Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Hónapsoroló - november

Kép forrása: garyfurr.org - 601

Jeles napok, ünnepek, hagyományok

November 3. hete: Magyar népdal és népművészet hete

Témahét terv/ napi bontás

Dátum: 2015. november 16 – november 20.

Feldolgozásra szánt téma: Népművészet hete

Jeles napok, zöld ünnepek: Erzsébet nap

Hétfő: nemezelés, szövés

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

Gurítások, célba dobások

v  Szabad mozgások, játékok padon, karikával, dióval

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Egyensúlyérzék

v  Szem –kéz koordináció

v  Mozgások összerendezettsége

v  Szabályok elfogadása

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: relációk (több, kevesebb, kisebb, nagyobb, hosszabb, rövidebb)

Ének – zene - tánc: Vékony vászon lepedő, Erre csörög a dió

Kézművesség: nemezelés (dió, gyapjú fonat, gyapjú - filckép ragasztás), papírtálca szövés

Meseszövés: Galagonya király és Csipke hercegnő története (a gyerekek ötlete alapján)

Séta az erdőbe

v  Ritmusérzék fejlesztés

v  Hallásfejlesztés

v  Finommozgás

v  Érzékszervek működése

v  Beszéd, figyelem koncentráció

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  dió, kosár, gyapjú, szappan, papír tányér, fonal

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyapjú tulajdonságai

v  Nemezelés, szövés technikája

v  Az őszi erdő kincsei (galagonya, csipkebogyó)

Reflexiók:

 

Kedd: Agyagozás

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás

v  Falikép agyagból tésztalenyomattal

v  Mécses tartó levegőn száradó gyurmából

v  Díszek porcelángyurmából

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Konstruáló, tervező képesség

v  Finom motorika

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Kéztorna

Ujjkiszámolók ismétlése

Nagyobbaknak. magfigyelést fejlesztő játék

 

v  Ujjízületek erősítése

v  Emlékezet fejlesztése

v  Megfigyelőképesség fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

Mondóka: Hüvelykujjam mustáros

Mese: Kobak meséi

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  agyag, gyurma, tészta, csipke terítő, hajgumik

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  az agyag „története”, tulajdonságai (föld festékek)

Reflexiók:

Szerda: gyertyaöntés

Kiemelt tevékenység tartalma: mese. vers

Mondókák:

Gombolyag cérna, faggyúgyertya,
lángot vetett a kemence,
táncot is jár a gerlice guug!

Ég a gyertya, ég, 
El ne aludjék! 
Míg a szikra lobbot nem ad, 
Guggoljunk le mind!

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzés fejlesztés (gyors –lassú, egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Gyertyaöntés csészébe

v  Falmászás

v  Bátorság, egyensúlyérzék

Értékközvetítési tartalmak:

v  Ég a gyertya, ha meggyújtják (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  maradék gyertyák, csészék, üvegek

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyertya tulajdonságai

v  Világítás régen és ma

Reflexiók:

Csütörtök: Erzsébet nap

Kiemelt tevékenység tartalma: ének - zene - tánc

v  Hol jársz, hová mész Erzsébet asszony?

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  mozgás koordináció

v  együttjátszás öröme

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Várfoglaló játékok a tornateremben

v  Várfal festése kartonra

v  Rózsák mintázása porcelángyurmából

v  Almás rózsasütemény sütése

v  Nagyobbaknak: rózsás feladatlap (mi a különbség?)

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

v  megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Szent Erzsébet legenda

v  A rózsát nevető királykisasszony

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  karton, festék, porcelángyurma, sütés alapanyagai, feladatlap

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  hagyományok felelevenítése

Reflexiók:

Péntek: papírkészítés

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v  Papír készítés menete

v  Papírfajták és tulajdonságai

v  Papír újrahasznosítás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  ismeretek bővítése

v  környezettudatos gondolkodás alapozása

v  érzékszervek fejlesztése

v  kreativitás fejlesztése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Újrapapír készítése tojástartóból, újságpapírból

v  Szabad alkotások térben, síkban különböző papírfajtákból

v  Párosító játék csukott szemmel (papírok párosítása bekötött szemmel)

v  Rögtönzött papír jelmezek készítése (kivé váltál?)

v  finommozgás

v  kreativitás

v  érzékszervi fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

 

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  maradék papírok, olló, ragasztó, tojástartó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Papírral kapcsolatos ismeretek bővítése

Reflexiók:

1.  Mindszentek (aprószentek) napja

2.  Halottak napja

3.  Magyar tudomány napja

Japán kultúra napja

9.   Feltalálók napja

10. Tudomány Világnapja

11. Márton nap

Mondóka a lámpás készítéshez vagy a felvonuláshoz: Ki megy ott a hegyen át? (részlet)

„Ki megy ott a hegyen át? Egy, két apró manócska:….

Mörmike megy előre, lámpást visz a kezében….

Második a Bab Berci, szemét hátra mereszti…

Utána jön Kódorgó, lámpa után bolyongó….

Negyedik az Icipici, ki a földből sem látszik ki.

Lámpa, lámpa. lámpácska, ragyogj, mint ég csillaga!

Csillag, csillag fenn az égen, csillag, csillag ragyogj nékem!

Hopp, egy csillag lepotyogott s tenyerembe belehullott….”

(Forrás: operenciasovoda.blog.hu)

+ 1 ötlet: LÚDTALP FÜZET készítése

„Én ekkor szoktam megnézni a gyerekek lúdtalpát. No, nem csak úgy megnézni, hanem valóban lenyomatozni, mégpedig sima vízzel. Egy lavórba vizet teszek, a földre pedig szép színes (narancssárga) papírt (A/4). A gyerkőc belelép a vízbe, majd a felnőtt kiemeli, hogy a lába ne mozduljon el. A víz nyomot hagy a papíron, ezt gyorsan körberajzolom és ráírom a gyerkőc jelét-nevét. Így a papíron nem marad más, csak valóban a talp nyoma. Nem kell festegetni és lemosogatni, mint amikor festékezzük, gyorsan meg lehet csinálni és ugyanazt a célt érjük el vele. Az elkészült lapokat lefűzzük egy füzetbe, aminek az elejére ludat rajzolunk meg egy nagy lábat.”

(Szabó Orsolya- Kispatak Óvoda)

16. Tolarencia Világnapja

17. Budapest napja

Nemzetközi "Ne gyújts rá!" nap

19. Erzsébet nap

20. Ifjú zenebarátok napja

Gyermekek Jogainak Világnapja

25. Katalin nap

26. Torta Világnapja (és a szerelmi vallomásoké)

27. Magyar véradók napja

30. András nap

A tücsök és a hangya avagy egy mesés hét

Középpontban: La Fontaine: A tücsök és a hangya

Mit csinált a Tücsök nyáron?

Csak muzsikált hét határon.
Aztán jött a tél a nyárra,
s fölkopott a koma álla.
Szomszédjában élt a Hangya.
Éhen ahhoz ment panaszra,
s arra kérte, egy kevéske
búzát adjon neki télire.
„Búzát? – szólt a Hangya sógor. –
Már ez aztán a sok a jóból!
Tél elején sincs búzád már?
Hát a nyáron mit csináltál?”
„Mit csináltam? Kérem szépen,
muzsikáltam – szólt szerényen
Tücsök mester. – Aki kérte,
nótát húztam a fülébe!”
„Nótát húztál, ebugatta?
No hát akkor – szólt a Hangya –
járd el hozzá most a táncot!
Jó mulatságot kívánok.”

A heti terv (részlet):

Október 4. – kedd - középpontban a tücsök

Kiemelt tevékenység tartalma:

Jóga

Felkínált kiegészítő tevékenységek

Tücsök barkácsolása gurigából, csiszolóvászonból

Értékközvetítési tartalmak:

A tücsök és a hangya

Tücsök koma gyere ki

Nagyobbak feladata: ritmusképletek visszatapsolása

Módszerek, eszközök:

Bemutatás, megfigyelés, beszélgetés, gyakorlás

 

Guriga, csiszolóvászon, fekete tempera

Október 5. – szerda – középpontban a hangya

Kiemelt tevékenység tartalma:

Hangya barkácsolása tojástartóból

Hangyaboly mintázása só-liszt gyurmából

Hangyák festése ujjlenyomattal

Nagyobbak feladata: kiegészítés megadott számosságra

Felkínált kiegészítő tevékenységek

Hangyaboly élete – videó

Hangyafarm befőttes üvegbe

Képnézegetés, válogatás, csoportosítás

hamupipőke játék időre

Kerékpározás

Értékközvetítési tartalmak:

A hangya és az egér lakodalma - mese

Módszerek, eszközök:

Befőttes üveg, termőföld

Apró magok, tojástartó

Hangya képek (azonos, különböző)

Október 6. – csütörtök – középpontban a hegedű

Kiemelt tevékenység tartalma:

Ritmusérzék és az egyenletes lüktetés

Hegedül a kisegér

Kistücsök, kistücsök

Nagyobbak feladata: Hangszerek párosítása árnyékképek alapján

Felkínált kiegészítő tevékenységek

Játékok a tornateremben - egyensúlyozás tárgyakkal, tárgyak kerülésével

Hegedű díszítése, készítése dobozkartonból

Karmester játék

Értékközvetítési tartalmak:

Zsadányi Lajos: Itt az ősz

Módszerek, eszközök:

Játékos cselekedtetés

Október 7. – péntek – középpontban a rét

Kiemelt tevékenység tartalma:

Környező világ felfedezése:

A rét ősszel

A rovarok, bogarak készülődése a télre

Séta a Békás tó előtti rétre

Felkínált kiegészítő tevékenységek

Mese illusztrálás

Őszi rét, tücsök odú és hangyajárat  ragasztása színes papírból vágással, gyűréssel, tépéssel, ragasztással

Értékközvetítési tartalmak:

A tücsök és a hangya

Zenehallgatás

A mező hangjai (relaxációs zene)

Módszerek, eszközök:

Ragasztó, csomagolópapír, színes maradék papírok

A megvalósulás lépései:

Készültek tücskök gurigából, hungarocell golyóból, dekor gumiból és zseníliadrótból, hegedűk, mezők és erdők:

Készültek hangyjáratok só-liszt gyurmából és apró gyöngy "tojásokból":

Készült egy paraván is egy nagy dobozból:

És amikor a hangyák is elkészültek megnyitotta kapuit a "Cinege színház":

Befejezésül: egyben a hét alkotásai:

Madárijesztő tízszer

Székely Dezső: Madárijesztő (részlet)

Madárijesztőáll a vetésben,

rongyait rázzabálozó szélben.

Lármás madárhadröpköd körötte:

vállán a szarkapletykál csörögve,

kalapján pöttömökörszem billeg,

hátát csipkediksármányok, pintyek,

lyukas zsebébenveréb kapirgál,falábán

- kipp-kopp-kutat a harkály.

Madárijesztő,rossz vagy te csősznek!

Lásd a madárnép nem retteg tőled.

Kép forrása: greenbayartroom.blogspot.com

Kép forrása: preschoolwondersblog.blogspot.com


Kép forrása: nationalcarhireireland.info

Kép forrása: Michelle {CraftyMorning.com}

Kép forrása: busybeekidscrafts.com

Kép forrása: Susie @ Easy Child Crafts

Kép forrása: Beth's Country Primitive Home Decor

Kép forrása: Summer {Sumo's Sweet Stuff}

Kép forrása: Tammy @ Housing A Forest

Kép forrása: terrysvillage.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hónapsoroló - október

 

Kép forrása: marietta.szpsg.blogspot.com

Első hétvége: Madármegfigyelő napok

Második csütörtök: Látás Világnapja

Negyedik hétfő: iskolai könyvtárak Világnapja

Október utolsó munkanapja: takarékossági Világnap

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

Teréz napja (15.)

Makkérés kezdete (16.)

Gesztenyeszüret kezdete (18.)

Orsolya nap (21.)

Farkas napja (31.)

Idősek Világnapja (1.)

Zene Világnapja (1.)

Állatok Világnapja (4.)

Világűr hete (4 - 10.)

Gyaloglás Világnapja (6.)

Postai Világnap (9.)

Tojás Világnapja (14.)

Kézmosás Világnapja (15.)

Kenyér Világnapja (16.)

Magyar Festészet Napja (24.)

Origami Világnap (24.)

Hangszerkészítés és zenei „improvizációk” szülők, nagyszülők, bevonásával

Szőlő szüret és préselés

Kenyérsütés

Festő délután a szülőkkel

„Cinege Műhely”:

1. hét: szappan készítés

2. hét: játékok, eszközök barkácsolása gesztenyéből, csuhéból

3. hét: zöldségek tartósítása

4. hét: gyertya, mécses készítés, díszítés

 

1. „A zene felemeli a kezemet”, avagy zenéljünk együtt (Történet az „életünk könyvéből”)

2. Állatok Világnapja:

Témahét terv napi bontásban a Cinege csoportból

Dátum: 2015. október 5 – 9.

Feldolgozásra szánt téma: Rovar lesen

Jeles napok, zöld ünnepek: Állatok Világnapja

Élmény: Füvészkert – bogárszálló készítése

Hétfő: vízpart: szitakötő (mozgás napja)

Kiemelt tevékenység tartalma: (szitakötő, szöcske, hangya, pók)

Csapatjátékok 4 csoportban:

-           forgások, mozgások hullámvonalban, hurokban

-           fel és lelépések, ugrások

-           mászás alagútban

-           átlépések, pókháló, pókjárás

v  Szabad mozgás zenére kendőkkel

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Egyensúlyérzék

v  Bátorság

v  Mozgások összerendezettsége

v  Szabályok elfogadása

v  Gyors reagáló képesség

v  Együttműködés, segítségnyújtás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: síkmértani formák felismerése, megnevezése, létrehozása

v  Szitakötő barkácsolása (díszítése)

v  Karkötők fonása

v  Séta a Békás tóhoz

v  ritmusérzék fejlesztés

v  finommozgás

Értékközvetítési tartalmak:

v  Mese: Szitakötő mese

v  Vers Kányádi Sándor: Szitakötők tánca

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  karkötők filcből, falapkák, ragasztható kövek, spárga, gyöngy, filctoll, kendők

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Rovarok jellemzői, külső tulajdonságai

Reflexiók:

Kedd: mező: szöcske (kézművesség napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Szöcske barkácsolása tojástartóból és hengerből

Fejdísz készítése színes kartonból

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Konstruáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Fel és lelépések, ugrások, átugrások

v  Feladatlap: pontok összekötése vonal (hullámvonal, cikkcakk)

v  Zenei képességek: erősödő, halkuló hangok

v  Mese folytatás: A szöcske téli szállása

v  Ügyesség, egyensúlyérzék, bátorság

v  Szem-kéz koordináció

(írás előkészítés)

v  Hallásfejlesztés

v  Improvizációs képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Vers: Hargitai Gyula: SZÖCSKE KOMÁM

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  tojástartó, guriga, színes karton, olló, ragasztó, feladatlap

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  rovarok és bogarak azonosságai, különbségei

Reflexiók:

Szerda: erdő- hangya (ének, zene, tánc napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Dalanyag: Gryllus Vilmos: hangya

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzés fejlesztés (gyors –lassú, egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Hangya nyomdázása ujjlenyomattal

v  Hangyaboly mintázása, járatok mélyítése

v  Magok szétválogatása csipesszel

v  Tojás görgetés

v  „A hangyakirálynő mutatja”: mozdulatokkal, szavak nélkül a királynő által adott feladatok megértése)

v  Feladatlap: labirintus

v  finommozgás

v  metakommunikációs eszközök használata, „dekódolása

Értékközvetítési tartalmak:

v  A rovarok „kommunikációja”

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  korona, főtt tojás, feladatlap, magok, csipesz, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Hangyaboly élete

Reflexiók:

Csütörtök: ház körül – pók (mese-vers)

Kiemelt tevékenység tartalma:

Új mese Hugl Péter: Pisti, a füvészkerti pók

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  figyelem koncentráció

v  rövid távú memória

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Pókhálón átbújás, pókjárás

v  Fejdísz készítés

v  Pókháló szövés

v  Kerékpározás

v  ügyesség, mozgás koordináció

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

 

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  karton, fonal, kerékpár, bukósisak, láthatósági mellény

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Péntek: Füvészkert látogatás – bogárszálló készítése a Szamóca Kiskertész Tanodában

(környező világ felfedezése)

A hét versei, éneke:

Kányádi Sándor: Szitakötő tánca


Zurrogó-zirregő 
szitakötő tánca 
csipkét ver a csengve 
csobogó forrásra. 
Zirren kéken, zölden, 
sásról sásra táncol, 
úgy veri a csipkét 
önnön árnyékából. 
Reggeltől napestig 
egyvégtében járja, 
de csak alkonyatkor 
látszik a munkája. 
Akkor aztán pitypang, 
káka, békalencse 
s a csobogó forrás 
minden egy szem kincse. 
Szitakötő szőtte 
csipke alatt csillog, 
s alábújik inni 
az esthajnalcsillag.

Pákolitz István: Hangya

Kenyérmorzsát visz a hangya

segít neki apja, anyja,

sietnek, mert fú a szél,

fúvó szélből eső kél.

Ha én fúvó szél lehetnék,

a felhő elé kerülnék:

szétfújnám az égi tájon,

hogy a hangya meg ne ázzon.

Hargitai Gyula: SZÖCSKE KOMÁM

Szöcske komám,
ugrott nagyot,
hordjál kerek,
zöld kalapot,
szerezz frakkot, sétapálcát,
kérj fel táncra
egy szöcskelányt!

 

 

Kányádi Sándor: Mesemorzsa


Két kicsi hangya elindult szerencsét próbálni. Mentek, mendegéltek, fűszálról fűszálra másztak, repedésből hasadékba kószáltak. Bejártak már vagy tíz tenyérnyi helyet, dél volt már, és még semmit sem leltek.
– Enni kéne. Enni. Étlen nem lehet menni.
– Lehetni lehet, csak lassabban – fejezte be a sopánkodást a bölcsebbik hangya. Azzal tovább mendegéltek, másztak. S egyszer csak nekimentek egy mogyorónyi morzsának. Pihentek egyet, s nekiláttak a hurcolkodásnak. Azaz, csak láttak volna.
– Mit cipeljük a bolyba – gondolta s mondta a ravaszabbik hangya. – Együk meg itt helyben.
– Nem bánom, faljunk belőle, hogy kapjunk erőre.
– Az egészet megesszük!
– Nem értelek.
– Megesszük az egészet.
– Az egészet nem lehet, nem engedi a hangyabecsület.
– Fütyülök a hangyabecsületre! Éhes vagyok, enni akarok!
A vitatkozásra melléjük szökkent a levelibéka.
– Na, nézd csak – ümmögte – a hangyák összekülönböztek a koszton! Majd én elosztom!
Azzal a béka bekapta a morzsát. Hát azóta amit a hangyák találnak, szótlanul hazacipelik, hordják a hangyabolyba.

3. Teréz napja avagy szüret Cinege módra

Ahogy kezdődött: egy kis beszélgetés a szüreti hagyományokról

Egy kis játék:

Egy kis „munka”:

És végül:

4. „Cinege Műhely”: szappannemezelés elkezdése Kézmosás Világnapján

A nemezelt szappanelkészítése valóban jó játék. Vizes, csúszós és habos. Kell ennél több egy gyereknek? Hát igen, mert valódi türelemjáték, ha most elkezdjük, akkor talán, talán Karácsonyig el is készül, de nem baj, hiszen felvehető, letehető és akármikor folytatható.

Nem kell hozzá más, mint egy szappan, színes gyapjú és langyos víz. A szappant tetszés beborítjuk a színes gyapjúval és, amikor csak folytatni akarjuk langyos vízben „kezet mosunk”, dörzsöljük és gyömöszöljük és egy idő után ilyenné válik:

Karácsonyra tényleg tökéletes ajándék.

Szabó T. Anna: Kézmosó vers /részlet/


Cukros, ragacsos, tapadós, maszatos
ez a kicsi tappancs.
Hozd, hát ide most, nos, hát gyere mosd,
adom a szappant.
Hékás, békás! Fogd meg már!
Csúszós kis hal megtréfál!
Mosd meg gyorsan, egy-két-hár!

5. Tématerv napi bontásban a Kenyér Világnapjára

Dátum: 2015. október 12 - 16.

Feldolgozásra szánt téma: Búzától a kenyérig

Jeles napok, zöld ünnepek: Kenyér Világnapja

Hétfő: búza

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

v Megadott irányba járás, futás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v térlátás, kihasználás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Mintázás

v Terepasztal készítés

v Matematikai tapasztalatok: hosszabb – rövidebb, sűrű – ritka, egyenes-görbe, nyitott – zárt vonalak)

v Ellentétpárok (szóban, képpel)

 

Értékközvetítési tartalmak:

Szántsunk földet,
Vessünk búzát,
Arassuk le,
Csépeljük le,
Őröljük meg,
Dagasszuk meg,
Süssünk cipót,
Lepényt, lángost
Hamm.

Módszerek, eszközök:

v beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v búza kalász, só-liszt gyurma

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Kedd: malom

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v Kísérlet: vízimalmok, szélmalmok, szélforgók

Kiemelten fejleszthető képességek:

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Malmok barkácsolása hengerekből

 

v

Értékközvetítési tartalmak:

v A malomnak nincsen köve (ismétlés)

v A malomban (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v papírhengerek, faágak, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v Környezettudatos magatartás megalapozása

v Alternatív energiák (szél, víz, Nap)

v Aprítás, őrlés, aprítás

Reflexiók:

Szerda: liszt

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás, díszítés

v A lisztből készített alapanyagok kipróbálása (ragasztó, keményítő, gyurma, festék)

v Nagyobbaknak: sorrendiség (búzától a kenyérig – képválogatás, ragasztás)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v finommotorika fejlesztés

v esztétikai élmények befogadása

v időészlelés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Rajzolás lisztbe

v Csiriz, gyurma, keményítő és pufi festék készítése

v Tészta gyúrása, csipetke készítése

v megfigyelőképesség fejlesztése

v érzékszervek fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v tojástartó, különböző liszt fajták, tojás, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A liszt tulajdonságai

Reflexiók:

Csütörtök: kenyér

Kiemelt tevékenység tartalma:

v kenyérsütés  ngyszülőkkel

Kiemelten fejleszthető képességek:

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Ujj játékok

v Kép párosító játék

v „Szobrok” készítése vizes kenyérbélből

v Kemence barkácsolása dobozból

v ujj ízületek erősítése

v finommozgás fejlesztés

v megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v Móra Ferenc: A király kenyere

v Tarbay Ede: Cipósütő mondóka (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v kenyérsütés alapanyagai, nyomtatott képek, nagyméretű karton doboz, festék, színes papír, ragasztó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A kenyér, mint táplálék (egészséges táplálkozás)

v Kenyérfajták, péksütemények

v Kenyérsütés régen és ma

Reflexiók:

Péntek: Kenyérsütés a solymári pékségben

6. „Cinege Műhely” a Magyar festészet napjára

v  A meghívás:

Október 18.

Fess velünk és, ha befejted az alkotást, akkor egyszerűen nyald le az ujjaidról a festéket, hiszen az valójában nem más, mint édes joghurt egy kis ételfestékkel!

Vidám együtt alkotást Mindenkinek!

v  A gyerekekkel kikavart ételfestékes joghurt és az előkészített „festőállványok”:

v  Az alkotók:

v  Egy alkotás a majd két tucatnyiból:

Néhány gyerekekkel is elkészíthető festék „recept”:

Festék földből

Szükséges anyagok:

föld
edények
újságpapír
sodrófa vagy kalapács
műanyag tasakok
szita vagy rosta (a tekerővel ellátott változat tökéletesen megfelel erre a célra) 
tál
evőkanál
vajazó kés vagy spatula
kemény és sima munkalap (mint például egy üveglap, egy fém tepsi alja vagy egy kerámialap) 
víz
papír
festőecsetek
befőttesüvegek tetővel együtt

  1. Gyűjts a közelben különböző földfajtákat edényekben! Keress olyan helyeket, ahol nincs lomb és nem is túl homokos a föld! Ideális helyek a gyűjtésre például kopár területek, építkezési területek, kőfejtők környéke vagy bármely más terület, ahol utak szelik át a hegyvidéket, szabadon hagyva a termőföldet. A különböző földfajtáknak különböző színe is van, egészen a téglavöröstől a feketéig.
  2. Szórd szét a földet az újságpapíron és alaposan szárítsd ki!
  3. Helyezd a már száraz földet műanyag tasakba!
  4. Morzsold össze egy sodrófa vagy egy kalapács segítségével!
  5. A szétmorzsolt földet szórd bele egy szitába vagy rostába és a szita alá tégy egy tálat, hogy csak a legapróbb szemcsék kerüljenek a tálba!
  6. Az evőkanállal végy ki földet a tálból és helyezd a kemény felületre!
  7. Adj hozzá vizet (cseppenként) és keverd össze a spatulával egy festék állagú masszává!
  8. Mártsd bele a földfestékbe festőecsetedet és már festhetsz is!
  9. Ha szükséges, akkor vízzel tovább hígíthatod festékedet!
  10. Tárold földfestékeidet befőttesüvegekben, melyekre jól rácsavarod tetejüket, oldalukra pedig címkére felírod, hogy mi van bennük!

Pufi festék:

  • 1 evőkanál önkelesztő liszt
  • 1 evőkanál só
  • néhány csepp folyékony ételfesték
  • víz

Egy csésze (nem bögre) liszthez 1 és 1/4 teáskanál sütőport és 1/4 teáskanál sót összekeverünk és adagolunk hozzá annyi vizet, hogy nagyjából nokedli tészta sűrűségű masszát kapjunk. Ételfestő pasztával, temperával vagy tojásfestékkel színezhető. A bekevert massza máris felhasználható. Felhordható ecsettel, hurkapálcával vagy fültisztítóval, vagy tölthető

Ujjfesték 1.

Hozzávalók:

1 bögre liszt

1 bögre víz + ételfesték összekeverve

Ujjfesték 2.

Hozzávalók:

3 evőkanál cukor

1/2 teáskanál só

1/2 csésze kukoricakeményítő

2 csésze víz + színezőanyag

Lassú tűzön, állandó keverés mellett felmelegítjük és, ha besűrűsödött kihűtjük.

Arcfesték:

Hozzávalók:

1 kávéskanál kukoricaliszt

1 kávéskanál arckrém és poralapú színezék (pl, szemhéjpúder vagy tojásfesték)

Festéket még készíthetünk még cukrozott, sűrített tej és ételfesték keverékévek is, de akkor valószínűleg a papírok üresek maradnak.

7. Témahét terv napi bontásban Orsolya napra

Dátum: 2015. október 19 – 22.

Feldolgozásra szánt téma: Őszi zöldségek

Jeles napok, zöld ünnepek: Orsolya nap

Hétfő: krumpli

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

v  krumpli gurítás célba

v  súlyemelés – futás

v  akadályok kerülgetése

v  Játék: forró krumpli

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Szem –kéz koordináció

v  Mozgások összerendezettsége

v  erő

v  Szabályok elfogadása, gyors reagáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: relációk (több, kevesebb, kisebb, súly becslés, mérés kétkarú mérleggel)

v  Nyomdázás krumplival – díszítő sorminta

v  Krumpli bábok barkácsolása

v  Meseszövés

v  Mesehallgatás

v  Krumpli hajtatás - kísérlet

v  Ritmusérzék fejlesztés

v  Finommozgás

v  Érzékszervek működése

v  Beszéd, figyelem koncentráció

Értékközvetítési tartalmak:

A kincset érő krumpli

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  krumpli, kosár, hurkapálca, miltonkapocs, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Burgonya felismerése, tulajdonságai

v  Növények részei

v  Ehető „gyökerek”

Reflexiók:

Kedd: káposzta

Kiemelt tevékenység tartalma: munka jellegű feladatok

v  Káposzta szeletelése, reszelése, Kovászolása

v  Csalamádé készítése

v  Káposztás lángos sütése

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Finom motorika

v  Szabálykövetés, sorrendiség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Érzékelő játékok (íz, tapintás)

v  Nyomdázás káposztával

v  Festő lé készítése lilakáposztából – gyapjúfonal festése

v  Körjáték: Kerek a káposzta (ismétlés)

Nagyobbaknak. megfigyelést fejlesztő játék (Sorrend változás: tő és sorszámnevek)

 

v  Érzékszervek fejlesztése

v  Emlékezet fejlesztése

v  Megfigyelőképesség fejlesztése

v  Egyenletes lüktetés

Értékközvetítési tartalmak:

Kerek a káposzta (páros tánc)

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  káposzta, kelkáposzta, karfiol, kelbimbó, brokkoli, gyapjúfonal, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Káposztafélék felismerése, megnevezése

Reflexiók:

Szerda: répa

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás

v  Zöldségek zsenilia drót hajlítással

v  Terepasztal készítése

Nagyobbaknak: részből egész (mozaikkép ragasztás)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  finommotorika fejlesztés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  „Répa ültetés” – mátrix

v  Répa, fehérrépa hajtatás

v  Falmászás

v  Megfigyelőképesség, eligazodás síkban, térben

v  Bátorság, egyensúlyérzék

Értékközvetítési tartalmak:

v  Répa mese ismétlése

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  tojástartó, zseníliadrót

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyertya tulajdonságai

v  Világítás régen és ma

Reflexiók:

Csütörtök: tök, dísztök

Kiemelt tevékenység tartalma: mese – vers

Simkó Tibor: Melegedő (ismétlés)

Sütőben a tökmag,
befűtöttünk tegnap
ég öt éjjel, öt nap - odasül a tökmag.
Ropog, pattog, zeng a nád, 
szél röpíti víg dalát.

Kanizsa József: Lopótök cinegeház

Kiemelten fejleszthető képességek:

 

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Képragasztás tökmagból

v  Nagyobbaknak: kép – árnykép párosítás

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

v  megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v

v

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Péntek: kukorica, pattogatott kukorica

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v  Kukorica részei

v  Összehasonlítások (azonosságok, hasonlóságok, különbségek)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  ismeretek bővítése

v  környezettudatos gondolkodás alapozása

v  érzékszervek fejlesztése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Puliszka főzés, kukorica pattogtatás

v  Festés buborékfóliával

v  Finommozgást fejlesztő játék

v  Kukorica hajtatás

v  Kukoricamorzsolás

v  Csutkababa készítés

v  finommozgás

v  kreativitás

v  érzékszervi fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

v  Találós kérdések zöldségekről

v  Sebők Éva: Kukorica

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Kovászolt káposzta receptje

Hozzávalók egy 5 literes üveghez:

  • kb. 3 kg-os káposzta
  • 2 L víz
  • 3 evőkanál só
  • 4-6 gerezd fokhagyma
  • pár szem bors
  • 2-5 db csilipaprika (szárított is jó)
  • 3 db babérlevél
  • 2-3 db száraz kenyérszelet tüllbe csomagolva

A vizet a sóval felforraljuk és kihűtjük. A káposztát legyaluljuk és a fűszerekkel az üvegbe rakjuk. (Tehetünk bele kaprot vagy csombort is.) A káposzta tetejére teszünk 2-3 szelet kenyeret és felöntjük a sós vízzel. Egy kistányérral letakarjuk és egy peremes tálat alá teszünk. 5 – 6 napig szobahőmérsékleten érleljük.

Mindenkinek szép napokat, heteket otthon és az óvodában!

(Ez a bejegyzés hasonló tartalommal megjelent a Menedzserpraxis kiadónál)


Cinege album: "Diófa tetejébe"

2016. szeptember 2. hete: Gyógynövények és diótündérek

Egy kis lábtorna:

Egy kis játék:

Diótündér jelmez készítés:

Készül a diótündérek fája:

A diótündérek is elkészültek:

Készül a menta és citromszörp is a Mihály napi vásárra:

A szörp hozzávalói:
2 kg cukor
2 nagy csokor menta (minél több, annál jobb)
5 l víz
2 kk citromsav
2 citrom (krumpli hámozóval lefejtett héja)
A cukorból, citromsavból, és a citrom héjából szirupot főzök a vízzel. Mikor a cukor teljesen elolvadt ráöntöm a mentára, megkeverem, és egy napig hagyom állni. Másnap leszűröm, újra felforralom, és jól záródó csavaros üvegekbe töltöm. (Forrás: http://fuszereslelek.nlcafe.hu)

"Erre csörög a dió" (egy tucat játék dióval)

Ismeritek Orosz Péter Diókönyvét? Ha nem, akkor itt megtalálhatjátok: http://dioskonyv.hu

Minden benne van, amit a dióról tudni érdemes. Ezeket a játékokat is itt találtam:

"Diótorony:

Ehhez a játékhoz szabad térre és sok dióra van szükség. A pályát úgy kell kijelölni, hogy a földre rajzolunk egy hatalmas T betűt. A T keresztvonala elég, ha egy lépés hosszú, szára azonban legyen legalább tízlépésnyi. A rövidebbik vonal az alapvonal, onnan céloznak a játékosok, a hosszabbikra pedig öt-hat diótornyot telepítünk egymástól legalább egy lépés távolságra. Egy diótorony négy dióból áll. A tornyot úgy kell felépíteni, hogy a hosszabbik vonalra háromszög alakban szorosan egymás mellé teszünk három diót, s a negyediket úgy rakjuk fölébük, hogy az az egymással érintkező diók mindegyikére támaszkodjék. Minden játékos kap öt diót, és felváltva dobnak célba a tornyocskákra. Miután mindenki dobott egyszer, újra kezdik a kört. Aki eltalált egy tornyot, s a torony diói szétgurultak, az fölveszi a négy, tornyot alkotó diót, valamint azt, amelyikkel eltalálta a többit. Ha nem talált, a saját diója is a földön marad. Az nyer, akinek az utolsó kör végén a legtöbb dió van a kezében.

Dió a lejtőn

A játékhoz nagyjából másfél méter hosszú deszkára és sok-sok dióra van szükség. A kb. kétarasznyi széles deszka két szélére jó, ha két vékony lécet erősítünk, mert így a leguruló diók nem tudnak a deszka oldalánál leesni, hanem úgy gurulnak, mintha egy vályú vagy sín irányítaná őket. Minden játékos kap öt diót, s ezeket megjelöli valamilyen módon, pl. filctollal. A deszka egyik végét fel kell támasztani valamire, de úgy, hogy a deszkáról leguruló dióknak elég szabad terük legyen, és ne ütközzenek bele semmibe.

A játékosok felváltva gurítanak. Úgy kell gurítani, hogy a diót leteszik a lejtő legmagasabb pontján, és elengedik. Nem szabad erősen meglökni a diót gurításkor! Célozni csak azzal lehet, hogy a deszka felső részén középre, jobbra vagy balra helyezzük a diót.

Miután az első játékos egy diót legurított, a következő jön sorra. Ő is egy diót gurít. Ha egy leguruló dió eltalál egy olyan diót, amely már a földön van, a szerencsés gurító mindkét diót fölveszi, akkor is, ha saját diójával ütközött. Ha a dió több diónak ment neki, a játékos mindegyiket felveheti. Minél több dió hever a pályán, annál gyakrabbak lesznek az ütközések.

Miután mindenki elgurította mind az öt dióját, a játékosok fölveszik azokat a diókat, amelyek a földön maradtak. A játék végén összeszámolják, hány dió van a kezükben a megmaradt és zsákmányolt diókkal együtt. Természetesen az nyer, aki a legtöbb zsákmány szerezte, s akitől a legkevesebbet sikerült elvenni.

Cél a gödör

A játékosok egy sima, homokos területen ásnak egy öklömnyi nyagyságú gödröt, és 5-6 lépésre tőle húznak egy vonalat. Mindegyik játékos kap öt-öt diót. A játékosok a vonal mögül dobnak célba a gödörre egymás után. Nemcsak dobni, gurítani is lehet a diókat. Célszerű akkora gödört kiásni, amibe valóban belefér öt dió. Az más kérdés, hogy minél több dió lapul már a gödörben, annál nehezebb egy újat begurítani. Miután az első játékos megszámolja, hány diója maradt a gödörben, öszeszedi dióit, és átadja a terepet a második játékosnak.

Ha már sorban mindegyikük befejezte a dobást, összeszámolják, kinek ért a legtöbb diója a célba. Csak azok a diók számítanak, amelyek benne maradtak a gödörben, amelyek kipattantak onnan, azok nem. Ha több játékos ért el azonos eredmény, döntőt játszanak köztük. A döntőket addig ismétlik, amíg egyértelműen ki nem derült, hogy ki a győztes.

Cél az edény vagy a faodu

A játék szabályai megegyeznek az előzőével, csak nem gödörbe, hanem egy edénybe kell beletalálni a diókkal. Legjobb az olyan edény (pl. régi cserépkancsó), amelynek a szája kicsit összeszűkül, így a célba ért diók nem pattannak ki belőle olyan könnyen, mint a gödörből. Ebben a játékban dobhatunk közelebbről is.

Ha faoduval játsszuk, a játék érdekesebb, de a játékhoz egy odvas fára is szükség van. Legalább olyanra, amelynek a gyökerei a talajon üreget fognak közre. Minden játékos 3-5 diót kap, és felváltva dobnak egy vonal mögül. A cél a faodu vagy a természetes mélyedés eltalálása. Aki nem találja el, nem kap pontot. Aki beletalál, két pontot kap. Az a legértékesebb, ha úgy esik a dió az oduba, üregbe, hogy annak széléről pattan be. Ezért három pont jár.

Cél a kör

A játék szabályai nagyjából megegyeznek az előző két célbadobóssal, azzal a különbséggel, hogy nem gödörbe vagy edénybe, hanem egy földre rajzolt körbe kell beletalálni.

A játékosok rajzolnak a földre egy kb. fél méter átmérőjű kört, s e körtől 5-6 lépésre húznak egy vonalat.

Minden játékosnak van öt-öt diója. A vonal mögött kell megállni, s onnan kell célba venni a földre rajzolt karikát. A játékosok ezúttal felváltva dobálnak, vagyis egyszerre mindegyikük csak egy diót dob el. Így aztán lehet, hogy valakinek a körbe talál a diója, de egy másik játékos kiüti onnan. A diókat gurítani is lehet, s a gurítás során még több diót lehet kiütni a körből. A viták elkerülése végett jó, ha diókat előre megjelölik, mert akkor pontosan lehet tudni, melyik kié.

Az nyer, akinek a legtöbb diója marad a játék végén a körben.

Diók a kosárban

Egy kisebb szakajtót vagy kosárkát rakjunk tele diókkal. A játék annál érdekesebb, minél több dióval játsszák. A játékosok üljék körbe a kosárkát, és kezdjenek el a diókat kivenni a kosárból. Egy játékos addig húzhat folyamatosan, amíg a többi golyó meg nem mozdul. Csak annak a golyónak szabad megmozdulni, amelyet éppen ki akarnak venni a kosárból. Vigyázzunk, ne lökjük meg a kosarat vagy az asztalt, amin a kosár áll. Mert akkor elromlik a játék.

A játék addig tart, amíg golyó van a kosárban, s az nyer, akinek a játék végére a legtöbb diót sikerült összegyűjtenie.

Rontom-bontom

Tizenhárom diót kell szorosan egymás mellé tenni, és egy vonal mögül egy tizennegyedik, festékpöttyel megjelölt dióval kell rádobni. Vagy gurítani. A játék célja az összerakott diók szétlökése. A játékos annyi pontot kap, ahány diót tud egy dobással kilökni, úgy, hogy a többi dióval ne érintkezzen. Minden dobás előtt a tizenhárom diót szorosan egymás mellé kell rendezni.

Pétanque dióval

A francia Riviérán, de máshol is ma is szívesen játszott golyódobálós játék őse. Egy vonal mögül először eldobnak egy diót. Minden játékos más színre festett dióval játszik. Az nyer, aki a dióját a jelöletlen dióhoz legközelebb tudja dobni. Közben más diója távolabb lökhető.

Kifelé a körből

A homokban a dió köré építünk egy kört. Kavicsból, de ha más nincs, akkor homokból. A cél a dió kipöckölése, egy mozdulattal.

Királyfi-királylány

Egy nagyobb kört kell rajzolni, amiből játék közben nem szabad kilépni. Egy játékos feldob egy diót, és egy másik játékos nevét mondja. A megszólított királyfi vagy királylány elkapja a diót, és elkap egy másik játékost. De legfeljebb csak hármat léphet. Ha nem kapott el senkit, ő marad a királyfi vagy királylány, és neki kell feldobni a diót. Az nyer, aki a legkevesebbszer dobja fel a diót.

Dió a csőben

Hosszabb csövön gurítják végig a diót, és a vállalkozó szellemű játékos kalapáccsal a kezében a cső végén várja. Csak egyszer üthet, amikor a dió a cső végén megjelenik."    (Orosz Péter)

És, hogy neglegyen az egy tucat:

Dombon érik a dió

Játékszabály: Ebben a játékban mindenki körbe áll. Elkezdik énekelni a Dombon érik a dió nótát. Kezet fogva elkezdenek futni egy irányba. Ahogy elérik a szöveg "rajta vissza" részét, gyorsan irányt változtatnak, és vissza haladnak. A "csüccs" szóra pedig mindenki leguggol. Azok akik csak lábbal érintik a földet, nyertesek. 

A Dombon érik a dió dalszövege:


Dombon érik a dió a dió,
Rajta vissza tessék kérem megbecsülni,
És a földre lecsücsülni - csücss! 

Más változatban:  Úgy is lehet játszani hogy kiesik az aki a földet érinti, és addig megy a játék amíg csak ketten maradnak.

Képről képre: őszi levelek

 

Képek forrása: http://stranamasterov.ru

Témahét terv: szeptember 3. hete

 

Kép forrása: Found on merryatseven.blogspot.co.uk

Témahét terv/ napi bontás

Dátum: 2015. szeptember 14- 18

Feldolgozásra szánt téma: Alma, alma, alma no meg egy pici dió

Hétfő: (mozgás napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  játékok almával, labdával (gurítás technikájának gyakorlása

v  egyensúlygyakorlatok

v  jelkereső játék (ismétlés)

 

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  kéz-szem koordináció

v  egyensúly érzékelés

v  mozgások erejének koordinálása

v  figyelemkoncentráció

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  nyomdázás almával

 

Nagyobbak feladata: Folytasd a sormintát! ( feladatlap )

v  figyelemkoncentráció

v  újrahasznosítás

v  finommotorika

v  színek használata

v  monotómiatűrés

Értékközvetítési tartalmak:

v  A csoportélet hagyományaihoz tartozó mondókák: (rendrakó, meseváró, vigasztaló)

v  Alma alma piros alma dal éneklése, ismétlése

Módszerek, eszközök:

v  Beszélgetés, cselekedtetés,

v  Földre ragasztott jelek , liszt, homok, festék, agyag madarak

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  magasság mérése almák segítségével

Reflexiók:

Mozgásos játékok almával: Akadálypálya

Az akadálypálya készítés azért jó ötlet, mert sokféle mozgásforma gyakorlására alkalmas. Igazából nem is kell hozzá sok eszköz, csak jó ötletek. A feladatok sorrendjét bárhogyan lehet variálni.

START:

1. feladat: futás a sorban lerakott almák megkerülésével (szlalomozás)

2. feladat: egy kosárban (vagy kis széken) levő almát fel kell venni és átvinni egy másik kosárba (kisszékre) úgy, hogy közben páros lábbal ugrálnak a gyerekek. Nagyobbak tarthatják az almát a két előrenyújtott karjuk között.

3. feladat: a következő célpontig hátrafelé haladva kell menni.

4. feladat: ismét fel kell venni egy almát és kinyújtott tenyéren egyensúlyozva kell eljuttatni a következő akadályig.

5. feladat: az almát áll alá szorítva kell továbbhaladni.

6. feladat: az almát a két térd közé kell tenni és így kell eljutni a következő akadályig.

7. feladat: az almát egy kanálba kell tenni és így kell továbbhaladni. Nehezíthetjük a dolgot például úgy, hogy téglákra kell rálépegetni, vagy azokat átlépni, vagy egy deszkán, illetve ugrókötélen kell végighaladni.

8. feladat: az almát be kell gurítani egy célba; például két karó közé, vagy egy oldalára fordított kosárba.

Almaszedés

Igazából ez egy versenyjáték, de ha nincsenek sokan a gyerekek időre is lehet játszani. Az a győztes, aki hamarabb végez a feladattal.

1. változat: az összes almát egy távolabbi ponton helyezzük el a földön. Startra oda kell szaladni és az almákat egyesével visszahordani egy kosárba, vagy tálba. Az győz, aki gyorsabb volt, vagy megadott idő alatt több almát hozott vissza.

2. változat. Az almákat egy kis asztalon, vagy széken egy tálban helyezzük el, és innét a gyerekeknek a szájukban a fogaikkal szorosan tartva kell egyenként visszahordani őket.

3. változat. Ezt a feladatot kombinálhatjuk az akadálypálya feladataival úgy, hogy  az almákat különböző módon kell visszajuttatni a kiindulási helyre. Például: az összes almát úgy kell elhordani, hogy áll alá szorítva viszik a gyerekek.

  • A mozgás fejlődése szorosan összefügg az idegrendszer fejlődésével, így a különböző mozgásformák elsajátítását célzó feladatok nagyon hasznosak ebben az életkorban. Az ovisoknál a nagymozgások fejlesztésének területei: a járás, futás, kúszás, mászás, bújás, gurulás, szökdelések páros és egy lábon.
  • Ezek a gyakorlatok fejlesztik a mozgáskoordinációt, a figyelem-koncentrációt és az egyensúlyérzéket is.
  • A versenyjátékok hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek megtanulják kezelni a győztes-vesztes szituációt, de természetesen ebben gyakran még segítenünk kell őket.

Forrás: http://jatsszunk-egyutt.hu

Kép forrása: Found on makemeasaint.blogspot.com

Kép forrása: Found on craftberrybush.blogspot.com

Kép forrása: Found on teachpreschool.org

Kedd: (kézművesség napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  mozaik alma ragasztása

v  technika: tépés, vágás, ragasztás

Nagyobbak: vonalkövetés

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  finommotorika fejlesztése

 

 

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Jóga 8 tól

v  egyensúly az almával, egyedül és párban is

v  kapd el az almát

v  alma válogatása óriás kesztyűben, vagy csipesszel

 

v  önismeret

v  relaxáció

v  együttmozgás

v  testséma

v  reflexfejlesztés

v  finommotorika

Értékközvetítési tartalmak:

v  A hétfőn megismert mondókák, dalok ismétlése

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, beszélgetés, gyakorlás, csoportos tevékenykedés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Matematikai tapasztalatok: relációk

(kicsi, közepes, nagy )

Reflexiók:

Kép forrása: Found on something2offer.com

Kép forrása: Found on creativespotting.com

Kép forrása: Found on gyereketeto.hu

Szerda: Almaszüret (környező világ felfedezése)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Almaszüret

 

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  „idegen” helyhez való alkalmazkodás

v  Szabályok elfogadása

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  futás

v  játszótér

v  gyaloglás

v  állóképességfejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

v  Nagykovácsi megismerése

v  gyalogos közlekedés szabályai

Módszerek, eszközök:

v  gyaloglás

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Hol laksz? Milyen utcában?

/matematikai tapasztalatok: halmazok számossága,  halmazképzés megadott szempontok alapján/

Reflexiók:

Kép forrása: Found on babble.com

Kísérlet a http://gyereketeto.hu oldalról:

Egy almát szeletelj fel, egy szeletet locsolj meg ecettel/citromlével, a másik szeletet forgasd meg sütőporban, a harmadik szeletet csomagold be egy nylonzacskóba!

Várj pár napot, közben figyelj!

Csütörtök: anyanyelvi játékok

Kiemelt tevékenység tartalma:

nyelvtörő: Azt mondják a hatalmasok…

mese:Tóth Elemér: Mese az almafáról, a szélről és egy Veronika nevű kislányról

vers: Édes  almát hoztam én

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  memóriafejlesztés

v  fantázia

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Almafa készítése papírból ( gyűrés, vágás ragasztás )

v  Almakompót készítése vagy alma mártogatós

Nagyobbak feladata: térbeli építmények

v  Tervező készség

 

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  főzés

Reflexiók:

Kép forrása: Found on funathomewithkids.com

Kép forrása: Found on craftberrybush.com

Péntek: énekes játékok, körjátékok

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Egy üveg alma… ( dal )

v  Erre csörög a dió

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzék

v  figyelemkoncentráció

v  Együttműködés, egymásra figyelés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  pólófestés diófestékkel

v  dió szedése óriás kesztyűben vagy csipesszel

 

Értékközvetítési tartalmak:

v  hagyományok őrzése

Módszerek, eszközök:

v  együttkészítés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  növényi festékek, miből milyen színt lehet keverni

Reflexiók:

Kép forrása: www.dioskonyv.byethost3.com

 

Csoportélethez kapcsolódó mondókák:

Vigasztaló:

Áj, háj, varjúháj, ha megfújom, majd nem fáj.

Rendrakó:

Egy, kettő, három, én a rendet várom!

Vers:

Édes almát hoztam én,

Gömbölyű, tűzszínű mint a méz

Enné hét falu, kad el kisfiú,

Üljünk fatövébe kettecsként

 

Weöres Sándor: Volt egy szép ládika

Volt egy szép ládika,
nőtt benne egy almafa,
én azon az almafán
dinnyét szedtem délután.
Nagyot ugrott Sárika,
beszakadt a ládika."

Mondóka:

Fölmásztam az almafára

Elszakadt a nadrág szára.

Hogyha enne rongyünnep

Én lennék ott a herceg

Az Alma meg a kerti manó:

Hajnalban vadlibák húztak el a kert fölött. Alacsonyan repültek, s hát látták, hogy az almafán egy alma búslakodik árválkodik egyes-egyedül. Teljesen zöld volt.

— Hát te még itt vagy?! — kiáltottak rá. — Nem tudod talán, hogy mögöttünk hószárnyakon közelít a félelmetes, hideg tél? Egy-kettő, bújj a kamrába!
Szegény alma nagyon megrémült, és ijedtében még jobban elzöldült. Mitévő legyen? Hiszen ment volna ő szívesen a kamrában, de nem szedték le, mivel olyan halvány az orcája. 
— Szél, szél, lökj le, kérlek, a földre! — könyörgött. A szél jól szemügyre vette az almát. 
— Nem vagy még elég piros — dörmögte — , de hát semmi közöm hozzá. Ha úgy kívánod, lelöklek a földre.
Jó nagyot fújt, és megrázta az almafát.
Az alma lepottyant, és hosszan gurult a fűben. Épp arra ment a kerti manó. Pókhálóból volt a zekéje, nagy, kerek szalmakalapot viselt a fején. Megbotlott az almában.
— Hát te mit keresel itt? — kiáltotta. — Nem tudod talán, hogy a vadlibák mögött hószárnyakon közelít a félelmetes, hideg tél? Bármely pillanatban beronthat a kertbe. Gyorsan bújj a kamrába!
— Bújnék én örömest — mondta az alma —, de nem tehetem. Nincs még pír az orcámon, nem akarnak befogadni.
— Hát ezen igazán könnyű segíteni ! — kacagott fel vidáman a kerti manó. — Várj csak egy cseppet!
Száraz fűszálakból fürgén ecsetet kötött, arany napsugarakat olvasztott egy kettétört mákfejbe, jól elkeverte frissen szedett hajnali harmattal, s gyönyörű, kicsattanó pirospozsgásra festette a sápadt alma pufók orcáját.
— Köszönöm, köszönöm! — hálálkodott az alma, és felderült.
Hevert a szép piros alma a fűben. Gyerekek jöttek a kertbe, észrevették, odaszaladtak.
— Nézzétek, milyen gyönyörű alma!
Gyorsan felkapták, vitték a kamrába, szépen beillesztették a többi alma közé, a polcra, s hát egy se volt oly szép, ő volt mind közt a legnagyobb, legkövérebb, legpirosabb, leggyönyörűbb!
Vidáman kuksolt a polcon. Jöhet már a tél!

Tóth Elemér: Mese az almafáról, a szélről és egy Veronika nevű kislányról

Beköszöntött az ősz, és a természet hosszú álomra készült. Az állatok az erdőben és mezőn eleséget gyűjtögettek, hogy a tél során legyen miből lakmározniuk. A barlangjaikat, vackaikat, kotorékaikat és odúikat kibélelték száraz fűvel meg lombbal, hogy a hideg ne férkőzhessen a bundájuk alá, és nyugodt, mély álmot alhassanak.

A fák is örültek a téli alvásnak, sorra hullajtgatták el a leveleiket és a termésüket. Majd ha az ágak teljesen lecsupaszodnak és a termés terhétől is megszabadulnak, a nedvek áramlása – amelyek úgy keringenek bennük, mint a mi testünkben a vér – bizony igencsak lelassul. Ekkor a tél betakargatja őket szép fehér dunyhájával, és a fák elalszanak.

A kert sarkában, a kerítés közvetlen közelében egy almafa állt. Leveleit már rég messze sodorta a szél, az ágai azonban mégis földig hajoltak. Mégpedig azért, mert gyönyörű almák csüngtek róluk, pirosak és édesek, mint valami hatalmas piros rubintok.

A kert gazdái teljességgel megfeledkeztek az almafáról.

Nem így a kerten végigszáguldó őszi szél, amely cigánykodva kavargott körülötte minden pillanatban:

– Add nekem az almáidat! Széthordom őket a környéken. Földíszítem velük a városháza tornyát és körülaggatom a kéményeket, hogy ne legyenek feketék és szomorúak. Adj legalább néhányat belőlük…

És fújt, süvített, ahogy csak az erejéből tellett.

Az almafa azonban keményen összezárta ágait, úgy védte gyümölcsét, hogy egyetlenegy se pottyanjon le és zúzódjék össze a kemény földön. Veronikának őrizgette őket. Bizonyosan eljön majd és szépen leszedi valamennyit! Még a nyáron megígérte…

Hanem Veronika csak nem jött.

Hogyan is jöhetett volna, amikor ágyban feküdt, állig betakarózva és egyre-másra szedte a különféle tablettákat és itta a forró mézes teát. Bent a szobában csodálatosan meleg volt, kint az ablak alatt azonban a szél füttyögette vad őszi nótáját.

Veronika lehunyta a szemét, úgy hallgatta.

– Add nekem az almáidat, add nekem őket! Gyönyörű pirosak, rubintos fényűek. Messzire viszem, messzire hordom, add nekem őket…

– Anyu, az almafa! – szökkent fel Veronika az ágyból.

– Jaj, látod, látod, a betegséged miatt csaknem megfeledkeztünk róla – mondta az édesanyja. – Milyen kár lett volna!

Azzal kendőt kötött, fogott egy kis kosarat és nyomban kifutott a kertbe. Rövidesen mosolygós piros almákkal rakott kosárkával tért vissza.

Valamennyi édes volt, mint a méz.

Veronika mindjárt ötöt evett meg belőlük.

És a szél?

Nos, a szél bizony hoppon maradt. Veronika még az alma csutkáját sem hagyta meg neki.

Dühbe is gurult erősen, és elnyargalt, hogy más kertben keressen magának egy elfeledett almafát. Talán éppen a ti kertetekben köröz…

+ ötletek:

Ezekről az ötletekről azt kell tudnotok, hogy mind, mind a gyerkőceinkké. Nálunk már sok-sok éve hagyomány már, hogy a pénteki beszélgető-kör egy kicsit más, mint a többi napokon, mert ezen áruljuk el (vagy választjuk ki közösen) a következő hét fogalmát, kérdédét, melyet "körbe, körbe járunk". Az almával kapcsolatban ezek az ötletek hangzottak el:

  • Célbadobás almával
  • Almamag ültetés és számolás

Kép forrása: Found on mamabeefromthehive.blogspot.com

  • Almakarika ecetes vízbe - szárítás

Kép forrása: Found on mamaskram.blogspot.de

  • Almalé préselés, sütemény sütés, kompót és almás-mézes saláta készítés

Kép forrása: Found on postris.com

  • Almatorony építés
  • Almavásár játék
  • Almából autó barkácsolás

Kép forrása: Found on chicagonow.com

Szép hetet mindenkinek!

 

Ötlet-tár: vadgesztenye

Kép forrása: www.decor4all.com

Versek:

Mentovics Éva: GESZTENYE-MONDÓKA
Rezzen a szélben
a gesztenye ága,
rozsdabarna ingét
morcosan cibálja.

Ha potyog a termés,
vigyázz kicsit jobban,
ha nem ugrasz félre,
kobakodon koppan!

Kép forrása: www.pinterest.com

Weöres Sándor: Gesztenye úrfi

Hej, gesztenye úrfi
Bundácskádból bújj ki!
Ugorj le a fáról
Érkezésed várom.

Nini, itt van, koppan
Fáról földre pottyan
Futok zsebre dugni
Jöjj, gesztenye úrfi!
Kép forrása: Found on decor4all.com
Vadgesztenye, gesztenye,
kosárkámba potty bele!
Gesztenyéből fabrikálok
buksi fejű barna bábot.

Vadgesztenye, gesztenye,
kosárkámba potty bele!
Ha vagytok már jó néhányan,
Megnyitom a bábszínházam.
Kép forrása: Found on susannes-dekoparadies.de

Tarbay Ede: A hiú törpe

Törpe ül a gesztenyefán, 
vadgesztenye-törpe, 
feje barna, a sipkája 
zöld és csupa tüske. 

Feje fölé esernyőt tart: 
- kopp! - kopog a zápor; 
lics-locs eső, amint eláll, 
lemászik a fáról. 

Térül-fordul, tócsát keres, 
megy a sáros partra, 
megnézi, hogy elég zöld és 
szúrós-e a sapka? 

Amíg hajlong, zöld sipkája 
toccs! a vízbe toccsan, 
így bosszúsan tovább sétál, 
ma sem tudni, hol van!
Kép forrása: Found on dorokaiser.online.de

A mese:

Kiss Melinda: A gesztenyehéj kabátka

Végefelé járt már az ősz, s az erdő lakói a hideg tél fogadására készülődtek. Meleg kuckókat rakta, odúkat hordtak tele élelemmel. Némelyik állat még bundát is váltott. Dús, meleg, téli bundát. Látva ezt, a kis sün nagyon elszomorodott.

– Csak nekem nincs téli bundácskám! Szörnyen festek ebben a fekete, tüskés kabátban. Ezt hordhatom életem végéig! – panaszkodott anyukájának.

– Ebből is láthatod, hogy elnyűhetetlen – válaszolta sünmama. – A tüskék pedig megvédenek minket ellenségeinktől, méltóságot kölcsönöz nekünk, és ez egyben a díszünk is. Na és ha összegömbölyödsz, mint egy labda, felszurkálhatod a lehullott faleveleket. Versenyezz a testvéreiddel, ki tud több levelet gyűjteni! Úgysem sokáig játszhattok már, hamarosan itt a tél. Meg aztán minek nekünk téli gúnya, mi úgy is átalusszuk a telet – vigasztalta fiacskáját sünmama. – De most menj! Hívd haza a nővéreidet, nekem sok még a tennivalóm. Segítek sünpapának a vacokkészítésben.

Elindult a kis sün az erdei úton a sűrű levélesőben.

– Lám, még a fák is levetik megunt ruhájukat, hogy tavasszal újat, szebbet öltsenek…

Így morgolódott magában, amikor egyszer csak lógó gomborrára egy gesztenye koppant. Felugrott a kis sün fájdalmában, ekkor meg valami tüske szúrta meg a lábát. Már éppen duzzogni akart, amikor megpillantotta az avarban a tüskés gesztenyehéjat.

– Nahát! Eldobta a gesztenye a kabátkáját. Milyen szép zöld és néhol barna foltos, és ezek a tüskék is csodálatosak rajta! – lelkendezett. Összegömbölyödött, felszúrta saját tüskéire, és elégedetten nézegette magát az erdei tó tükrében.

– Végre nekem is van téli gúnyácskám!

Arra repült szarka néni, s meglátván az ugrándozó süngyereket, kikacagta.

– Micsoda dolog ez?! Más tollával ékeskedni… – csörögte.

– Kár, kár – károgott rá egy csapat varjú, akik inni jöttek a tóhoz. – Kár, hogy a régi gúnya kilátszik alóla!

De a kis sün örömét nem tudták elrontani. Most már vidáman folytatta útját. Mire megtalálta nővérkéit, már alkonyodott. Azok észre sem vették kisöccsük új ruháját. Mindnyájuknak tele volt a tüskéje fakéreg darabokkal. Elhullott madártollal, nagyobb falevelekkel, mohával, amiket a vacokrakáshoz gyűjtöttek. Csak sünmama vette észre, amikor hazaérkeztek a nagy tölgy alatti odúba.

– Milyen kár, hogy tavaszra elfonnyad, így senki sem láthatja majd a szép, új kabátod. De azért meg kell hagyni, nagyon csinos! – tette hozzá vigasztalva.

Sünpapa rövidlátó szemeivel csak most vette észre, s a fejét csóválva morgott a bajusza alatt.

– Ugyan, semmire sem való, haszontalan dolog. Aztán majd ha álmodban viszket a tüskéd töve, nehogy megszúrja a kis csülköcskéidet! Munkára, gyerekek, reggelre el kell készülnünk a kuckórakással! Kertek alatt már a fagy. Érzem is minden porcikámban.

Valóban: reggelre leesett az első hó, s a süncsalád befészkelte magát a jó meleg odúba. De alighogy elhelyezkedtek, a süngyerekek máris fészkelődni kezdtek.

– Szúr a kabátod! – nyafogta az egyik.

– Nem tudok hozzád bújni! – így a másik.

– Fázom! – rikkantotta a harmadik.

– Én is, én is! – visongták a többiek kórusban.

– Talán lyuk van valahol a kuckó falán? – tűnődött sünmama.

– Itt van, ni, a kánya fogja meg! – bosszankodott sünpapa. – Nem valami jó már a látásom – fogta be a lyukat mellső lábaival. – Most aztán mivel tapasztjuk be?

Ahogy körbejáratta rövidlátó szemeit gyerekein, egyszer csak felkiáltott:

– Az ám! A gesztenyehéj gúnya! Éppen akkora, mint a lyuk. Csak hát – nézett megszeppent fiácskájára –, mi fog akkor téged melegíteni, és mi takarja el majd el undok, fekete tüskéidet?

– Majd melegítenek a testvérkéim… és nem is olyan csúnyák ezek a fekete tüskék – mondta a kis sün.

Az igazság az volt, hogy már neki sem tetszett az új bunda. Viszketett is alatta, húzta is a tüskéjét, ahogy száradt össze, nem is tudott tőle jól összegömbölyödni. Így hát örömmel segített betömni vele a lyukat.

A süncsalád kuckójába most már béke és nyugalom költözött.

A kis sün félig lecsukódó pillái alól még azt rebegte:

– Azért mégis csak jó lett valamire a gesztenyehéj kabátkám!

Kép forrása: Found on jatsszunk-egyutt.hu

Kézműves ötletek:

Found on himbaherzlich.blogspot.com

Kép forrása: www.redtedart.com

Kép forrása: Found on paapinden.dk
Kép forrása: Found on flickr.com
Játékok gesztenyével:
  • Mindent vagy semmit: Ezt a játékot két játékos vagy két csapat játszhatja. A játékterületet válasszuk ketté egy vonallal vagy bottal! Mindkét oldalra tegyünk le 10-10 gesztenyét. Dobókockával felváltva dobnak az ellenfelek. Amennyit dobnak, annyi gesztenyét vehetnek el a másik térfélről, és ezeket letehetik a saját oldalra. Az nyer, akinek az oldalára átkerül az összes gesztenye.
  • Gesztenyepiramis: Mindenki kap egy bizonyos számú gesztenyét, összesen kb. 30-40 darabot érdemes szétosztani a játékosok közt. Középre tegyünk egy lapos tányért vagy tálcát! A játékosok felváltva tesznek egy-egy gesztenyét a tányérra, a rajta lévő gesztenyekupac tetejére is lehet pakolni. Ha leesik egy gesztenye a tányérról, fel kell vennie annak, akinél leesett. Az nyer, akinek legelőször elfogy a gesztenyéje, vagy akinél a legkevesebb marad.

Finomságok:

NARANCSOS-MÉZES GESZTENYEBEFŐTT

Hozzávalók

· 1 kg Maroni hámozott egész gesztenye

· 5 dl frissen facsart narancslé

· 1 citrom leve

· 40 dkg vegyes virágméz

· 5 dl víz

· 6 dkg befőtt-tartósító

Összekeverjük a narancslét a vízzel, a citromlével, a mézzel és a befőtt-tartósítóval. Felolvasztás nélkül beletesszük a gesztenyét, és közepes lángon addig főzzük, amíg meg nem puhul, át nem fő. Közben csírátlanítjuk a tisztára mosott üvegeket: 5 percre a legmagasabb fokozatra állított mikróba tesszük vagy forró vízzel átöblítjük őket, a fémfedőket pedig kifőzzük forrásban lévő vízben. A forró üvegeket megtöltjük gesztenyével, majd felöntjük a mézes-narancsos lével. (Ehhez a művelethez a balesetek elkerülése végett vegyünk föl konyhai fogókesztyűt.) Rájuk csavarjuk a tetőket, majd 5 percre fejre állítjuk őket. Száraz dunsztban hűtjük ki.

GESZTENYETURMIX KÉTFÉLEKÉPPEN

Hozzávalók 2 személyre

a fűszeres gesztenyeitalhoz:

· 1/2 liter tej

· 1/2 csomag Maroni fehérarany gesztenyepüré

· őrölt fahéj

· őrölt szegfűszeg

· őrölt kardamom

az egzotikus gesztenyeitalhoz:

· 4-5 dl kókusztej

· 1/2 csomag Maroni bio-gesztenyepüré
vagy 1 csomag Maroni natúr gesztenye

· narancsvirágvíz vagy rózsavíz

· vaníliakivonat

· barna cukor vagy méz


 

A gesztenyét nemcsak süteményekbe, desszertekbe és sós ételekbe használhatjuk, hanem nagyon finom italokat is készíthetünk belőle. Két alkoholmentes ital receptjét adom közre, az egyiket az állati tejet kerülök is fogyaszthatják.

fűszeres gesztenyeitalhoz turmixgéppel vagy bot-mixerrel, magas edényben dolgozunk, hogy az ital ne fröcskölje tele a konyhát.

Először habosítjuk a hideg tejet. Azután fűszerez-zük: a fahéjjal és a kardamommal bőkezűbben, a szegfűszeggel óvatosabban bánunk. Hozzáadjuk a gesztenyepürét, és az egészet simára turmixoljuk. Ha nagyon sűrűnek találjuk, kevés tejjel hígítjuk. Szükség esetén édesítjük, de vegyük figyelembe, hogy a gesztenyepürében van cukor.

Magas pohárban, szívószállal kínáljuk.

Az egzotikus gesztenyeitalhoz, ha krémszerűen sűrű kókusztejet kaptunk, simára turmixoljuk kevés vízzel. Hozzáadjuk a gesztenyét meg a vaníliát, és kevés narancsvirág- vagy rózsavízzel ízesítjük.

A bio-gesztenyepürében van cukor, ezért azt nem szükséges külön édesíteni. A natúrhoz viszont ízlésünk szerint adunk barna cukrot vagy mézet. Simára turmixoljuk, és ha kell, kevés vízzel ihatóra hígítjuk ezt az egzotikusan illatos gesztenyeitalt.


Tipp:
az összes hozzávalót tartsuk a hűtőben, így az elkészült ital is hideg lesz. Télidőben melegen is kínálhatjuk mindkettőt.

GESZTENYÉS CSICSERIBORSÓKRÉM

Hozzávalók

· 25 dkg száraz csicseriborsó

· víz

· 1 kávéskanál szódabikarbóna

· 25 dkg Maroni natúr gesztenye

· 1 kávéskanál só

· 4 evőkanál hidegen sajtolt napraforgóolaj

· 2 evőkanál fehérborecet vagy almaecet

· 1 kis csokor friss kakukkfű levelei


A klasszikus szezámos csicseriborsókrém, a hummus mellett ezt a gesztenyés változatot is érdemes kipróbálni. A receptben azt is leírom, miként főzhetjük rövid idő alatt puhára a száraz csicseriborsót, hogy ne tartson órákig az ízletes szendvicskrém elkészítése.

A készítést megelőző este beáztatjuk a csicseriborsót, valamint kistányéron a fagyasztóból a normál hűtőbe tesszük a gesztenyét.

Másnap friss, szódabikarbónás vízben körülbelül 20 perc alatt puhára főzzük a csicseriborsót. Leöntjük róla a vizet, és krumplinyomóval összetörjük. Hozzá-morzsoljuk a fölengedett gesztenyét, és az egészet alaposan elkeverjük az ízesítőkkel.
Kenyérre kenve vagy paprikába töltve tálaljuk. Pirosra érett, édes húsú paprikával különösen finom, ráadásul így azok is élvezhetik, akik amúgy valamilyen okból kerülik a kenyeret.

Forrás: http://maroni.hu

Alma tízszer

Drégely László: Almafácska
Almafának
Hét az ága,
Nyolcadik a koronája,
Zöld levél közt
Piros alma,
Teljen véle 
Meg a kamra,
Jusson minden
Napra kettő -
Így múljon el
Sok esztendő!
Kép forrása: Uploaded by user
Kép forrása: Found on flickr.com

+ 3 ráadás:
Kép forrása: Found on gyereketeto.hu
Kép forrása: Uploaded by user