatnak tartották. A hiedelmek szerint azonban csak az az igazán hatásos patkó, amelyet nem vásárolnak, hanem az út mentén találnak.

Kép forrása: Found on pinterest.com
A négylevelű lóhere védelmező funkciója abból adódik, hogy formája keresztformára emlékeztet, amely már a kereszténység megjelenése előtt is védelmet, a bajok elhárítását szimbolizálta. Valószínűleg a négylevelű lóhere ritkasága is hozzájárult ahhoz, hogy különleges növénynek tekintsék, ám a babonák szerint ereje akkor teljesedik ki igazán, ha véletlenül bukkanunk rá.

 

Béke világnapja

A BÉKE VILÁGNAPJÁt VI. Pál pápa kezdeményezésére ünnepeljük minden év első napján 1968 óta. Ez a nap arra figyelmeztet, hogy az előttünk álló új évben törekedjünk arra, hogy békében éljünk önmagunkkal, minden emberrel és mindennel az egész világon.

Kép forrása: Found on art-paper-scissors.blogspot.com

Kép forrása: Found on education.com

Kép forrása: Found on blog.mpmschoolsupplies.com


Január 4. Braille-írás Világnapja

A Braille-írás vagy Braille-ABC egy speciális technikát alkalmazó ábécé, amelyet a francia Louis Braille talált ki 1821-ben a vak emberek számára. Segítségével lehetővé vált a vakok számára is az írás és olvasás elsajátítása.

 

Január 6. Vízkereszt vagy Háromkirályok napja

Vízkereszt a „karácsonyi tizenketted” (12 napos ünnep) zárónapja. (Innen az ünnep angol neve:Twelfthday, Tizenkettedik nap”), a karácsonyi ünnepkör befejező napja és a farsangi időszak kezdete.

Forrás: http://www.erzsebetrosta.hu/

A vízkereszt, a húsvét és a karácsony mellett, a három legnagyobb és legősibb keresztény ünnepek egyike. Az egyház három titkot ünnepel ezen a napon: Jézus Krisztus először mutatkozott meg a pogányok előtt; először nyilvánította ki istenfiúságát, amikor megkeresztelkedett a Jordán folyó vízében; és ekkor hajtotta végre első csodáját is a galileai Kánában, amikor egy menyegzőn anyja kérésére borrá változtatta a vizet.

A keresztény hívek vízkereszt napján, bontják le a karácsonyfát, és ekkor veszi kezdetét a farsangi báli szezon. A római katolikus templomokban ezen a napon vizet és tömjént szentelnek. A víz megszentelésének, azaz megkeresztelésének szertartásából ered a magyar vízkereszt elnevezés is. A felszentelt pap által megáldott vízről azt mondják, hogy egész évben nem romlik meg. A templomban megszentelt vízből abban a hitben visznek haza, hogy ha kortyolnak belőle, a ház valamennyi lakóját elkerüli a torokfájás. Ilyen szentelt vízzel áldották meg a házakat, az ólakat, a vetőmagokat és az állatokat. Szentelt vizet hintettek a bölcsőre, a menyasszonyi koszorúra és a halott koporsójára is, sőt a kutakba is locsoltak belőle, hogy a vize tiszta maradjon, ne zavarosodjon meg. Szentelt vízzel védekeztek a dögvész és a mérges férgek ellen. Ha a házszentelést felesketett pap végzi, ténykedéséért lélekpénz jár.

Székelyföldön a ceremóniát végző papot gyertyával kísérték a kapuig, hogy abban az évben magasra nőjön a kender.Az írek vízkereszt napján a gyermekek szemeit hering farkával dörzsölték be, hogy egészségesek legyenek az év hátralévő részében. A karácsonyi dekorációk vízkereszt előtti leszedését balszerencsésnek tartják, míg az angolok úgy vélik, hogy a vízkereszt után is feldíszítve maradt karácsonyfa hoz szerencsétlenséget a házra.

Sarkady Sándor: Háromkirályok

Hó borított hegytető,
Rajta karcsú, zöld fenyő;
Fenyő fölött tiszta ég –
Azon fényes csillag ég.

Háromkirály lépeget,
Kémleli a kék eget –
Decemberi délután
Indultak a fény után. 

Mirha, tömjén, vert arany –
Tarisznyájuk telve van;
Bandukolnak csendesen:
Messze van még Betlehem?

Már a kormos éj leszáll,
Nincs lámpás, nincs holdsugár;
Ki vigyázza, merre jár
Gáspár, Menyhért, Boldizsár?

A feladatlap Bulyáki Zsuzsi alkotzás (keresd meg a 12 kölönbséget!)

Kép forrása: Kincsek, kacatok, ünnepek

Kép forrása: Kincsek, kacatok, ünnepek

Kép forrása: Kincsek és kacatok óvodáknak, szülőknek, gyerekeknek

 

Január 18. Hóemberek világnapja

Tóth Anna: A titokzatos hóember

Most, hogy sok hó esett, öcsémmel, Marcival a szobánk ablaka elé felállítottunk egy hóembert. Nagy pocakja és szép egyenes tartása jó étvágyú, gazdag emberre hasonlítana, ha fején nem éktelenkedne az az öreg lyukas fazék. Szemei a fáskamrában talált legcsillogóbb széndarabkából vannak. Egyedül sárgarépa orra vöröses színe árulkodik arról, hogy hideg lehet egész nap az udvarunkon álldogálni. Ez a hóember nem akármilyen... Ilyen nincs még egy a Földön. Elárulom, hogy ez egy TITOKZATOS HÓEMBER!
Minden reggel, amikor felébredünk, odaszaladunk az ablakhoz, hogy megnézzük, ott van-e még a hóember orra a helyén. Ugyanis mindennap eltűnik.
– Nézd, most sincs ott! – mondta kisöcsém bosszúsan.
– Öltözzünk fel, és menjünk ki az udvarra, hátha csak leesett, és eltakarja a hó.
Mikor kiszaladtunk a kertbe, körbejártuk a hóembert, de nem találtunk semmit.
– Elmondanád, hol van az a szép sárgarépa orrod, amit tegnap kaptál? – kérdeztem csípőre tett kézzel, s közben haragosan ráncoltam homlokomat.
Marcira néztem, és láttam, hogy engem utánozva ő is csípőre tette a kezét, és a nagyobb hatás kedvéért néhányat dobbantott a ropogós hóba a lábával.
– Az volt a legszebb sárgarépa az összes közül! Miért nem vigyáztál rá?
A hóember dacosan állt tovább, és nem válaszolt.
– Na jó, még utoljára hozunk egy másik orrocskát neked, de ha erre sem vigyázol, nem kapsz többet!
Leszaladtunk a pincébe, és a ládából kiválasztottunk egy szép hosszú sárgarépát.
– Marci! Ma éjjel lesben állunk az ablaknál. Meg kell tudnunk, mi ez a nagy titok.
Éjszaka le sem vettük a szemünket a hóemberről. A Hold  éppen rávilágított, és láttuk, hogy  sárgarépa orra még ott van a helyén. Amikor már azt hittük, hogy nem történik semmi, hirtelen egy árnyék átugrott a kerítésen. Óvatosan körülnézett, és egyre jobban közeledett a hóember felé. Az árnyéknak hosszú vékony lábai voltak, s mögötte néhány lépésnyire egy kicsi, gömbölyű valami ugrándozva kísérte.
Lélegzet-visszafojtva figyeltük, mi lehet az.
Aztán láttuk, ahogy az a valami felágaskodik, és szájával kiemeli a helyéről a hóember orrát. Miután letette a hóra, a kis gombóccal megosztva jó étvággyal megették a sárgarépát.
– Nézd, Marci, egy őzike! – suttogtam öcsém fülébe – De ki az ott mellette?
– Nem látod, hogy milyen hosszú fülei vannak? – súgta vissza Marci.
– Tényleg! Ez egy nyuszika! Mennyire éhesek lehetnek, hogyha bemerészkednek idáig. Ki kellene találni valamit, hogy még több ennivalót kapjanak.
Másnap korán felébredtünk. Amikor újabb sárgarépát szerettünk volna a hóemberre tenni, a fején levő lyukas fazék nagyot kondult.
A fa mögé szaladtunk, és onnan lestük, hogy mi lehet az.
Aztán a lukon kikukucskált egy cinegemadár. Biztos ott húzódott meg éjszakára a nagy hideg elől. Bent a fazék belsejében nem fújhatta a szél, és egy kicsit melegedhetett is.
– Adjunk enni a madárkának is!
Bementünk a házba, és elővettünk két vékonyra vágott szalonnabőrkét.
– Ez jó lesz szemöldöknek a hóemberre. Amikor a cinege megéhezik, néhányat belecsíp a szalonnába, és már lesz, ami melegítse. De a hóembernek mégsem lehet több orra! Mit csináljunk?
– Mi lenne, ha kettévágnánk egy almát, és két  piros fület készítenénk belőle? – kérdezte izgatottan Marci.
– Igazad van. És vághatnánk hosszú csíkokra káposztalevelet. Az lehetne a szakálla.
– És, ha a fazék alá tennénk szénát, mintha haja lenne a hóembernek? Az jobban melegítené a kismadarat.
Gyorsan munkához láttunk. Amikor elkészültünk mindennel, észrevettük, hogy a cinege rászállt a fazékon talált bejáratra, aztán hirtelen elrepült.
– Lehet, hogy nem tetszik neki az új fészek? – kérdeztem aggódva.
De néhány perc elteltével a kismadár megérkezett, és magával hozta a párját is.
Vidáman csicseregtek, és nagyon boldogok voltak, hogy rátaláltak az  igazi otthonukra.
A hóemberről azóta is minden reggelre eltűnnek a zöldségek, de most már nem titok, hogy hozzánk jár lakmározni a nyuszi az őzikével

Forrás: http://www.operencia.com/


Kép forrása: Kincsek, kacatok, ünnepek

Sarkady Sándor: Hóember

Szikrázik a hótenger,
elkészült a hóember!
Hótenger, hótenger-
répaorrú hóember!

Seprűnyél a kezébe,
vaskalap a fejébe!
Hótenger, hótenger-
répaorrú hóember!

Pápai Ildikó: Hóbarátok

Golyó, golyó, golyóbis,
azt hiszem, legalább is,
olyan mint egy emberke,
pont, pont, vessző, vesszőcske,
ahogy körbe rajzolom,
Kövér lesz, ha akarom,
vagy soványra sikerül,
majd a végén kiderül.

Lényeg az, hogy mosolyog,
álldogál, nem tántorog,
rossz fazék a fejébe,
régi seprű kezébe,
sárgarépa nagy orra,
így minden gyerek tudja,
s ha meleg a december, hát
firkából lesz Hóember.

Január 22. Vince napja,

Forrás: Kerekítő

A Szent Vincéhez kötődő hagyomány a Villányi borvidékhez közeli Drávaszögből terjedt el. A szőlősgazdák a Vince-nap időjárásából és a metszett “vincevesszők” állapotából jósolták a szüret gazdagságát. A vesszőket üvegbe, melegbe tették, s várták, hogy kihajtson. Ha sok rügy hajt ki, akkor bőségesen lesz bor, ha nem, akkor szomjazás várható...
Vince napján a szőlőtermelők figyelték az időjárást. Szép, napos idő esetén jó, ellenkező esetben rossz bortermésre jósoltak.

Mondókák

Hogyha szépen fénylik Vince, 
Megtelik borral a pince.

Fényes Vince, tele pince. 
Ködös Vince, üres pince.

Ha fénylik Vince, megtelik a pince. 
Ha csepeg, csurog, kevés lesz borod.

Vince, ki a borok szentje: a telet tanítja rendre. 
Mint a jó borok a hideget, Vince úgy győzi le a telet.

Ha szent Vintze napja fénylik, meg-telik a pintze, és sok jó bort várhatni. 
Ha megcsordul a Vince, tele lesz a pince.

Régi igazság ez. Igaz-e, jó Vince?

Most, hogy ünnepeljük névnapodon Vincét, 
Telj meg áldással Te, s csorduljon meg pincéd.


Magyar kultúra napja

A kézirat szerint Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon fejezte be a Himnusz megírását. Erre az eseményre emlékezve 1989 óta január 22-én ünnepeljük A MAGYAR KULTÚRA NAPJÁT. Ezen napon tüntetik ki a pedagógusokat is 1993 óta.