Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Nagykovácsi "sétakör" avagy amikor a "kölcsönkenyér visszajár"

Egy délután története

Az "előzmény":

Panka kiskiráky kívánságainak egyike: mindenkit vigyenek ma haza ebéd után és így is történt. Ebéd után megjelent 4-5 anyuka felöltöztette az összes gyerkőcöt és elindultak velük "valahova".

Álltunk a kiürült folyóson és észrevettünk egy kiírást az üzenőtáblán: Indulás 1/4 2- kor.

Hova is? - néztünk egymásra értetlenül és ekkor kézbe kaptunk egy levelet:

"Kedves Ági, Kriszta, Zsuzsi, Ildi!

Köszönjük, hogy egy újabb tanévet adtatok magatokbó, tudásotokból, szeretetetekből gyermekeinknek! Hogy hálánkat méltóképpen kifejezzük, 7 nap és 7 éjjel kerestük, lestük az alkalmakat, hogy szóra bírjuk a manókat és tündéreket s megannyi parány vagy termetes, vizes, földi vagy magaslati szépségeket: segítsenek nekünk képekbe formálni köszöneteinket. Számos levélre, lehullott fakéregdarabra karcolt, harmatcseppbe bűvölt, tómélyből felbukkanó buborékba énekelt és szélbe mondott üzenet kibogarászása közben megértettük: nem lehet szavakká farigcsálni, amit érzünk, köszönünk..., ezért arra gondoltunk, hogy mi a Cinege szülőcsapat meghívunk Benneteket egy évvégi sétakörre Nagykovácsiba, melyet rejtvényekkel és meglepetésekkel fűszereztünk Nektek!

Még jó, hogy éppen ráértek, hisz Cinegéinket . Cinegéiteket az imént eresztettétek szélnek!

Hát szálljatok Ti is a szellő szárnyán (de leginkább szedjétek a lábaitokat) és irány a Hobby Bolt!

Jó utat, jó szórakozást!"

Nyakunkba kaptuk a lábunk és izgalommal telve léptünk be az ajtón, ahol újabb levél várt:

"Már vártunk Benneteket! Illetve vár Benneteket egy délutáni kreatív kihívás: selyem és festék.

Szép legyen ám!

Aztán nehogy itt ragadjatok! Ha elkészültetek fejtsétek meg, hogy mi vár még Rátok!"

És mi festettünk, színeztünk és a "rajzos, szinezős feladatlap" megoldása után már tudtuk, hogy a következő "áálomás" a könyvesbolt, ahol már el sem csodálkoztunk azon, hogy egy újabb levelet kaptunk:

"Kávé, tea, süti, könyv - most ez következik ...  és indulás előtt a keresztrejtvényeket ajánlatos megfejteni!"

A keresztrejtvény megfejtése után már azt is tudtuk, hogy vár a Latin-kert és ott kézhez kaptuk az utolsó levelet:

Irány a Faluház

Itt várt aztán a legnagyobb meglepetés: a délben elvitt fiókáink, a szüleink, terített asztal minden "földi jóval", beszélgetés sok-sok nevetéssel, köszöntés énekszóval.

Befejezésül csak ennyi: köszönjük ezt a szépséges délutánt Mindenkinek, aki csak részt vett ebben a "csudijó" meglepetésben!



Képről képre: Robot kiállítás

Így kezdődött:

A folytatás:

 

Köszönjük a látogatást!

Képről képre: Varázslatos jégvilág

Lépj be hozzánk!

Feladat: meddig tudod elfújni egy levegővel a pamacsot?

Játék a tükrökkel: Rakd ki ugyanazt!

Kísérlet: szín keveredés, só kicsapódás

Hópelyhek fűzéssel

Játékhoz - Illatos "hó" sütemények

Így tervezünk mi! Témahét terv napi bontásban

Néhány információ rólunk:

  • Nagykovácsiban, a világ egyik legszebb helyén van az óvodánk. (lehet, hogy egy kicsit túlzok, de az biztos, hogy minden évszakban felfedezések sokaságára van módunk a környező hegyekben, erdőkben, mezőkön és kertekben)
  • 3 tagóvodában 13 csoportban nagyjából 350 gyereket terelgetünk. Ebből idén Cinegefióka a kezdéskor 26 gyerkőc, de év végére már 29-en leszünk. Ebből 11 a nagycsoportos korú, 5 a "picinyke cinke"
  • A csoportszobánk mérete egy picinykét kicsi, hiszen nincs 50 négyzetméter, de "sok jó ember(gyerek) kis helyen is" és van egy tornatermönk, (melyet minden reggel 9 óráig ki is használunk), egy hatalmas, árnyas udvarunk és egy kis gyaloglással már a "manók" erdei birodalmában is vagyunk.
  • A "manók" már több, mint 10 éve "velünk/mellettünk/ élnek és segítenek gyermekeink "elvarázsolásában".
  • Munkánkat sokan segítik:

- Márti néni a logopédus, Mónika néni a fejlesztő pedagógus,

- Ilcsi, aki ugyan a Diófa csoport óvónője, de rendszeresen jógázni és táncolni fog a fiókáinkkal is. (Hiszen polihisztorság ide vagy oda, mindenhez mégsem érthetünk "felsőfokon" és hisszük, hogy "tanítani" csak úgy szabad)

- Ildikó a pedagógiai aszisztens, aki egy héten 2 nap velünk éli a hétköznapjainkat, ünnepeinket és a világon mindenben számíthatunk rá.

- Zsuzsi a dajka "nénink", aki nélkül el sem tudjuk képzelni az életünket és biztos vagyok benne, hogy az egyik legügyesebb kezű ember, akit valaha ismertem. Nekünk csak meg kell álmodni a "csodákat" és figyelni, ahogy a keze alatt valósággá válnak-

- Van 27 családunk 52 lelkes és segíteni akaró szülővel és sok-sok "aktiv" nagyszülővel. (Ebből aztán már könnyű kiszámolni, hogy egy-egy programon sokszor 100-nál többen is együtt vagyunk és ennél jobbat el sem tudunk képzelni)

Az "állandó segítöink" mellett befejezésül még meg kell említenem a Nagykovácsiban élőket. Nagyköszségnek számít ugyan ez a település, de valójában még úgy működik, mint egy falu.

Minden kertben, miden üzletben szívesen fogadják a gyerkőceinket, ha betérönk (pedig az aztán nem semmi, ha két tucat örökmozgó helyet "követel" magának. (és még a mi cifrábbnál, cifrább ötleteinkre is nyitott mindenki)

Azt hiszem hirtelen ennyi is elég, ahhoz, hogy elhiggyétek: Nagyon, nagyon jól vagyunk ott ahol vagyunk és úgy, ahogy vagyunk. (Ennél többre nem is vágyhatunk, amikor nap, mint nap változóban van körülöttünk minden a tágabb világban: pedagógus életpálya modell, portfólió, szakértői, szaktanácsadói rendszer, tanfelügyelet.... és így tovább.

Napi tervek az első hétre

Dátum: 2015. augusztus 31 - szeptember 4.

Feldolgozásra szánt téma: Játék a jelekkel

Indító élmény: Játszódélután előző hét pénteken

Hétfő: Jeljátékok (mozgás napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Járás, futás, át és rálépések

v  Futó játékok és párválasztó játékok feladatokkal (érintsd meg a másikat, fogyd meg a kezét, simogasd meg a másikat stb.)

v  Jelkereső játék

 

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Mozgásbiztonság

v  Téri tájékozódás

v  Ön és társismeret

v  Testséma

v  Figyelemkoncentráció

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Aranydiók feltörése

v  Madarak festése

v  Tünde ABC megfejtése, tabló készítése

v  Rajzolás lisztbe, homokba

Nagyobbak feladata: A homokba, lisztbe rajzolt formák kirakása terményekkel, kövekkel

v  Finommozgás

v  Együttműködés

v  Taktilis érzékelés

Értékközvetítési tartalmak:

v  A csoportélet hagyományaihoz tartozó mondókák: (rendrakó, meseváró, vigasztaló)

v  Ölbeli játékok, mondókák

(Mit csinál a kiskezem?)

v  Altató, álomhozó mondókák, dalok

Módszerek, eszközök:

v  Beszélgetés, cselekedtetés,

v  Földre ragasztott jelek , liszt, homok, festék, agyag madarak

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Eligazodás a csoportszobában és a hozzá tartozó helységekben (alapvető szokások, hagyományok, viselkedési normák felidézése, megalapozása)

v  Egymás megismerése, jelek felismerése, összekapcsolása a gyerekekkel

Reflexiók:

Kedd: Jeljátékok (kézművesség napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Só-liszt gyurma gyúrása

v  Technika: mintázás

v  Témajavaslat:

Kisebbek: saját jelek, csoport jelei

Nagyobbak: önarckép, önmaga, barátok

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Fnommotorika fejlesztése

v  Taktilis érzékelés

v  Testséma

v  Ön és társismeret

 

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Párosító játékok

v  Utak készítése egymáshoz

v  Társasjáték készítése a jelekkel

v  Szabályok elfogadása, betartása

v  Rövid távú emlékezet

 

Értékközvetítési tartalmak:

v  A hétfőn megismert mondókák, dalok ismétlése

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, beszélgetés, gyakorlás, csoportos tevékenykedés

v  Só, liszt, olaj, színes karton, nyomtatott jelek, ragasztó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Testrészek felismerése, megnevezése

v  Irányok síkban, térben

v  Matematikai tapasztalatok: relációk

(hosszabb, rövidebb, szélesebb, keskenyebb, egyenes és görbe vonalak)

Reflexiók:

Szerda: Játék a jelekkel - cseresznye

(mese-vers, dramatikus és anyanyelvi játékok)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Mese: Kányádi Sándor: Két szem cseresznye

Vers.:  Zelk Zoltán: megérett a cseresznye

Játék:

Kakukktojás játék: zöldségek, gyümölcsök

 

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Figyelem

v  Szabályok elfogadása

v  Alkalmazkodás

v  Logikai képességek

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Cseresznye mintázása só-liszt gyurmából

v  Cseresznye nyomdázása dugólenyomattal, cseresznyefa levelével

v  Párválasztó futójátékok

v  Cseresznyés piskóta készítése

Nagyobbak: párosító feladatlap

v  Taktilis érzék

v  Egymásra figyelés

v  Mozdulatok koordinációja

v  Gyors reagáló képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Szalóki Ági: Érik a cseresznye

Módszerek, eszközök:

v  Zenehallgatás, drámajáték

v  Dugó, tempera, sütés alapanyagai

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gömbölyítés, nyomdázás technikájának elsajátítása, gyakorlása

Reflexiók:

Csütörtök: Játék a jelekkel – vulkán (környező világ felfedezése)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Kísérlet: Vulkán építése a homokozóba

 

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Figyelem, egymásra figyelés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  „Lávalámpa” készítése

v  Vulkán készítése papírból (gyűrés, ragasztás)

v  Tabló ragasztás a tűzről

v  Tervező készség

v  Finommozgás

Értékközvetítési tartalmak:

v  Tüzet viszek, lángot viszek (körjáték)

v  Tűz, víz, repülő (mozgásos játék)

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  Ecet, szódabikarbóna, piros, sárga ételfesték, tűzijáték, képek a tűzről

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Tűzzel kapcsolatos ismeretek rendszerezése

v  Balesetek megelőzésének lehetőségei

Reflexiók:

Péntek: Játék a jelekkel – falevél (énekes játékok, körjátékok)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  A csoportélethez kapcsolódó mondókák

v  Párválasztó, párban játszható mondókák, dalok

v  Hej, vára, vára

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzék (egyenletes lüktetés)

v  Kapcsolatok erősítése

v  Együttműködés, egymásra figyelés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Levél lenyomat gyurmába, festéssel, satírozással

Nagyobbak: levelek összehasonlítása megadott szempontok alapján (matematikai tapasztalatok: relációk, ritmikus sorakoztatás, forma kirakás, számlálás)

Levélgyűjtő séta az óvoda környékén

v  Figyelem

v  Mozgás koordináció

v  Logikus gondolkodás

v  Számfogalom

Értékközvetítési tartalmak:

Szálló Gyula: Szálló levelek

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, gyakorlás

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyalogos közlekedés szabályai

Reflexiók:

A felhasznált képek forrása: Take 'Em Outside

A hét versei, meséi

 

Csoportélethez kapcsolódó mondókák:

Vigasztaló:

Áj, háj, varjúháj, ha megfújom, majd nem fáj.

Meseváró:

Ülj ölembe, elringatlak,
szép mesékkel megnyugtatlak.
Elrepülünk messze, messze,
fel a fellegekbe,
Meseország közepébe.

(G. Joó Katalin)

Rendrakó:

Egy, kettő, három, én a rendet várom!

Altató:

Weinrarch Katalin: CSICSÍJA, BABÁJA /részlet/
Csicsíja-babája,
aludj el, bárányka,
Alszik a napocska
felhők alá bújva,
piros cihát, dunyhát
a fejére húzva.

Zelk Zoltán: Megérett a cseresznye (részlet)
Megérett a cseresznye
piroslik az ágon.
Ezer piros csengettyű
csilingel a fákon.

 

Mit csinál az én kezem? (a két kezet széttárjuk) 
Simogat kedvesen, (arcot simogatjuk)
Ütöget mérgesen, (tenyerét finoman megütögetjük)
Csiklandoz viccesen, (csiklandozzuk)
Csipked hegyesen, (csipkedjük)
Táncol ügyesen. (két ujjunkkal táncolunk rajta)
Na mit csinál a kis kezem? (a két kezet széttárjuk)
Te is tudod, mondd velem!

 

László Gyula: Szálló levelek

Lehullott egy falevél

szelek szárnyán útra kél,

hegyen-völgyön átröpül,

ha elfárad, lecsücsül.

Elszunyókál, szendereg,

aztán jönnek új szelek:

libeg, pörög, messze száll,

világ végén majd megáll.

 

Kányádi Sándor: Két szem cseresznye

Történt egyszer, éppen a tavaszi-nyári napforduló reggelén, hogy a felek, mármint a harmatos szemmel elköszönő tavasz s a széles mosollyal megérkező nyár, összeszólalkoztak. S ha még idejében közbe nem lép egy kisfiú meg egy kislány, talán össze is verekednek.

Pedig az elején igazán szívélyesek, mondhatnám testvérien kedvesek voltak egymáshoz. Az öreg tavasz kézen fogta az újdonsült nyarat, végigvezette erdőn-mezőn, hegyeken, völgyeken, dombokon, lankákon s a véget nem érő kalászringató síkságokon. Egyszóval annak rendje és módja szerint számba adott az előd az utódnak mindent, amit csak számba adhat a tavasz a nyárnak. Még tanácsokkal is ellátta a bölcs tavasz az ifjút, hogy hová kellene egy kicsit több eső vagy éppenséggel több napfény. Ahová már nem tellett az ő megfogyatkozott erejéből.

Hallgatta a nyár a tavaszt nagy figyelemmel, bólintott is olykor-olykor nyomatékul, miközben a szeme sarkából már az önálló gazda tekintetével vetett egy-egy pillantást az érőfélben lévő árpa- s a már-már sárgába hajló búzatáblákra.

— Aztán a gyümölcsösöket külön figyelmedbe ajánlom — mondta a tavasz, amint az ő utolsó harmatában ösvényt verve, a kertek felé közeledtek.

— Hogyne, hogyne, hát persze! — bólogatott a nyár szórakozottan, s közben az útjukba hajló kalászokat simogatta, húzogatta, hadd tömöttődjenek.

Oldalt kapta erre a fejét a tavasz. Látta, hogy a nyár már csak tiszteletből hallgatja az ő mondókáját, tanácsait. Sértődötten elhallgatott.

A nyár viszont észre sem vette a tavasz sértődöttségét, s továbbra is szorgalmasan bólogatott, mintha még beszélne az öreg. Bólogatott, és simogatta a kalászokat.

Ettől végképpen megbántódott a tavasz. Érezte, hogy a szíve is egyből megöregedett.

— Fiatalság, hálátlanság — mormogta már csak inkább magának.

A nyár persze erre is bólintott.

Sóhajtott egy nagyot a tavasz.

— Úgy bizony! — füttyentette el magát a kölyök nyár, mert éppen egy szarka repült el nagy csörögve a fejük fölött.

— Hát akkor szusszanjunk egyet, mielőtt elmennék — mondta a tavasz, amint beértek az első gyümölcsöskertbe, s azzal le is zöttyent az árpára érő körtefa alá. A nyár is vidáman mellékuporodott, de a szeme fönn, az ágak hegyén járt.

— Rázintsd már meg azt az alsó ágat — enyhült meg bölcsen a tavasz –, hadd lássuk, megérett-e már. — Látom, a nyálad is kicsordult, annyira kívánod.

Nem kellett kétszer mondani a nyárnak, fönn termett az ágak közt, rázta a fát, hogy csak úgy potyogott a körte.

— Elég, elég. Nem kell mindent egyszerre fölfalni! — fenyegette meg a földre huppanó fürge nyarat, aki hamar telekapkodta a kalapját körtével, s illedelmesen odakínálta az öregnek.

Az öreg tavasz ettől enyhült valamelyest. Kiválasztott egy érettebb formát, és elkezdte majszolni. A nyár pedig térde közé kapta a kalapot, és rágcsálni kezdett jó étvággyal.

— Hű, de finom, hű, de jó! — ujjongott a nyár.

— Hát igen, már ehető — mondta a tavasz, de megint csak elszomorodott attól, hogy a nyár milyen mohón zabálja az aranysárga körtét. Tulajdonképpen az ő körtéjét, s még csak le sem rágja tisztességesen a csutkáról, máris újba harap. ,,Mindenemet el fogja pusztítani ezzel a féktelen étvágyával, mindenemet, amiért annyit dolgoztam, kínlódtam — gondolta nagy búsan, és elnézett a szemközti cseresznyefa megfosztott ágai között. — No de ezt nem hagyom ennek a nagybélűnek" — villant fel a tekintete, amint meglátta az utolsó két szem cseresznyét a fán.

— Nini, cseresznye — dobta el a körtét kalapostól a nyár, s már rugaszkodott is a fára. De az öreg még idejében elkapta nyár úrfi nadrágját.

— Nem oda, Buda, a cseresznye még engem illet!

— Abbizony már az enyém! — nyelvelt vissza nyár úrfi.

— Majd mindjárt megmutatom, hogy mi a tied, szemtelenje! A fenekeden mutatom meg! — markolta meg most két kézzel a ficánkoló nyár nadrágját.

— Eresszen el, eresszen el, enyém a cseresznye! Én vagyok már itt a gazda, enyém a cseresznye, enyém, ha itt hagyta!

— Még nem mentem el. A cseresznyét nem hagyom.

— Mért ne hagyná? Evett már kend éppen elég cseresznyét. Mind kend ette meg.

— Ezt is megeszem, mert szemtelen vagy.

— Nem vagyok szemtelen.

— Az vagy, ha mondom.

És amíg így vitatkoztak, s már-már majdnem hajba kaptak, jött egy kisfiú meg egy kislány. A vakáció első napja lévén, boldogan fürödtek a harmatban. Az ő szemük is mind az ágak hegyén járt.

A kislány is meglátta a páros cseresznyét. Erre a fiú már fönn is volt a fán. Leszakította, és mint egy szép fülbevalót, a kislány fülére akasztotta. És azzal vidáman továbbugrándoztak.

Erre az öreg tavasz is elengedte nyár úrfi nadrágja trottyát. Az úrfi meg röstelkedve megkövette az öreg tavaszt. Jót nevettek azon, hogy mindketten hoppon maradtak.

— Hát akkor az esztendő ilyenkori viszontlátásra, fiam — mondta a tavasz, és megsimogatta a nyarat. Fölült a lombok között rejtőző kakukk hangjára, s elszállt.

— Viszontlátásra, viszontlátásra, köszönöm a tanácsait! — kiáltott utána a nyár meghatódva.

Szétnézett a kertben, arcát a tavasz utolsó, már fölszáradni készülő harmatában jól megmosta. Aztán fütyörészve nekivágott a határnak.

Igyekeznie kellett, nemsokára nyakában az aratás.

 

 

Cinege album: Befogadás és visszafogadás lépései 2015.

Június:

Jelválasztó levelek szétküldése a leendő Cinegefiókáknak

Kedves .............!

Köszöntünk abból az alkalomból, hogy ősztől Te is a Cinege csoport fiókájává válsz, és ezúton küldöm a „jel-versedet”.

Hogy mi az a „jel-vers”?

Ez az első titok, melyet elárulok Neked: minden Cinegésnek van egy varázserővel bíró, vigasztaló, bánatű mondókája, mely átsegíti minden nehézségen, de ahhoz, hogy jel-versed legyen, előbb jelet kell választanotok:

Választhatnád az

vagy a

vagy a

Ha a képek alapján nem sikerülne választanotok, akkor talán segítenek a versek:

Kisegér:

Dombon áll egy házikó, 
házikóban ládikó, 
ládikóban kerek tálca, 
kerek tálcán öt pogácsa. 
Arra járt az egérke, 
mind megette ebédre! 
Hammmm!

Hópihe: Mentovics Éva: Hópelyhek ringnak

Hópelyhek ringnak,
lengnek a légbe'.
Aprón, fehéren
szállnak a rétre.

Szállnak a rétre,
szállnak a fákra,
rácsodálkoznak
a téli világra

Pók(háló): Mentovics Éva: A pókcsalád szerencséje /részlet/

Pillekönnyű csipkekendő

díszíti a sarkokat,
olyan fehér, olyan tiszta, 
akárcsak a patyolat.

– Bármerre is szövöm hálóm,
nincs egy fia haszna se.
Nem jön arra légy, vagy dongó,

de még egy csöpp hangya se.


Bosszankodik pók apóka, 
morgolódik szerfelett.
Napok óta nincs kapása, 
nem fogott, csak egy legyet.

Ha sikerült kiválasztanotok, hogy melyik e legkedvesebb, akkor kérd meg anyukádat, hogy küldje el a levél alján lévő @ címre!

 

A második Cinegés titok, amit elárulhatok az az, hogy a mi csoportunkban manók is élnek. Ugyan még látni soha nem láttuk őket, de a nyomukat már sokszor megtaláltuk. Volt, amikor elcsenték a piros tárgyainkat. Volt, amikor elképesztő rumlit csináltak /sőt olyan is, hogy az összes játékunkat eldugták és mi keresgélhettük az egész óvodában, de szerencsére a padláson megtaláltuk mindet/. Egyik évben a vízi manók kértek segítséget, mert nem jutottak haza a nádasba, a másik évben kenyeret kellett sütnünk, mert a vihar letarolta a búzájukat... és még sorolhatnám sokáig, hogy mennyi minden történt velünk és a manókkal, de ezeket majd mind, mind elmeséljük, ha már kinyit az óvoda. Amiért már most tudnod kell róluk az azért fontos, mert lehet, hogy még a nyáron újabb galibából kell kisegítenünk őket. Figyeld a postaládát és, ha kapsz tőlük levelet, akkor kérd meg szüleidet olvassák fel Neked és értesítsetek arról, hogy idén vajon miben és hogyan kell segítenünk ennek a kópéságra mindig kész nemzetségnek.

Befejezésül szeretnélek meghívni Téged és szüleidet augusztus 28-án délután 4 órára egy ismerkedős, „BEKÖLTÖZŐS” játékra, melyre hozz magaddal mindent, amire szükséged lesz az óvodában: 2 váltás ruha, fehérnemű, váltó cipő, fogkefe, ágynemű, pizsama és minden egyéb, ami Neked fontos, hogy veled legyen! (és, ha egy-két nyáron gyűjtött kincset, képet is hoznál, annak külön örülnék, hiszen meg tudnád mutatni a többieknek is, hogy merre jártál a nyáron.)

A hátralévő napokra jó pihenést kívánok, és ne felejtsd a postaládát időnként megnézni, hátha…

Július:

A "játékba csalogató meselevél" elküldése:

Kedves ...!

Tegnap éjjel olyan hihetetlen dolog történt velem, hogy frissiben el kell, meséljem Neked:

Úgy kezdődött, hogy magam sem értettem, hogy miért, de az éjszaka közepén felébredtem. Először azt hittem, hogy a nagy melegre. Aztán arra gondoltam, hogy az ablakon bevilágító holdsugárra vagy talán a hangosan ciripelő tücsökzenére. Aztán rájöttem, hogy egészen más zajok ébresztettek fel: valami gurult, valami koccant, valami vagy valaki kaparászott, valami vagy valaki éktelen hangosan szuszogott a kertben. Kiléptem a teraszra és reccsent valami a lábam alatt. Egy dió volt. Egy lyukas dió. Ebben még semmi szokatlan nem lett volna, ha csak az nem, hogy nyár közepén hogy a csudába kerülhetett pont az ajtóm elé? Lehajoltam, hogy felvegyem és közben a csillagok fényében tudod, hogy mit láttam? Azt, hogy a fűben felém gurul sok-sok bronzosan csillogó apróka ebből a gyümölcsből.

- Hogy gurulhatnak? – morfondíroztam magamban és aztán észrevettem az apró népet. Hangyák sokasága görgette, gurította maga előtt őket. Amikor már mindegyik a közelembe ért és megszámoltam, hogy hány darab is van ezekből a bronzdiókból kiderült, hogy 29. Pont annyi, ahány Cinegefióka lesz idén a csoportunkban. Akkor már hittel hittem, hogy a manóink szeretnének valamit üzenni, de vajon mit? Kezembe vettem az egyiket és ha, hiszed, hanem ketté vált a kezembe és egy lepkeszárny vékony papír került elő belőle, mindenféle krikszkrakszokkal.

قبول شعر عشق ما را به علامت این سال و کمک به الف ها به تصویب همه از آنها به دور به دور شدن از سرد!

جن گردو

Ahogy megláttam a betűket rögtön felismertem a tünde írást, de vajon, mit akarhatnak tőlem/tőlünk a diótündérek és honnan fogom megtudni, hiszen a betűket csak felismerem, de olvasni nem tudom. Felbontottam a következőt és a következőt, de mindegyikben csak a levelet találtam. Sehol egy tünde ABC és, amikor kissé szomorúan az utolsó diót is megnéztem ismét mocorgásra kaptam fel a fejem. Fürge lábak kaparásztak. Egy szürke, hátán fekete csíkos kisegér görgetett maga előtt egy ezüst diót. A lábam elé gurította ás már el is surrant.

- Jaj, de jó! A tündéreknek eszébe jutott az ABC könyv! – gondoltam magamban és gyorsan feltörtem ezt is, de csalódnom kellett, mert ebben is csak egy levelet találtam. Forgattam, forgattam, de hiába csak betűk és mondatok tünde nyelven és semmi, de semmi ami segítene a megfejtésben és akkor…

Akkor hangos szuszogásra kaptam fel a fejem. Egy sündisznó közeledett felém az erdő felől és egy hatalmas aranydiót gurított maga előtt.

- Végre, végre ez már nem lehet más, mint az abécés könyv!

Így is volt: az aranydióban szépen, sorban megtaláltam a tünde betűket és így már sikerült lefordítani az előzőekben talált pilleszárny könnyű leveleket.

A bronz dióban ez volt:

Kedves ...!

Idén mi, tündérek küldjük Neked az idei „bánatűző” jelversedet, mert a manóknak új várost kell építeniük, hiszen a télen sokuké összedőlt. Neked ezt választottuk:

Csattog a patkó a vén betonon,
vad lovam vágtat
az utcasoron.
Pattan a szikra a körme alatt,
néznek a népek,
amerre halad.

Vágtat a vágtat a büszke lovam,
lábain színezüst
patkója van.
Röppen a szélben a büszke sörény,
trappol a pejkó
az utca kövén.

Az ezüstdióba rejtett levélben ezt írták:

Kedves Cinegefiókák!

Emléketek még a téli „varázslatos jégvilágra”? Igen, arra, amikor hetekig járhatatlanná váltak az erdei utak? Na, akkor történt, hogy tönkre ment több tucatnyi manó család háza. Tavasz óta éjjel, nappal próbálnak új várost építeni maguknak és ugyan sok barátjuk segít nekik (tündék, hangyák, méhek, lepkék, katicák és a szarvasbogár) segítünk, de ők is és mi is annyira aprókák vagyunk, hogy nem biztos, hogy elkészülünk a hideg beállta előtt,ezért kérünk Benneteket, hogy segítsetek, mert ha minden Cinegés készítene egy-egy manóházat vagy kertet, akkor biztos, hogy nem kellene egy manónak sem vacognia a téli hidegben.

Segítségetekben bízva szép nyári napokat kívánunk: Diótündérek és a manó barátok

Ugye segítünk? Találkozzunk augusztus 28-án délután 1/2 5-kor az oviban és, - ha készítetek házikót, kertet, manó bútort, játékot, ruhát - akkor azt hozzátok magatokkal! (Kényelmes cipőbe gyertek, mert kisétálunk az erdőbe, hogy tovább építsük a tavasszal elkezdett Manóvárost!

Augusztus:

Csoportszoba "manósítása". (berendezés, átrendezés időszaka):

Augusztus 28. Nyitó játék:

A fiókákra várva:

Újra együtt a "mesekörben":

Gyűlnek az otthon készített téli manó szállások:

Manófalva "bővítése":

Egy kis pihenő:

A tündér ABC-t rejtő aranydiók keresésére induló lelkes csapat:

A legkisebbek befogadása: (körjátékozás az erdő alján)

Hej, vára, vára, Nada vára, vára,
Diófa tetejébe, annak a levelébe,
Hej vár, vedd be! Hej vár vedd be!

Hej, vára, vára, Nada vára, vára,
Diófa tetejébe, annak a levelébe,
Hej vár vedd be! Hej vár, vedd be!

(Minden kicsit és szüleiket egyenként a kör közepébe csalogattunk és ezzel teljessé vált az idei Cinege csapat és reméljük, hogy a manóinknak is sikerült 2meglepetést" okozni.)

Mindenkinek élményekben, mosolyokban, varázslatokban teli (tan)évet kívánunk!

Körbe, körbe, körbe járom: "Cinege fészek"

Így kezdődött egy hónapja, 2015 júliusában:

Ez lett belőle egy hónappal később, 2015 augusztusára:

Lépj be a manók birodalmába!

Az éléskamra, ahol a gyerekekkel befőzött lekvárok és szörpök sorakoznak, de már nem sokáig, hiszen a Mihály-napi vásáron reményeink szerint kelendő portékává válnak:

A mindent tudó ajtó, mely nem más, mint az ágytartó szekrényünk és az egyik ügyes kezű apukánk alkotása: Előbb, utőbb kisajtók is lesznek rajta, melyek lakattal zárhatóvá válnak és minden gyereknek elrejthetjük alatta a "titkokat". Most éppen a jel-verseiket tűztük ki rá /természetesen manó írással, képpel és "fordítással":

A Manó Konyha, ahol keverik, kavarják a varázsfőzeteket:

A "Bánatűző Mesekuckó", mely rejti a gyűjtött kincseket és a meséket és még egy mágnes "tábla" is elfért benne:

A "mágnestábla"

A manók "családfája":

A kivilágított manófa:

Az építkezések helye, melyre Emese (Mesekerámia) manói "felügyelnek":

Kép forrása: https://www.facebook.com/mesekeramia?fref=ts

Az alkotó műhely a szülinaposokkal (és természetesen újabb manókkal):

Ami még kimaradt:

A "teapolc" és a "szeretet" tábla, ahol évek alatt sok-sok szív gyűlt már össze:

És az utolsó "simítás", mely miatt alig vártam, hogy elkészüljünk minden mással a "manókoszorú", melyen Eszter kócmanói (melyeket a Meskán eszti boltjában találtam: http://www.meska.hu/ProductView/index/1210405) ugrálhatnak kedvükre:

Most már jöhetnek a manók, a tündérek és a fiókák is: Minden rájuk vár!

Ajaj! majdnem elfelejtettem: Hogy hol száradnak a manó ruhák? Természetesen az öltözőben:

"Minta" a témahetek tervezéséhez

Témahét terv/ napi bontás

Dátum: 2015. szeptember 28 – október 2.

Feldolgozásra szánt téma: Őszi gyümölcsök

Indító élmény: Almaszüret

Lezáró élmény: Almás palacsinta mézes dió öntettel (sütés)

Hétfő: mozgás (almaszüret)

Kiemelt tevékenység tartalma:

  • Fel és lelépések, ugrások
  • Mászás
  • Gurítás, célba gurítás

Kiemelten fejleszthető képességek:

  • Mozgások összerendezése
  • Téri tájékozódás
  • Bátorság

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

  • Érzékelő játékok: íz, forma, tapintás
  • Gúla építés almából, ágakból
  • Fogó és futó játékok
  • Körjátékozás
  • Érzékelés (ízlelés, tapintás, szaglás)
  • Tervező és együttműködő készség
  • Figyelem koncentráció
  • Összehasonlító képesség

 

 

Értékközvetítési tartalmak:

  • Hej, a sályi piacon (körjáték
  • Alma, alma, piros alma (mondóka)
  • Az alma (mese)

Módszerek, eszközök:

  • Közvetlen szemléltetés, beszélgetés, magyarázat, bemutatás
  • kosarak, gyűjtött ágak

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

  • A mozgás iránti igény felkeltése, fenntartása
  • Reális énkép alakítása
  • A fa részei, (relációk: magasabb. vastagabb)
  • Az alma jellemzői (szín, forma, nagyság)

Reflexiók:

Kedd: Környező világ felfedezése, matematikai tartalmak

Kiemelt tevékenység tartalma:

  • Az őszi gyümölcsök felismerése, megnevezése, összehasonlítása

Kiemelten fejleszthető képességek:

  • Érzékszervek működése
  • Ismeretek felidézésének, emlékképek előhívásának képessége
  • Logikai képességek: analizáló, szintetizáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

  • Gyümölcslé készítése
  • Mérések, becslések (súly, folyadék)
  • Fa építése síkban, ágakból, építőjátékokból
  • Piacos, főzőcskézős játék
  • Nyomdázás gyümölcsökkel nagy papírra

  • Együttműködési készség
  • Tervező, konstruáló képesség
  • Térlátás fejlesztése

 

Értékközvetítési tartalmak:

  • A már ismert gyümölcsökkel kapcsolatos mondókák, versek, játékok

Módszerek, eszközök:

  • beszélgetés, magyarázat, gyakorlás, bemutatás
  • gyümölcsök, gyűjtött ágak, mérleg, gyümölcsprés. átlátszó üvegek, csomagolópapír, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

  • Egészséges táplálkozás szokásainak megalapozása
  • Higiéniai szokások erősítése
  • Halmazállapot változások megfigyeltetése
  • Nyomdázás technikájának gyakorlása

Reflexiók:

Szerda: Kézműves

Kiemelt tevékenység tartalma:

  • Mintázás (sodrás. gömbölyítés)
  • Mozaikkép ragasztás (tépés, vágás, gyűrés. ragasztás)

Ötletadás: gyümölcsök, gyümölcsfák

Kiemelten fejleszthető képességek:

  • finommozgás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

  • Rajzolás homokba botokkal
  • Homok gyümölcsök készítése
  • Gyümölcstál készítése, kóstolása
  • Gurítás almával kosárba (versenyjáték)
  • Feladatlap: nagyság szerinti sorba rendezés
  • Taktilis érzékelés
  • Esztétikai képességek
  • Figyelme koncentráció
  • Kéz-szem koordináció
  • Kudarctűrés, kitartás

 

Értékközvetítési tartalmak:

  • A már ismert gyümölcsökkel kapcsolatos mondókák, versek, játékok

Módszerek, eszközök:

  • bemutatás, ötletadás, gyakoroltatás
  • Színes, illatos só-liszt gyurma, selyempapír, olló, ragasztó, száraz és vizes homok, homokozó formák, kosár

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

  • Részből egész

Reflexiók:

Csütörtök: Mese-vers, anyanyelvi képességek

Kiemelt tevékenység tartalma:

Mesehallgatás:

  • Az alma
  • Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack
  • Találós kérdések, nyelvtörők

Kiemelten fejleszthető képességek:

  • Figyelem
  • Képzelet – belső képek alkotásának képessége
  • Beszédkészség, hallási figyelem, hangok ejtése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

  • Szőlőszemezés, préselés
  • Sík és térbeli alkotások létrehozása szőlőszemekből
  • Festés szőlőlével papírra

  • Monotónia tűrés
  • Térlátás
  • Finommozgás
  • Idő észlelés

Értékközvetítési tartalmak:

  • Pete Margit: Hét szem szőlő (vers a hét napjaihoz)
  • Lipem, lopom a szőlőt

Módszerek, eszközök:

  • Bemutatás, előadás, ösztönzés
  • Szőlő, hurkapálca, fogpiszkáló, rajzlap, ecset

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

  • A mesehallgatás szokásainak felelevenítése, megalapozása
  • Baleseti helyzetek és megelőzésük
  • A szőlő jellemzői és a halmazállapotok változásai
  • A festés technikájának gyakorlása

Reflexiók:

Péntek: Ének-zene, zenei képességek

Kiemelt tevékenység tartalma:

  • Körjátékozás: Hej, a sályi piacon, Lipem, lopom a szőlőt, Erre csörög a dió
  • Mondókázás: Alma, alma piros alma

Kiemelten fejleszthető képességek:

  • Ritmusérzék fejlesztés: egyenletes lüktetés
  • Együtt működés
  • Mozgás koordináció

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

  • Diótörés, tisztítás, kóstolás
  • Célba gurítás dióval
  • „Kincskereső” játék
  • Festés diógurítással
  • Palacsinta sütése, diós – mézes öntet készítése

  • Finom mozgás fejlesztése
  • Térlátás fejlesztése
  • Hallási figyelem

Értékközvetítési tartalmak:

  • Csoóri Sándor. Ki lakik a dióhéjban? (vers, ének)

Módszerek, eszközök:

  • magyarázat, bemutatás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés
  • Dió, kosár, aranyra festett diók, kalapács, diótörő, doboz tető, barna festék, palacsinta alapanyagai, méz

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

  • Kalapács, diótörő balesetmentes használata
  • Munka jellegű tevékenységek sorrendje
  • Csonthéjas gyümölcsök tulajdonságai
  • Méz „halmazállapotának változásai

Reflexiók:

Napi ritmus

Kép forrása: Found on etsy.com

/A kép ugyan "időjárás" manókat mutat, de ha a pocakjukra a napirendhez kitalált ábrákat festünk, akkor a napirendben is segíthetnek "rendet tartani/

Napok ritmusa

Célunk egy folyamatos, rugalmasan kezelhető, egyéni igényekhez és fejlettséghez is igazítható életritmus kialakítása, mely állandóságot és biztonságot nyújt a gyerekek számára.

6 – 7 (1/2 8) óra között:

 

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Játék, szabadon választott tevékenységek a felkínált lehetőségekből az ügyeletet biztosító csoportban illetve az időjárástól függően az udvaron vagy a tornateremben.

- Érkezéskor, távozáskor napszaknak megfelelő köszönés, elköszönés

- A tevékenységek befejezésekor a z adott csoport szokásainak megfelelően eszközök elrakása, rend helyreállítása

Feltételek megteremtése:

- A csoportokban dolgozó felnőttek nevének megismerése (változások)

- Az egyes csoportokban (tornateremben), udvaron) a tevékenységek és az eszközök helyének megismerése (felelevenítés, megerősítés)

- A csoportszoba, a tevékenységek előkészítése a napi tervek alapján (eszközök, alapanyagok, átrendezés stb.)

7 (1/2 8) – ½ 10 (1/2 11) óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Gyerekek fogadása

- Szabadjáték a gyerekek választása alapján az időjárástól függően a csoportszobában, tornateremben, udvaron

- A gyerekek tevékenységének segítése

- A spontán kialakult helyzetekhez, tevékenységekhez kapcsolható egyéni és kiscsoportos kezdeményezések, fejlesztések a tevékenységben résztvevő gyerekek életkori és egyéni fejlettségének figyelembe vételével a napi tervek alapján

- Fejlesztő játékok, tevékenységek a nagyobbakkal a napi tervek alapján

- A csoportba érkező napszaknak megfelelő köszönése, köszöntése

- Egy-egy tevékenység befejezése után a rend helyreállítása

- Figyelmes, toleráns, egymást segítő magatartás a gyerekek és felnőttek között

- Konfliktusok megoldása egyéni fejlettségtől függően önállóan (segítségkérés és nyújtás, ha szükséges)

Mosdó használata szükség szerint (fejlettségtől függően segítséggel) a környezettudatos magatartási szokások betartásával (víz, szappan, törölköző)

Feltételek megteremtése:

A csoportba érkező gyerekek, szülők fogadása:

- napszaknak megfelelő köszöntés

- egyéni fejlettségtől, napi igénytől, hangulattól függően egyéni átvétel, tevékenységbe való bekapcsolódás segítése, ötletadás, beszélgetés, mondókázás, mesélés stb. (ha a gyerek igényli a szülők pár perces bevonásával

- elválást segítő, „vigasztaló tárgyak” behozatalának lehetősége, napközbeni helyének kialakítása

Szabad játék, tevékenykedés:

- az „állandó” játékhelyek, egyéb mindennapos tevékenységek és a hozzájuk szükséges eszközök, alapanyagok helyének kialakítása

- balesetek elkerülését segítő, nyugalmat sugárzó, tevékenységekre inspiráló környezet biztosítása természetes alapanyagok felhasználásával

- az aktuális projektekhez, a kialakult helyzetekhez, tevékenységekhez az átrendezhetőség biztosítása

- a feldolgozandó fogalmakhoz, a különböző tevékenységekhez játékszerek, kiegészítő eszközök, alapanyagok biztosítása

- egy-egy tevékenység fejlődését segítő kiegészítő eszközök készítéséhez szükséges feltételek biztosítása (hely, idő, eszköz, alapanyag

- a játék segítés módjai: ötletadás, kezdeményezés és igény szerint bekapcsolódás

Kezdeményezések, fejlesztések:

- projektekhez igazodó, figyelemfelkeltő, megtartást, elmélyülést segítő, ötletadó „dekorációk”

- a gyerekekkel összeállított napi és időszakos tevékenységi tervek összeállítása

- folyamatos konzultáció az óvónők között a dajka bevonásával és a logopédussal, fejlesztő pedagógussal

egy-egy gyerek fejlődéséről illetve a fejlődését segítő tevékenységekről

- a délelőtt megkezdett tevékenységek délutáni folytatásához, további fejlődéséhez szükséges feltételek biztosítása (információ, eszköz, alapanyag, hely idő)

- a jó közérzet kialakulásának segítése: folyadék pótlása (víz, tea, gyümölcslevek), zöldség és gyümölcstálak kóstolása, szellőztetés, melegebb ruhák le és felvétele egyéni igény szerint, mozgásos „percek” beiktatása illetve nyugalmasabb tevékenységek (mese, mondókázás, beszélgetések, könyvnézegetés stb. kezdeményezése

½ 8 - 9 óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Folyamatos reggeli

- mosdóhasználat, kézmosás önállóan illetve az egyéni fejlettségtő függően segítséggel

- terítés (tányérba szalvéta, bögre) az étel mennyiségének kiválasztása, folyadék öntése önállóan illetve fejlettségtől függően segítséggel (felnőtt, csoporttárs)

- a kulturált étkezési szokások (halk beszélgetés, csukott szájjal evés, tányérba morzsázás, szalvéta szükség szerinti használata stb.) betartása

- a reggeli befejezése után szájtörlés, szék, helyre emelése, tányér, bögre a tálaló kocsi alsó polcára helyezése, szalvéta dobása a „vegyes” szemetesbe önállóan

Tálaló kocsi „rendje”:

- felső polc: „tiszta” pékáru, folyadék, felvágott, zöldség, vágódeszka

- középső polc: „tiszta terítékek, szalvéta

- alsó polc: használt terítékek (ételmaradék)

- szükség esetén arc és kézmosás

Feltételek megteremtése:

- a tálaló kocsi és a reggeliző asztal előkészítése

- megfelelő mennyiségű előre hajtogatott szalvéta biztosítása

- pékáru, felvágott, zöldség kosarakba, tálakra való „étvágygerjesztő” elhelyezése illetve különböző mennyiségre szeletelése (egész, fél, negyed)

- folyadék átöntése kisméretű kancsókba

- tej alapú reggeli italok esetében tea főzése és kancsókba töltése

½ 10 – ½ 11 óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Beszélgető-kör:

- a délelőtt készült alkotások bemutatása

- beszélgetések érdekességekről, eseményekről, fogalmakról

- mese, vershallgatás, fejlesztőjátékok, drámajátékok

- közös tervezés, értékelés

- gyümölcs - zöldség tálak kínálása

- zöld percek

- csoportszoba rendjének visszaállítása minden gyerek aktív részvételével

- „körbe csalogatás”

- egymás türelmes meghallgatása

- a kezdeményezett játékok során figyelmes és, ha szükséges egymást segítő magatartás

Feltételek megteremtése:

- a kezdés és az időkeret függ az időjárástól, a délelőtt folyamán kialakult tevékenységektől és a gyerekek érdeklődésétől

- a befejezés minden esetben olyan tevékenység, amely biztosítja folyamatos mosdó használatot illetve az öltözés megkezdését

- a pénteki kör egy része minden eseten a heti események felelevenítése illetve a következő hét eseményeihez, tevékenységeihez a gyerekek ötleteinek összegyűjtése

Rendrakó mondókánk: Egy, kettő, három, én a rendet várom,

Aki nem rak rendet, cipeli a kendert.

Körbe „csalogatás”: Kör, kör ki játszik, csak a …. (gyerek neve)

 

½ 11 - ¾ 12 (12) óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Mosdó használat folyamatosan

- Öltözködés az időjárásnak megfelelően

- Szabad játék és tevékenykedés az udvar egész területén

- bent megkezdett tevékenységek folytatása igény szerint és időjárástól függően

- megfigyelések, kísérletek, mozgást fejlesztő, énekes és körjátékok, kerti munkák érdeklődéstől függő kezdeményezése

- Séták, kirándulások, környező világ felfedezése, megfigyelése

- Sorrend:

1./ WC használata: egyesével, fiúk a deszkát felhajtva, WC lehúzása

2./ kézmosás: (szükség esetén arcmosás) egyszerre maximum ketten; ruhaujjat felhúzva, víz és szappan takarékos használatával, kézről a felesleges víz lerázása a csap fölött kéz szárazra törlése

- Sorrend: benti cipő levétele, nadrág (póló) cseréje, kabát, sál, sapka, kesztyű)

- A benti ruhák összehajtása és a padon hagyása, benti cipők párosával a cipőtartó részen.

- az öltöző rendjének megőrzése

- Az udvari játékok, eszközök, szerszámok balesetet elkerülő szabályainak betartása

- Ki és bemenetelkor a kint lévő felnőttnek „szólás”

- Egymásra figyelő, óvó magatartás

- A játékok és egyéb eszközök” épségének” megőrzése

- Bemenetelkor az udvar rendjének visszaállítása (játékok, egyéb eszközök összegyűjtése, elrakása, homok, kövek összesöprése, növények locsolása, madáretető, itató feltöltése stb.)

- Gyülekezést jelző mondóka: Gyertek haza ludaim

- Közlekedés a lehetőségektől függően a balesetek elkerülése érdekében libasorban, párosával vagy széjjel szóródva, saját tempóban az alapvető gyalogos közlekedési szabályok betartásával

- Szabad játék és tevékenykedés az előre megbeszélt területen belül

Feltételek megteremtése:

Fürdőszoba használata:

- Törölközők folyamatos cseréje, szappan pótlása, segítségnyújtás fejlettségtől függően

Öltözködés:

- Öltözőszekrények rendjének kialakítása (felső polc: hazamenő ruha, váltóruha; zsák: „tartalék” ruhák; kis zsák: szennyes; cipők a cipőtartón; kinti kabátok az álló fogason)

Játék az udvaron:

- A gyerekek igényeitől illetve a z ott kezdeményezésre szánt tevékenységektől függően alapanyagok, eszközök, szerszámok biztosítása

- Zsebkendő és ivási lehetőség biztosítása

- Mosdóhasználat: Gesztenyefa csoport

Séták, kirándulások:

- Az alapvető közlekedési és illemszabályok szabályok megismertetése (gyalogos, tömegközlekedés)

- Séták, kirándulások előtt ezek felelevenítése illetve az esetlegesen szükséges újabbak megbeszélése

- Folyamatos ellenőrzés, értékelés, pozitív magatartási formák kiemelése

¾12 (12) – 1 óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Készülődés az ebédhez (gondozási teendők)

- Ebéd

- Vetkőzés sorrendje: fentről, lefelé

 

- Az alapvető étkezési és illemszabályok betartása

- Aki befejezte az ebédet folyamatosan a tálaló kocsira viszi a terítékét és a mosdóba megy.

(mosdóhasználat sorrendje: WC használat, kéz és arcmosás, fogmosás)

- Aki végzett a mosdóban a belső szobában játszhat vagy könyvet nézegethet, amíg az ágya lerakásra nem kerül

Feltételek megteremtése:

- Az asztalok megterítése (dajka (séták kirándulások alkalmával esetleg óvónő) és novembertől a naposok segítségével)

1 - ½ 3 (1/2 4) óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Készülődés a pihenéshez (gondozási teendők)

Mesehallgatás

- Pihenés (a gyerekek igényétől függően ettől eltérhet ½ 3 -1/2 4 között)

- Mosdóhasználat folyamatosan

- Átöltözés pizsamába

Mesekönyv nézegetés, beszélgetések, amíg mindenki át nem öltözött

- Ébredés után átöltözés, ágynemű összehajtása (segítségnyújtás fejlettségtől függően

Feltételek megteremtése:

- folyamatos szellőztetés biztosítása

- Ágyneműk, pizsamák haza adása 2 hetente vagy szükség szerint

„Meseváró” mondókánk:

Mese, mese mátka pillangós határba,

Ingó-bingó rózsa, hallgass most a szóra,

Hallgasd meg a mesémet, képzelj hozzá képeket,

Álmodj róla szépeket!

 

½ 3 – 4 óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Folyamatos uzsonna a só szobában (amikor valamilyen oknál fogva nincs dajka segítség, akkor a csoportszobában)

- Mosdó használat,

/időjárástól függően és annak megfelelő öltözködés vagy uzsonna befejeztével visszamenetel a csoportszobába/

- Lásd: folyamatos reggeli

Feltételek megteremtése:

- só szobapárologtató rendszerének bekapcsolása ¼ 3 körül

- uzsonna, tálaló kocsi előkészítése

½ 3 (4) - ½ 5 (5) óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- A gyerekek által szabadon választott játékok, tevékenységek időjárástól függően az udvaron vagy a csoportszobában

- Egyéni fejlesztések

- Délutáni játék, tevékenykedés az udvaron csak a gyerekekkel előre megbeszélt területen történik

- A gyerekek „átadása” az érte érkező felnőttnek: személyesen (ha igény van rá pár perces beszélgetéssel összekötve a nap fontosabb eseményiről illetve a gyerekkel történtekről elköszönéssel

Feltételek megteremtése:

- délelőtti tevékenységek folytatásához a feltételek biztosítása

½ 5 (5) – 6 óra között:

Tevékenységek:

A tevékenységekhez kapcsolódó szokások, szabályok, hagyományok:

- Játék az udvaron vagy az „ügyeletes” csoportban összevontan

- Az adott csoportban élő szabályok megtartása

- Gyerekek átadása az óvónőnek:

- személyesen, név szerint bemutatva és, ha van a gyerekkel kapcsolatos fontos információk átadása

- Elköszönés a gyerekektől

Feltételek megteremtése:

- az óvoda csoportjainak és a benne dolgozóknak a megismerése

 

A napok ritmusa

Kép forrása: Found on chocoeyes.blogspot.com


Színes napok

10 napos életritmus

A 10 napos életciklus kialakításával célunk:

- hogy minél jobban biztosítani tudjuk a projektekben előre megtervezett témakörök, fogalmak feldolgozásához szükséges változatos, választható tevékenységek feltételeit. (élmény, hely, idő, eszköz)

- hogy minél jobban ki tudjuk aknázni a spontán helyzeteket, a gyerekek saját érdeklődéséből, tevékenységéből adódó fejlődési, fejlesztési lehetőségeket.

Hétfő:

Mozgás napja (segítőnk a narancssárga manó)

A kezdeményezett tevékenységek által kiemelten fejlődő, fejleszthető képességek:

Motoros képességek fejlesztése:

Kondicionális:

- erő, gyorsaság, állóképesség

Koordinációs:

- mozgástanulás, szabályzás, alkalmazkodás, átállítás

- egyensúlyozás, ritmus, reakció, téri tájékozódás

- mozgásérzékelés, kinesztetikus érzékelés (saját testhelyzet), manipulációs érzékelés (szerekkel való bánásmód)

- helyes testtartás

ízületi hajlékonyság:

- aktív. Passzív

Egészségmegőrzés, egészséges életmód iránti igény kialakulásának megalapozása

Önismeret fejlesztése, reális énkép kialakulásának segítése

Szociális képességek fejlesztése stb.

A fejlődést, fejlesztést segítő tevékenységek

1. nap:

6. nap:

- szabad mozgások előre összeállított tornaszereken, eszközökkel az adott projekthez kapcsolódó keretjátékkal

- mozgásos játékok, torna jellegű gyakorlatok az időjárástól függően a tornateremben, az udvaron vagy a környezet adta egyéb lehetőségek felhasználásával

- egyéni, csapat és csoportversengések, versenyek eszközzel (pl. labda, kötél, szalag, bot, buzogány, babzsák stb.) vagy eszköz nélkül

- az évszaktól függően túrák, kirándulások, akadálypályák, kerékpározás, rollerezés, szánkózás, lovaglás, falmászás

- finommotorikát fejlesztő, reális énkép kialakulását, térben való eligazodást, keresztcsatornák összehangolódását segítő mozgásos drámajátékok

- hagyományőrző, mozgásos verseny és ügyességi népi gyerekjátékok

 

-

Kedd:

Környező világ felfedezésének napja (segítőink: a kék manó)

A kezdeményezett tevékenységek által kiemelten fejlődő, fejleszthető képességek:

Érzékelés, észlelés fejlesztése

Figyelem fejlesztése:

- hallási, vizuális

- megfigyelő képesség

- koncentrációs képesség

Megismerő képességek:

- információszerző és feldolgozó

- ismeretek alkalmazásának képessége

- kommunikációs képességek

- szövegalkotási képesség

- élethelyzetekben való eligazodás képessége

- önálló megismeréshez szükséges képességek

Tanulási képességek

Emlékezet

Személyes értékek tudatosításának képessége:

- önmagába vetett hit

- kíváncsiság, tudni „akarás”

- együttműködés, döntés

- aktív közreműködés igénye

Környezettudatos magatartás megalapozása és az ezekhez fűződő ismeretek elsajátítása stb.

A fejlődést, fejlesztést segítő tevékenységek

2. nap:

7. nap:

- a feldolgozás alatt lévő fogalmakhoz kapcsolódó séták, kirándulások, túrák, látogatások, helyszíni „foglalkozások

- „vendégek” meghívása a beszélgető-körbe

- környezet megóvását, rendjének visszaállítását és fejlesztését segítő munka jellegű feladatok végzése

- képességfejlesztő drámajátékok

- a mesterséges környezetben fellelhető alkotások megismerése

. védett növény és állatvilág, alapvető technikák megismerése illetve végzése

 

- kísérletek

- megfigyelések, felfedezések, tapasztalatok, - gyűjtemények bővítése, rendezgetése, felhasználása

- könyvnézegetés, „könyvek, leporellók, tablók készítése

- feladatlapok, munkakártyák, játékeszközök (pl. társasjáték, kirakó, dominó, memória, kártya) készítése és használata a témakörhöz kapcsolódva

- a múlt értékeinek, hagyományainak felfedezése, megőrzése, ápolása

- az energiahordozók megismerése,

- gyerekeknek kiírt pályázatokon való részvétel stb.

 

 

 

 

Szerda:

Alkotás napja (segítőnk: a sárga manó)

A kezdeményezett tevékenységek által kiemelten fejlődő, fejleszthető képességek:

Esztétikai képességek, érzelmek:

- élményképesség, befogadási készség

- megítélő, értékválasztó készség, újraalkotó képesség (kreativitás)

- szépérzék és ízlésformálás (természeti, társadalmi, művészeti)

Alkotókészség:

- könnyedség, rugalmasság, eredetiség

Élménybefogadó képesség

Élmények feldolgozásának, kifejezésének képessége

Beszéd, anyanyelv, kommunikációs és metakommunikációs képességek stb.

A fejlődést, fejlesztést segítő tevékenységek

3. nap:

8. nap:

- szabad alkotások és a feldolgozás alatt lévő projektekhez, fogalmakhoz kapcsolódó alkotások változatos vizuális technikákkal (festés, rajzolás, vágás, tépés, ragasztás) síkban

- a természeties és mesterséges környezet lehetőségeinek kiaknázása

- sütés, salátakészítés, tartósítási technikákkal való ismerkedés

- anyanyelvi, kommunikációs játékok

- mese, vers, mondóka, ritmikus szöveg „írás”, rögtönzött szövegek, párbeszéden alapuló drámajátékok

-„saját könyvek” összeállítása, illusztrálása

 

- szabad alkotások és a feldolgozás alatt lévő projektekhez, fogalmakhoz kapcsolódó alkotások változatos vizuális technikákkal térben

- ismerkedés hagyományőrző technikákkal, népi kismesterségekkel (szövés, hímzés, batikolás, fűzfaágfonás, nemezelés, csuhé, mézeskalács díszek, festékek készítése stb.)

- gyűjtemények felhasználása („természet kincsei”, textil, fa papír, kötél, gomb stb.)

- Vizuális művészeti alkotásokkal való ismerkedés

- Bábok, díszletek, jelmezek, kiegészítő eszközök barkácsolása

 

Csütörtök:

„Zöld” nap – drámajáték (segítőnk: a zöld manó)

A kezdeményezett tevékenységek által kiemelten fejlődő, fejleszthető képességek:

- Környezettudatos magatartás

- Egészséges életmód szokásai

- Szociális képességek:

- ön és társ ismeret,

- probléma megoldás,

- érdekegyeztetés,

- figyelem felkeltés,

- elfogadás, belátás, nyitottság, tolerancia,

- segítségnyújtás,

- következmények vállalása,

- csoporton belüli aktivitás

- „szereplés” vállalás

- Kommunikációs képességek:

- verbális kommunikáció (artikuláció, hangerő, hanglejtés, tempó, hangszín, stílus, kifejezőkészség, szókincs)

- nonverbális kommunikáció (gesztus, mimika, tekintet, mozdulatok, testtartás, távolság tartás)

A fejlődést, fejlesztést segítő tevékenységek

4. nap:

9. nap:

- reális énképet, társak megismerését, az együttműködés fejlődését segítő fejlesztő és drámajátékok játékok

- csoport szinten és kisebb csoportokban és egyénileg végezhető tevékenységek, a csoportéletből adódó munka jellegű feladatok

(kerti munkák, takarítás, játékok javítása, játékkészítés, állateledelek összeállítása)

 

- „kiselőadások”, bemutatások, „

- „vendégek” meghívása

- terepgyakorlatok

. feladatlapok, munkakártyák készítése

- tevékenységek a zöld óvoda, madár és lepkebarát kert megőrzéséért

 

Péntek:

Hangok napja (segítőnk: a lila manó)

A kezdeményezett tevékenységek által kiemelten fejlődő, fejleszthető képességek:

Zenei képességek:

- ritmus, dallam és hangszínérzékelés,

- dinamikai érzék,

- belső hallás,

- intonációs készség,

- hangképzés

- tonalitás érzék,

- zenei memória,

- zenei improvizáló készség, stb.

- érzelmek, hangulatok kifejezése zenében

 

A fejlődést, fejlesztést segítő tevékenységek

5. nap:

10. nap:

- ismerkedés dalokkal, énekekkel, népi dalos játékokkal,

- zenei képességeket fejlesztő játékok, drámajátékok

 

- ismerkedés hangszerekkel, zenei alkotásokkal

- hangszerkészítés

- szabad mozgás, mozgás zenére

- tánc, néptánc elemek megismerése

 

Megjegyzés: A felosztás csal irányadó. Mese-vers, mondóka és a matematikai tapasztalatok minden nap a kialakult helyzetekben és azok függvényében történik.

Projektek, témahatek, témanapok a Cinegében, a cinegefiókáknak

Kép forrása: http://theflossbox.blogspot.com.au/2012/02/embroidery-slips-tutorial.html

Elkészült a jövő évi projekt és témahét tervünk. Szemezgessetek, mazsolázzatok, hátha találtok egy-két olyan ötletet, mely megtetszik:

Tervezett projektek, témahetek, témanapok

2015/16.

2015. szeptember - december

  1. 1. projekt a befogadás és visszafogadás időszakára

 

A projekt címe: Manók és tündérek birodalmában (Játék a jelekkel)

A projekt várható időtartama: 10 nap (augusztus 31 – szeptember 11)

 

 

  1. 2. projekt a befogadás és visszafogadás időszakára

 

A projekt címe: Vigyázz magadra! Vigyázz a másikra! Vigyázz az „aprónépre” (manókra, tündékre)!

(Baleset megelőzés, balesetvédelem, veszélyforrások és elkerülésük)

(Elsősegélynyújtás Világnapja: szeptember 14)

A projekt várható időtartama: 5 nap (szeptember 14 – 18.)

 

Témanap:

  • Szeptember 8. Fecskehajtó nap

 

  1. 3. projekt

 

A projekt címe: „Ősz húrja zsong”

A projekt tartalma:

v  Ősz az erdőben és a manók életében (termények, termések, levelek)

v  Mihály napi hagyományok: szüret, vásár, (zöldségek, gyümölcsök) állatok behajtása (háziállatok)

v  A mindent járó malmocska (szept. 30. Népmese napja)

v  „ A zene az kell” (október 1. Zenei Világnap)

v  Állatok Világnapja (október 4.) 2015. év védett állatai

v  Búzától a kenyérig (október 16. Kenyér Világnapja)

A projekt várható időtartama: 25 nap (szeptember 21 – október 22.)

 

Témanapok:

  • Szeptember 22. Autómentes Világnap
  • Szeptember 23. Nemzetközi Hulladékgyűjtő Nap
  • Szeptember 30. Népmese napja
  • Október 11. Tojás napja
  • Október 15. Kézmosás Világnapja
  • Október 18. Magyar Festészet Napja

 

 

  1. 4. projekt

 

A projekt címe: Márton nap

A projekt tartalma:

v  Háziszárnyasok

v  Márton napi hagyományok

A projekt várható időtartama: 10 nap (november 2 -13.)

 

 

  1. 5. projekt

 

A projekt címe: Ilyen vagyok kívül, belül

A projekt tartalma:

v  Testkép, énkép, önismeret

v  Társismeret, elfogadás, kapcsolatok (szociometria)

v  „Így működik a tested”

A projekt várható időtartama: 10 nap (november 16 – 27.)

 

Témanapok:

  • November 19. Erzsébet nap
  • November 25. Katalin nap
  • November 26. Torta Világnapja

 

  1. 6. projekt

 

A projekt címe: „Éj mélyből fölzengő” (Karácsonyi ünnepkör, család)

A projekt tartalma:

Adventi hetek, napok:

v  András nap, vásár (november 30.)

v  Mikulás (december 6.)

v  Ambrus napja (december 7.) – mézeskalács

v  Luca napi népszokások

v  Madár karácsony

v  Manók karácsonya

v  Karácsonyváró délután

A projekt várható időtartama: 15 nap (november 30 – december 18.)

 

Témanap:

  • December 4. Borbála nap

 

 

 

2016. január – június

7. projekt:

 

A projekt címe: Tél szele hóval, faggyal jő”

A projekt tartalma:

v  Az idő körforgása

v  Vízkereszt (Három királyok napja: január 6.)

v  Újévi népszokások, hagyományok. jelképek

v  Hó, jég, jégvirág, hóember (Hóemberek világnapja: január 18.)

v  Medve napok (február 2.)

v  Farsang, télűző népszokások

v  Ültetés, hajtatás, csíráztatás

v  Az égig érő paszuly

A projekt várható időtartama: 35 nap (január 4 – február 19.)

 

Témanapok:

  • Január 22. Vince vessző hajtatás, Magyar kultúra Napja
  • Február 2. Vizes élőhelyek világnapja
  • Február 3. Balázsolás (a már iskolás Cinegések meghívása)
  • Február 11. Betegek Világnapja
  • Február 13. Bálint nap
  • Február 19. Zsuzsanna nap, Torkos csütörtök

8. projekt:

 

A projekt címe: Tavasz csalogató

A projekt tartalma:

v  Hóvirág

A projekt várható időtartama: 5 nap (február 22 – 26.)

 

 

9. projekt:

 

A projekt címe: „Tűz, víz, levegő” (Energiatakarékossági Világnap)

A projekt tartalma:

v  Megújuló energiák: szél, víz, nap

v  Környezet és természet védelme

v  Energiatakarékosság

v  Kísérletek

v  Időjárás elemei

A projekt várható időtartama: 5 nap (február 29 – március 4.)

 

Témanapok:

  • Március 2. Meseírás napja (Gyerekkönyvek napja)
  • Március 21. Nemzetközi anyanyelvi nap

10. projekt:

 

A projekt címe: „Kész a csatára a sereg” (Március 15.)

A projekt tartalma:

v  Huszárjátékok

v  Petőfi Sándor: János vitéz

A projekt várható időtartama: 5 nap (március 7 – március 11.)

 

 

11. projekt:

 

A projekt címe: „Tavaszi szél vizet áraszt” (Víz Világnapja)

A projekt tartalma:

v  A víz, mint éltető elem

v  A víz, vizes élőhelyek óvása

v  A víz megjelenési formái, fajtái (Képzeletbeli utazás a pataktól a tengerig)

v  Húsvéti készülődés (népszokások, hagyományok)

A projekt várható időtartama: 9 nap (március 16 – 23.)

 

Témanapok:

  • Március 20. Ölelés Világnapja
  • Március 21. Költészet világnapja, Bábosok Világnapja
  • Március 22. Nemzetközi párnacsata nap
  • Március 23. Meteorológiai Világnap

12. projekt:

 

A projekt címe: „Átváltozások” (Színházi Világnap)

A projekt tartalma:

v  Színházi játékok

A projekt várható időtartama: 3 nap (március 30 – április 1.)

 

Témanap:

  • Április 2. Autizmus Világnapja

13. projekt:

 

A projekt címe: „A hely, ahol élünk” (Föld napja – ápr. 22.)

A projekt tartalma:

v  A Föld, mint bolygó (űrhajós játékok) (Űrhajózás Világnapja ápr. 12.)

v  A Föld, mint élőhely

v  A föld, mint alapanyag (fajtái, felhasználása

v  A hely, ahol élek

A projekt várható időtartama: 15 nap (április 4 -22.)

 

Témanapok:

  • Április 6. Sport és testmozgás Világnapja
  • Április 11. Magyar Költészet Napja
  • Április 18. Cirkuszok Világnapja

14. projekt:

 

A projekt címe: „Édesanyám virágosat álmodtam”

A projekt tartalma:

v  Család, családtagok

A projekt várható időtartama: 5 nap (április 25 – 29.)

 

Témanap:

  • Április 29. Táncművészet Világnapja

15. projekt:

 

A projekt címe: „Tavasz van, mily gyönyörű tavasz van”

A projekt tartalma:

v  Madarak, fák napja (május 10)

v  Tavaszi zöldségek, gyümölcsök (saláta, répa, hagyma, eper, málna,)

v  Tavasz az erdőn, mezőn (akác, bodza, pitypang)

v  Pünkösd

A projekt várható időtartama: 20 nap (május 2 – 27.)

 

Témanapok:

  • Május 4. Szent Flórián (tűzoltók) napja
  • Május 8. Magyar kézműves fagylalt napja
  • Május 22. Kihívás napja – Apák köszöntése
  • Május 27. Gyereknap

16. projekt:

 

A projekt címe: „Iskola, iskola, ki a csoda jár oda?”

A projekt tartalma:

v  Kiskirály napok

v  Nagyok köszöntése

A projekt várható időtartama: 15 nap (május 30 – június 17.)

 

 

 

Éves tematikusterv 2015/16, tanév

Dátum:

Téma:

Ráhangolódást segítő élmény:

Aug. 31 – szept. 4.

Szokás, szabály, hagyomány rendszer felelevenítése, megalapozása

Játék a jelekkel

 

„Jelóra” készítése

Szept. 7 - 11.

Szokás, szabály, hagyomány rendszer felelevenítése, megalapozása

Játék a jelekkel

 

Memória játék készítése

Szept. 14 - 18.

Szokás, szabály, hagyomány rendszer

Felelevenítése, megalapozása

Baleset védelem, megelőzés, tűzvédelem

 

„Tűzoltás” vízi pisztollyal

Szept. 21 - 25.

Szokás, szabály, hagyomány rendszer felelevenítése, megalapozása

Ősz az erdőn

 

Séta az erdőben (gyűjtemények)

Szept. 28 - okt. 2.

Néphagyományőrző hét 1:

Mihály nap

Szüret, vásár, háziállatok behajtása

 

Almaszüret

Okt. 5 - 9.

Zöld ünnepek 1.: Állatok világnapja

Az év védett állatai

 

Mesekönyv összeállítás

Okt. 12 - 16.

Világnapok: Kenyér világnapja

Búzától a kenyérig

 

Kenyér sütése

Okt. 19 - 22.

A magyar népmese ünnepe

„A mindent járó malmocska”

 

Bábozás

Okt. 23 – 30.

Őszi szünet

 

Nov. 2. - 6.

Háziszárnyasok:

Tyúk, kakas, kacsa, liba, pulyka

Lapozgató könyv készítése képekből

Nov. 9 - 13.

Néphagyományőrző hét 2. :

Márton nap - lámpás készítés

 

Baromfiudvar látogatás

Nov. 16 - 20.

Ilyen vagyok kívül-belül:

Ön és társismeret, érzelmek, kapcsolatok

 

Tabló a gyerekek fotóiból

Nov. 23 - 27.

Ilyen vagyok kívül, belül:

Testrészek, érzékszervek működése, védelme

 

Készített fejlesztő játékok

Nov. 30 - dec. 4.

Néphagyományőrző hét 3.: Advent 1. Borbála ág, Mikulás

 

Csoki öntés, csoki figurák készítése

Dec. 7 - 11.

Néphagyományőrző hét 4.: Advent 2. Ambrus napja, Luca nap

 

Mézeskalács figurák

Dec. 14 - 18.

Néphagyományőrző hét 5.: Advent 3. Karácsonyváró hét - család

 

Zenehallgatás

Dec. 19 – jan. 3.

Téli szünet

 

 

2016.

 

Jan. 4 - 8.

Néphagyományőrző hét 6.: Újév szokások, jelképek, (Három királyok)

 

Lencsesaláta készítése

Jan. 11 - 15.

Az idő körforgása:

évszakok, hónapok, napok (az óra)

 

Óra gyűjtemény

Jan. 18 – 22.

Hóemberek

A víz halmazállapotai

 

Hóember építés

Jan. 25 - 29.

„Kismalac és a farkas”

Könyvtár látogatás

Febr. 1 - 5.

Néphagyományőrző hét 7.:

A medve

 

Színházlátogatás

 

Febr. 8. - 12.

 

Néphagyományőrző hét 8.:

Farsang

 

 

Képkiállítás a busó álarcokról

Febr. 15 - 19.

A tavasz ébredése (Zsuzsanna nap):

Ültetés, hajtatás, csíráztatás (hóvirág)

Bábozás: Az égig érő paszuly

 

Febr. 22 - 26.

Télűzés

hangszerek készítése

Kiszebáb készítés

 

Febr. 29 - márc. 4.

Várjátékok:

Várak, címerek, zászlók

Látogatás a Vajdahunyad várhoz

Márc. 7 - 11.

Március 15.

Huszárjátékok

Múzeum látogatás

Márc. 16 - 18.

Zöld ünnepek 2.: Víz Világnapja

Tengerek, tavak, folyók, patakok

 

Séta a Duna parton

Márc. 21 - 23.

Zöld ünnepek 2.: Víz világnapja

A víz, mint éltető elem

 

Akvárium készítése

Márc. 24 - 29.

Tavaszi szünet

 

Márc. 30 - ápr. 1.

Átváltozások

Színházi játékok

 

Színházlátogatás

Ápr. 4 - 8.

Zöld ünnepek 3.: Föld napja

A Föld, mint bolygó, űrutazós játékok

Planetárium látogatás

 

Ápr. 11 - 15.

Zöld ünnepek 3.: Föld napja

A Föld, mint élőhely, a környezet védelme

 

Filmvetítés

 

Ápr. 18 - 22.

Zöld ünnepek: Föld napja

A hely, ahol élek

Nagykovácsi, lakóhely, lakcím

 

Séta a tanösvényen

Máj. 2 - 6.

Tavasz erdőn, mezőn

Kirándulás, növények gyűjtése

Máj. 9 - 13.

Zöld ünnepek 4.: Madarak, fák napja

Kirándulás

Máj. 16 - 20.

Néphagyományőrző hét 9.: Pünkösd

Hagyományőrző mozgásos és versenyjátékok

Máj. 23. - 27.

Tavaszi zöldségek, gyümölcsök

Lekvár főzés

Máj. 30 - jún. 4.

Kiskirálynapok

„Emlékkönyv” készítése óvodai képekből

Jún.. 7 - 11.

Kiskirálynapok

Korona készítése

Jún. 14 - 18.

Nagyok köszöntése

Színházi játék