Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Szösszenet: A figyelem felkeltésről, motivációról és a környezetről

A "réges rég" és a jelen

Messziről kezdem: 36 éve dolgozom óvónőként és  már huszon évesen is nagyon fontosnak éreztem azt a kérdést, hogy hogyan is lehtet harmónikusan megoldani azt, hogy az óvodában a gyerek vágyai és az óvónő elképzelései is valósággá változhassanak. Miért fontos ez? Talán a legfontosabb indok az az, hogy azért, mert csak így valósulhat meg, hogy az óvodai élet során minden "fél" kiteljesedhessen, fejlődhessen gyerekként és felnőttként egyaránt.

Már pályakezdőként is feszegettem az akkori "kereteket", mert zavart az, hogy a dolgok azért történjenek úgy, ahogy (persze a gyerekek érdekeire maximálisan odafigyelve) mert én, mint felnőtt akarom, mert én tudom, hogy mi a jó neki, hiszen ezt tanultam évekig. Ez a megállapítás ugyan igaz, de ennek ellenére hiányérzetem volt. Kerestem a lehetőséget arra, hogy minél inkább bevonhassam a gyerekeket abba, hogy mi és hogyan történik velük és körülöttük. Aztán egy iskolai bemutató órán- Nagykovácsiban Kóra Zsuzsánál (már idejét sem tudom, hogy hány évtizede) - rátaláltam  Celestin Freinet gondolataira. Úgy írt, úgy szervezett iskolát, ahogy az én fejemben egy gyerekekkel foglalkozó intézménynek, csoportnak működni kell. (Ezt a kijelentést ne értsétek félre: nem azt akarom ezzel mondani, hogy ez mindenkinek a legjobb megoldás, hanem azt, hogy én nagyon szerencsés pedagógus, és ember vagyok, mert már pályám elején rátaláltam arra, aki egységbe, logikai rendszerbe foglalta a számomra is fontos gondolatokat és csak kívánni tudom, hogy mindenki, minél előbb megtalálja a neki leginkább megfelelő "programot", mely segíti a mindennapokban a munkáját, melyben "lubickolni tud, mint hal a vízben".)

Többek között megtanított arra is, hogy igenis lehet úgy alakítani az "életünket", hogy mindenki igényei kielégüljenek és a sok-sok technika mellett, mellyet használhatunk erre a célra az egyik legfontosabb eszközünk a közvetlen környezet, melyben töltjük a napjainkat, mert ezzel is írányítunk, tanítunk, fejlesztünk.

Persze ez nem egy "világrengető" kijelentés és minden szülő, pedagógus tisztában van vele, de a jól konstruált, berendezett, díszitett tér már önmagában is fejleszt, nevel és ami a legfontosabb tevékenységekre ösztönöz és írányít. Észrevétlen módon terelgeti a gyerkőceinket a mi céljaink felé. Ez nálunk kiemelten fontos, hiszen a napjainkat úgy próbáljuk meg megszervezni, hogy kevés a "felnőtt" kezdeményezés és inkább a gyerekek által kiválasztott tevékenységekbe "elrejtve" próbálunk meg fejleszteni. Ahhoz azonban, hogy azért a mi "cáljaink", terveink is megvalósulhassanak arra van szükség, hogy "írányítsuk" a gyerkőceink érdeklődését, figyelmét és erre tökéletes, észrevétlen" eszköz a "berendezett" környezet.

Nézzétek!

Bent:

Kint:

Képek forrása: Nido Kids First

Szerintetek ilyen környezetben és előkészítéssel létezik gyerek, aki nem válik érdeklődővé, motiválttá az általunk vagy közösen kitalált téma, projekt iránt?

(Kicsit ugyan sajnálom, hogy más "tollával ékeskedem", de ígérem, hogy ha felépül az új csoportszobánk, akkor annak a kialakításáról, berendezéséről is készítek egy összeállítást. Addig is, ha még több megoldást szeretnél látni, akkor a 
"Kincsek és kacatok óvodáknak, szülőknek, gyerekeknek" oldalam a "Csoportszoba inspirációk" és az "Játszóterek, óvodaudvarok, ahogy én szeretném" albumokba nézelődhetsz, hátha van közöttük olyan kép, amely megtetszik annyira, hogy meg is valósítsd!)

"Távolban egy fehér vitorla"

Egy tucatnyi ötlet vitorlások barkácsolásához

Képek forrása: Olga Korotkikh

Kép forrása: Idees vir Idees, http://www.minieco.co.uk/

Kép forrása: INSPIRÁCIÓK ÜNNEPNAPOKHOZ

Kép forrása: Idees vir Idees

Kép forrása:Olga Korotkikh

Pünkösdirózsa készítése papírból

 

Krepp papírból:

Forrás: Идеи, декор, мастер-классы - ручная работа

Kacatos: virágok PET palackból

12 + 1 ötlet

Kép forrása: http://www.designrulz.com/

Kép forrása: dollarstorecrafts.com

Kép forrása: library.austintexas.gov

Kép forrása: www.daniellesplace.com

Kép forrása: blukatkraft.blogspot.com

Kép forrása: www.pinterest.com

Kép forrása: www.upcyclethat.com

Kép forrása: www.etsy.com

Kép forrása: blukatkraft.blogspot.com

Kép forrása: www.creativejewishmom.com

Kép forrása: veravinhatico.blogspot.com

Kép forrása: dollarstorecrafts.com

+ 1. képről képre, lépésről lépésre:

Képek forrása: http://blukatkraft.blogspot.hu/



Gyereknapra szeretettel

Otthon és az óvodában is elkészíthető meglepetések fillérekből


Kép forrása: www.tipjunkie.com

Még biztos, hogy elkészülhet pl. egy fényképalbum róla vagy egy szülők által "írt" mesekönyv (vagy a kedvenc meséi egybegyűjtve).

Készíthetünk házi gyurmát, festéket, zsírkrétát (receptek egy régebbi bejegyzésben megtalálhatók).

Készíthetünk "meglepetés reggelit, ebédet, vacsorát (egy már készülő bejegyzésben próbálok éppen ötleteket összegyűjteni) vagy (és) elkészíthetjük a következő ötletek egyikét, ha valamelyik megtetszett:

Kép forrása: www.ourbestbites.com

Kép forrása: http://www.vickiodell.com/

Kép forrása: http://www.vickiodell.com/

Kép forrása: vickiodell.com

Képek forrása: inspirationforhome.blogspot.com

Kép forrása: www.tipjunkie.com

És persze egy kis édesség:

Kép forrása: www.diy-enthusiasts.com

Kép forrása: www.cutefoodforkids.com

Kép forrása: herfamilytrends.com

Kép forrása: blogs.familyeducation.com

Kép forrása: inspirationforhome.blogspot.com

Ötleteket persze még találhatsz az internetes oldalakon, de talán érdemes megnézned itt is: Kincsek és kacatok óvodáknak, szülőknek, gyerekeknek

//www.facebook.com/KincsekEsKacatokOvodaknakSzuloknekGyerekeknek


Kacatos - Tea, kávéfilter és kapszula

Alkotó: Jane Perkins brit "kacat művész" Kép forrása: http://dekooder.blog.hu/

Bevezető:

Sokszor gondolkodtam már azon, hogy léteznek-e egyáltalán "kidobandó" dolgok. Ami egyikünknek "felesleges", haszontalan, szemétre dobott tárgy az a másikunknak kincs, hiszen a világon minden átértelmezhető, alkotásra inspiráló alapanyaggá válhat, mint a fenti kép is. Mindenféle vicik-vacak és a vége valahogy mégis egy szépség.

Hiszem, hogyha gyerekeink számára összegyűjtjük ezeket a kacatokat, azokból praktikus és kevésbé praktikus tárgyakat, díszeket, képeket alkothatnak és nap, mint nap látják, hogy a környezetükben élő felnőttek is ezt teszik, akkor a "környezetbarát magatartás, életforma" természetes részévé válik életüknek és ők még nem értik, nem tudják, de mi már igen, hogy et mennyire fontos a saját és környezetük jövője szempontjából.

Talán ez a két bennem "motoszkáló" gondolat inspirálta, hogy a blogon belü egy új "sorozatot" indítsak, melyben a feleslegesnek tűnő tárgyak, anyagok újrahasznosításához próbálok ötleteket keresgélni.

Tea, kávéfilter és kapszula

Kép forrása:www.onehundreddollarsamonth.com

Teafilterből

Kép forrása: craftmaniacss.blogspot.com

Kép forrása: www.rubystantalizingdesigns.com

Kép forrása: www.squidoo.com

Kép forrása: www.pinterest.com

Kávéfilterből:

Kép forrása: craftmaniacss.blogspot.com

Kép forrása: www.thecottagemarket.com

Kép forrása: www.kokokokids.ru

Kép forrása: www.thenester.com

Kép forrása: theartjunctionwillardohio.wordpress.com

Kávékapszulából

Kép forrása: www.pinterest.com

Kép forrása: ecogreenlove.wordpress.com

Kép forrása: kiflieslevendula.blogspot.com

Kép forrása: www.pinterest.com

Kép forrása: dishfunctionaldesigns.blogspot.com