Napról napra óvoda

Kedves Érdeklődő, aki rátaláltál erre az oldalra! Ebben a blogban szeretném Veletek megosztani mindazt, amit az elmúlt 36 évben az óvodáról, a gyerekekről, gyerekektől "megtanultam" és mindazt ami jó kedvre derít, elgondolkodtat, vagy gyönyörködtet.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 21. - Idő észleleés

Lépésről lépésre: Óra készítése s.k. csoportba, gyerekszobába

Az idő az egyik legnehezebben felfogható és megtanulható reláció a gyerekek számára, de itt egy ötlet, mellyel segíthetjük a fejlődését. Bocs, de valójában nincs itt, mert csak a képzeletemben van még meg: egy óra, amely a napi ritmust is mutatva segíti az időbeni tájékozódást. (Annyira egyszerű, hogy nem is értem, hogy eddig miért nem jutott az eszembe.)

Kell hozzá egy óra alap:

egy óra szerkezet

és a csoportban (otthon) készített fotók, melyek egy-egy jellemző tevékenységéről készültek (pl, reggeli, játék, beszélgető-kör, játék a szabadban, pihenés  stb,)

Innentől kezdve már nincs is más dolgunk, mint összerkani az egészet: az alaplapra elkészíjük a fotómontázst vagy keretekbe tesszük a képeket, összeszereljük az órát és jól látható, a gyerek szemmegeasságához igazodó helyet találni az alkotásunk számára.

Kép forrása: lakberendezo-blog.hu

Igérem, ahogy elkészült a saját verzió megmutatom és, ha Neked is megtetszett annyira az ötlet, hogy elkészíted, akkor örülnék, ha "bemutatnád" Te is!

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 20. - Érzékelő játék

Illat felismerő játék

(forrás: Comunidad Infantil)

Lépésről lépésre - Így készül a "harangjáték"

Hozzávalók:

Az elkészítés menete:

Az ötlet és a képek forrása: http://www.fantasifantasten.no

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) - Buborék 18.

Buborékok

Kép forrása: thefrugalcrafter.wordpress.com

Nagy Bandó András: Szappanbuborék

Szappanbuborék,
Idelép, oda lép,
Szappanbuborék,
Üdve zöld, üde kék.

Szappanbuborék,
Ez a zöld, ez a kék,
Szappanbuborék,
Ez a föld, az az ég.

Szappanbuborék fújó készítése

Kép forrása: coraldoorstudio.blogspot.com

Kép forrása: cobaltandcopper.blogspot.com

Kép forrása: www.pinterest.com

Óirás buborékhoz

Buborékfújó pillepalackból:

Kép forrása: myhomespunthreads.blogspot.com

Fonalból:


Kép forrása: dillydallykids.ca

Megjegyzés: ha a "hagyományos" szívószálas" megoldást választjuk, akkor is "feltúrbózhatjuk" egy kicsit: 3 - 4 szívószálat, ha összeragasztunk szigetelőszalaggal és már kész is a "sorozatlövő".

Buborék folyadék

Néhány bevált recept:

12 pohár víz, 1 pohár mosogatószer, 1 pohár kukoricaliszt, 2 evőkanál sütőpor

vagy

5 dl langyos víz, 2,5 dl mosogatószer, 3 evőkanál glicerin, 1 teáskanál cukor

vagy

7-10 rész víz, 1 rész mosószer, 1-2 evőkanál glicerin

sűrű oldathoz

2/3 rész víz, 1 rész víz, 1-2 evőkanál glicerin

pattogós buborékhoz

2 csomag zselatin, 4 pohár forró víz, 3-5 evőkanál glicerin, 3 evőkanál mosószer

Forrás: http://eletszepitok.hu/

Ha végképp nincs időd valamilyen fújó eszközt eszkábálni, akkor nézz körül a konyhában, kamrában:

Kép forrása: www.pinterest.com

+ 1 tipp: Ha gyereksereg várható vendégségbe:

Kép forrása: www.waldorfmoms.com

És, ha azt gondolnád, hogy ez aztán csak igazi, felhőtlen játék, akkor egy a fejlesztő hatások közül: légzéstechnika

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 16. - Válogatás, rakosgatás, keresgélés...

 

A mai ötletek mindegyikének az alapja egy nagy tál vagy egy  fürdető kád, nagyobb tepsi ...

Kép forrása: Child's Play Music

Rakosgatás, építkezés barna és fehér kockacukorral

Megjegyzés: Amikor az építő játékot már elunta a gyerkőc jöhet a "gyerekeim" által "Hamupipőkésnek" elnevezett játék a magok szétválogatása

Kép forrása: Small Potatoes

Válogatás avagy a "Hamupipőke" játék

Megjegyzés: Ha már könnyedén megy nyitott szemmel, akkor jöhet a bekötött szem és ha már könnyedén megy kézzel, akkor jöhet a kiskanál, a ruhacsipesz vagy a szemöldökcsipesz.

Kép forrása: Small Potatoes

Keresgélés avagy a kincskereső játék

Megjegyzés: Annak, hogy mit retünk el miben csak a fantáziánk szabhat határt.

Kép forrás: http://www.toddlerapproved.com

És, hogy mit is fejlesztünk? Például a finommozgást, az ujjizületek mozgékonyságát, a taktilis érzékelést, figyelem koncentrációt, szem és kéz együttműködését ....

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 14. - Dagonyázás, sarazás

Mud Day avagy a Sár Napja - június 29.

Kép forrása: www.zimbio.com

A mai bejegyzést egy kicsit "messzebbről" indítom:

Tudjátok mi az egyik leghatékonyabb fejlesztőjáték gyerekkorban?

A szabadban eltöltött szabad játék.
Hogy miért? Hát mert:
  • fejleszti a nagy- és finommotorikát
  • fejleszti az egyensúlyt
  • határtalan módon fejleszti a kreativitást, az alkotóképességet, a fantáziát
  • a gyerek gyakorlhatja és alkalmazhatja a már elsajátított képességeit
  • a szabad levegőn eltöltött idő kedvező hatással van a testre, szellemre, lélekre egyaránt
  • ha sok a manuális tevékenység (mint a képeken látható dagonyázás a sárral), fejleszti a szenzomotoros érzékelést (a világ tapintással való felfedezése)
  • fejleszti a koncentrációt
  • (ha többen játszanak) az együtműködés, egymás segítése a közös cél érdekében történő tevékenységek gyakorlásának ideális módja
  • mivel szabad játékról van szó, a szabályokat a gyerekek állítják föl, így azokat sokkal inkább magukénak érzik és be is tartják
  • oldja a stresszt, a gátlásokat
  • a szabad játék mindig segít feldolgozni a nap közben átélt élményeket
  • mert minden hozzávaló mindig kéznél van - bármiből lehet bármi
  • mert a szülőknek van pár perc nyugalma (és valljuk be, hogy ez sem utosó szempont)

Tudjátok mi lenne az egyik legkedveltebb tevékenysége a gyereknek?

A dagonyázás, sarazás, ezért aztán százszázalékosan érthető, hogy miért is van "sárünnep"

A sárban az a zseniális, hogy
  • rengeteg játék játszható vele (kis és nagy mozgásos, szerepjáték, festés, szobrászkodás, stb.)
  • a gyerekek maguktól is ötletelhetnek
  • környezetbarát!!
  • könnyen "előállítható"
  • mindenről le/kimosható
  • nincs olyan gyerek, aki ne szeretné :)
  • egyszer azt olvastam, hogy a vizet, homokot és a sarat azért szeretik a gyerekek ösztönösen, mert nagyon ősi, bevésett emlékeket ébreszt a lélekben (még az ősember idejéből)
Egyetlen hátránya a sárral való játéknak mi magunk, a felnőttek vagyunk, akik azon parázunk, hogy koszos lesz a gyerek ruhája, arca, cipője, stb. és hogy ezzel aztán az egész lakást összepiszkolják. Van egy jó hírem: minél koszosabb egy gyerek, annál boldogabb! A lakásba belépve pedig azon nyomban dugjuk a zuhany alá a gyereket, és máris megoldottuk a takarítás kérdését.
Forrás: http://www.fittkid.hu
És hogy még nagyobb kedvet csapjak íme néhány ötlet, hogy hogyan is "ünnepeljetek" ma:
Képek forrása: Dimensions Early Education Programs @ First-Plymouth

+ 1 ötlet: És, ha amíg a gyerkőc önfeledten dagonyázik elkészítjük ezt a malacos tortát, akkor a mai nap biztosan kacagástól lesz hangos:

Hozzávalók:

Piskóta:
15 dkg cukor
15 dkg liszt
2 kk sütőpor
2-3 ek. kakaópor
4 tojás kettéválasztva
kb. 1 dl hideg víz

Piskóta töltelék:
lekvár (szamóca)
gyümölcs (eper konzerv)

Csokis krém:
Dr. Oetker csokis tortakrém + 2. ek fekete kakaópor
4 dl hideg tej

11 csomag Kit-kat
Szalag
70 gr. rózsaszín marcipán massza

Elkészítése:

A piskóta tésztát a szokott módon elkészítettük és a spájzba tettük hűlni, közben megcsináltuk a tortakrémet, mégpedig nagyon egyszerűen a port belekevertük a 4 dl tejbe, majd állni hagytuk. Miután a piskóta kihűlt kb. 2 cm szélesen levágtuk körbe a szélét, hogy a kész torta ráférjen egy tányérra, majd ketté vágtuk és megtöltöttük lekvárra. A tésztát tányérra tettük és a szélét megkentük tortakrémmel, majd a félbe tört kit-kat-ekkel körberaktuk, és szalaggal körbe rögzítettük. A közepét megtöltöttük a csokis masszával, végül a már előre elkészített malacokkal díszítettük.
Forrás: http://izeselet.blogspot.hu/
Befejezésül:
Azt hiszem ez az "ünnep" tökéletesen jó alkalom arra, hogy egy kis időre gyerekké vállhass Te is. Öltözz fürdőruhába és hívd ki a gyerekeidet egy igazi sárdobálós csatára vagy célbadó versenyre! Jó szórakozást!

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 10. - Hangvarázsalatok

"A zene az kell, mert körülölel"

A zene, a ritmus mindenütt ott van körülöttünk: hat ránk, hat a gyerekeinkre és zenei képességeiknek fejlődésére. Szerencsére hangszerre mindenhol rátalálhatunk és szinte mindenből készíthetünk. Legegyszerűbb és mindig "kéznél lévő hangszer" a saját testünk, hiszen a taps, a testrészeken való dobolás, a dobogá, mind, mind ritmusélményekhez, tapasztalatokhoz juttathat. A kimondott szavaknak is van ritmusa, a mondatoknak dallama. Sokszor dúdolgatunk, énekelünk nekik és velük... mindezek a hétköznapi, egyszerű helyzetek azok, melyekkel kezdődik a "zenét kedvelővé nevelés".

Ebben a bejegyzésben olyan ötleteket gyűjtöttem össze, melyek abban is "segíthetnek", hogy ne "csak" passzív" befogadóvá válhassanak, hanem alkotóvá is.

Ötletek játszótérre, udvarra

Hangszerek egyszerűen

Képek forrása: Child's Play Music

Kép forrása: Kép forrása: nepihangszerek.hu

Kép forrásawww.trendhunter.com

Kép forrása: www.allkidsnetwork.com

Kép forrása: craftsforkidsblog.com

Kép forrása: www.freekidscrafts.com

Kép forrása: www.redtedart.com

Kép forrása: http://littlepageturners.blogspot.hu/

Kép forrása: www.teachkidsart.net

Kép forrása: www.thecraftycrow.net

Kép forrása: www.learning4kids.net

Kép forrása: followpics.co



Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 8. - Egyensúlyban és egy oldalajánló

Kép forrása:blog.xfree.hu

Eszedbe jut, amikor a gyerkőc felmászik a fára, hintázik vagy libikókázik, ugrálókötelezik, ugyrálóiskolát játszik, kerékpározik, gördeszkázik vagy fél lábon ugrál - estleg a járdasziget szélén közlekedik, felmászik és leugrik, átlép és átugrik mindenen és mindenhova, hogy közben tanul? Persze, hogy nem, hiszen mindegyik csupa "mosolyjáték" és közben észrevétlenül fejlődik többek között az egyensúlyérzéke.

A mai bejegyzés ötleteit a http://www.fittkid.hu/ oldalt nézegetve találtam. Mindenkinek ajánlom, hogy olvasgassa és figyelje a bejegyzéseket, mert egyszerűen megvalósítható, gyerekbarát ötletek sokaságával találkozhat. Nagyon szeretem. Hogy miért? például ezért:

"Felhőtlen gyerekkor - mit tehetünk mi érte?"

Ti mire emlékeztek a gyerekkorotokból leginkább? Én érzésekre, hangulatokra. Nem arra, hogy milyen tiszta volt a lakás körülöttünk, vagy hogy milyen autónk volt, hanem amikor vasárnap együtt társasjátékozott a család. Hiszem, hogy az egyéniség kialakulásában döntő szerepet játszik, hogy kinek milyen geyerekkora volt. És ebben mi, szülők, nagyszülők, nevelők, gyerekfelügyelők, pedagógusok nagyon sokat tehetünk. Néhány egyszerű gondolat szem előtt tartásával rengeteget adhatunk a gyerekeknek:

1. Gyerekkor csak egyszer van! Olyan gyorsan felnőnek a gyerekek, hipp-hopp a barátok, az ellenkező nem, a hobbik, stb. fogják érdekelni őket, ahelyett, hogy velünk, szülőkkel töltenék az idejüket. Használjuk ki, hogy most még játszanak velünk/játszhatunk velük... 

2. A játék akkor a legjobb, ha az a gyerekek igényeit veszi figyelembe és teret enged a szabad asszociációnak. Mi felnőttek hajlamosak vagyunk túl sok követendő szabályt és tartalmat belevinni a játékba, már túl reálisan nézzük a világot. A gyerekek sokkal kreatívabbak, még benne élnek a mesében, abban a világban, ahol minden lehetséges. Hagyjuk, hogy itt játszanak, sőt, menjünk mi is velük, nagy élmény felnőttként ismét gyerekké válni! :)

3. Hagyjunk szünetet is  a gyerekeknek: nekik is szükségük van néha egyedüllétre, amikor feldolgozzák a napi eseményeket, belemerülnek egy-egy játékba, fizikailag és lelkileg is feltöltődnek energiával. Ne próbáljuk meg programokkal kitölteni az egész napjukat, néha egyszerűen csak hagyjuk békén őket. Ideális lenne, ha kisiskolás korban nem terhelnék túl házi feladatokkal és különórákkal őket. Amennyire tudjuk, biztosítsuk ezt számukra.

4. Nem göngyölhetjük őket védőhuzatba, nem tudjuk őket mindentől megóvni - és ez így is van rendjén! A gyerekek elesnek, lenyúzzák a térdüket, kék-zöld foltokat szednek össze, sőt néha még rosszabb is történhet velük. De aztán felkelnek és mennek tovább. Újra és újra próbálkoznak, mert így tanulnak. Igy tapasztalják meg a világot maguk körül, így tanulják meg felmérni és értékelni a helyzeteket, így tanulnak önnálóságot és találják meg a helyüket a világban - már ha hagyjuk őket tapasztalni.

5. Szabjunk határt a képernyő előtt töltött időnek! Ahogy nőnek a gyerekek, úgy szeretnének egyre több időt tölteni a tv, internet, számítógépes játék, vidójáték, stb. előtt. Nem, én nem vagyok fanatikus ellensége a 21. század találmányainak,igenis vannak jó és hasznos műsorok a tv-ben és sokat lehet okulni a számítógépes játékokból is, de adjuk alternatívát a gyerekeinknek a valós játékokból is! 

6. Nem baj, ha a gyerekek néha "unatkoznak". Ne érezzük kötelességünknek, hogy folyton szórakoztatsuk őket és állandóan valami hasznosat kelljen csinálniuk. Nagyon jó, ha megtanulnak egyedül játszani, elfoglalni magukat, sőt játékokat ki/feltalálni vagy egyszerűen csak álmodozni. Értékelni a csöndet és elmélyülést. Még ha csak rövid időszakokra is :)

7. A sportfogalalkozások nagyszerűek, de nem egyenlőek a szabad játékkal. A sport a kitartásról, szabályszerűségről, koncentrációról, a cél eléréséről szól. A szabad játék meg egyszerűen csak arról, hogy élvezetes módon, kikapcsolódva, lehetőség szerint a szabadban mozogjunk sokat és jólesően.

8. Minden gyereknek az előnyére válik, ha ő maga elültet valamit, majd annak a növekedését nyomon követi. Mindegy, hogy a családi kiskertben segít palántázni, vagy csak egy cserépben nevelget valamit az ablakpárkányon, a lényeg ugyanaz.


9. A gyerekek leginkább a mi időnket, figyelmünket igénylik. Minden drága játéknál, könyvnél, ajándéknál többet ér, ha figyelünk rájuk! Megfizethetetlen, amit a figyelmünkkel adhatunk nekik!

10....?
Nektek mi a véleményetek, mi jöhet a tizedik helyre?"

1. ötlet: Pókháló ragasztószalagból

Először én találtam ki hozzá játékokat:
  • középre raktam egy almát, a hálószálakra pedig mindenféle állatkát, akik védelmezik az almát. A gyerkőc feladata az, hogy elvegye a pók almáját, de csak a szalagon mehet végig, ha pedig állatkákkal találkozik, ott nem mehet át. Azaz labirintusjáték, egy kis lábizom, egyensúlyérzék és logika fejlesztéssel. És ami nagyon fontos: sok nevetéssel! :)
  • Ennek a fenti játéknak a variációja: nincsenek védő állatkák, egyszerűen "csak" be kell menni az almáért a hálószálak mentén, de: lábujjhegyen, guggolva, egy lábon ugrálva, külső lábélen, táncolva, stb. Nyugodtan ötletelhetnek a gyerekek is, milyen módon menjenek még.
  • egy másik játék: beültem középre, én voltam a pók. A gyereknek úgy kell átszaladni a háló egyik feléről a másikra, hogy a pók ne kapja el. Persze úgy játszottam, hogy mindig majdnem elkaptam, de azért csak kicsusszant a kezem közül, mire nagy mű-felhajtást csaptam, hogy milyen ügyes ez a kis légy, de legközelebb minden erőmet összeszedem, és úúúúgyis elkapom! Ez a játék hihetetlenül felvillanyozta G-t, csak úgy csillogott a szeme és visongatott :) Ebben a játékban az a jó, hogy nagyon sok a testi kontaktus (mint egy jó kis birkózásnál), de a gyereknek az agyát is jól megtornáztatja, mert előre ki kell gondolni a mozdulatait, kombinálnia kell, megpróbálni kicselezni.
  • Lehet vele célba dobósat játszani: meghatározott távolságról kell minél inkább középre dobni pl. az összegurigázott zoknit. Valahogy úgy, mint a darts-nál, csak itt vízszintesen. A dobás úgyis rengeteg izmot és idegpályát megmozgat a gyerekben, kicsiknek nem is olyan egyszerű feladat ez! Lehet akár pontokra is játszani, a végén összesíteni - főleg, ha sokan játsszák.
  • Ha többen vagyunk (legalább hárman), lehet játszani Macskásat. Azaz középen ül a pók a hálójában,  két oldalt pedig két légy, akik dobálják egymásnak a kaját (valami plüss dolgot, párnát). Persze úgy kell átdobni a dolgot, hogy a pók ne tudja elkapni. Ha elkapja, helyet cserél azzal a léggyel, akinek a dobását kivédte. Szintén nagyon jó kombinációs játék, sok trükközéssel és ami nagyon fontos: együtt kell működni a társsal, csak akkor lehet elérni a célt!

2. ötlet: Mocsárjárás

Már több helyen láttam ezt a  játékot, és bármilyen variációban fordult is elő, nagyon tetszett. Ötletes, egyszerű és érdekes a gyerekeknek. Ja, és nem utolsó sorban jó kis koordináció- ill. egyensúlyfejlesztő játék. Odáig még nem jutottam el, hogy meg is valósítsam (lsd. időhiány), de nem hiszem, hogy nagy ördöngősség lenne. A lényeg, hogy valamilyen 10-15 cm magas, vagy ennél akár alacsonyabb  tárgyon (ami lehet fakocka, hungarocel darab, konzervdoboz, stb) lyukat fúrunk, majd átfűzzünk egy kötélet, amit aztán megkötünk, hogy egy karikát képezzen.






A karikának olyan méretűnek kell lennie, hogy a gyerek a behajlított kezébe tudja venni. Kb. olyan méret ez, mint a síbotnál, mivel így tudja majd a mozgását kézzel segíteni. Kész is vagyunk. Fel lehet pattanni rá és mintha "gólyalábakon" járnánk, úgy kell lépdelni, csak persze nem olyan magasságban. Aztán ha már nagyon belejött a gyerek, persze el lehet gondolkodni az artistaképzőn is...:)




Egy másik verzió:

 

3. ötlet: Tappancsnyomok

Szóval a kizclub oldaláról letöltöttem ezt a doksit, és kinyomtattam a képeket. Aztán körbevágtam a lábnyomokat éslamináltam őket, hogy tartósabbak legyenek. Végül Blue-tack-kel rögzítettem őket a parkettához (ez azért fontos, hogy amikor rálépnek ne csússzanak meg, mert az nagyon balesetveszélyes lenne!).


A játék célja az, hogy a gyerekek meghatározott betűkre lépjenek rá, de itt is fontosnak tartom, hogy legyünk nagyon rugalmasak! Ha a gyerekek más szabályokat találnak ki, ám legyen, kövessük azokat, hiszen az a lényeg, hogy jól érezzék magukat/magunkat és közben mozogjunk.

 

4. ölet: Papírkorcsolya


(Ezekben a játékokban az is jó, hogy ha rossz az idő, esik az eső akkor a lakásban is játszható.)

Jó hangulatú egyött játszást (tanulást) Mindenkinek!

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 7. - Betű felismerő "játékok"

Játék a betűkkel

Jánky Béla: Az ábécé

Az ábécé betűtár,
a tudomány betűvár.
Betűtár, betűtár,
betűtáron csodazár.

Ki a kulcsát megleli,
a várat is beveszi.
Betűvár, betűvár,
betűvárban csoda vár.

1. ötlet: Képgyűjtő album

Kép forrása: www.sewcakemake.com

2. ötlet: kőfestés

Kép forrása: www.celebrations.com

3. ötlet: Memória játék

Kép forrása: www.notimeforflashcards.com

4. ötlet: Párosító

Kép forrása: www.craft-o-maniac.com

Képek forrása: charlieton.blogspot.com

5. ötlet: Autópálya

Képek forrása: http://www.notimeforflashcards.com

6. ötlet: Scrabble söröskupakból

Kép forrása: kiflieslevendula.blogspot.com

7. ötlet: Szókirakó

Kép forrása: rubsomedirtblog.com


  • Rakjunk értelmes szavakat, mintha keresztrejtvény lenne!
  • A gyerekek húznak egy betűt, és innen folytatják az ábécét!
  • Képeket készítünk, mindenki húz egyet, és ennek nevét rakja ki!
  • Mindenki húz 6 betűt, sorban rakhatunk le belőlük mindig egyet, kinek hány értelmes szót sikerül kirakni?
  • Rakjunk ki sorozatokat! (aa-b-aa-b, d-b-d-b-d-b, stb)
  • Húzzunk 4 mássalhangzót, tetszés szerint egészítsük ki magánhangzókkal úgy, hogy értelmes szavakat kapjunk!

Ötletek és képek forrása: http://gyereketeto.hu

8. ötlet: Betűs tányér

Kép forrása: http://www.okoskaland.com/

9. ötlet: Betűszörny


Készítsetek BETŰSZÖRNYET!  Így a betűk tanulása  szórakoztató és könnyű lesz!
A célnak bármilyen tetővel rendelkező doboz megfelel. Használjatok színes papírokat, szalagokat.

A betűket helyezzétek el az asztalon /földön. Kezdődhet a játék:
" A betűszörny szörnyen éhes, ebédre ____ betűt akar!" A gyermek pedig megkeresi a betűt és a szörny szájába teszi. Később már rövid szavakat is "megehet" a szörny!

Ötlet és kép forrása: http://www.okoskaland.com/

10. Szókirakó

Kép forrása: http://www.okoskaland.com/

11. Betűnyomda

Kép forrása: otthonovi.blogspot.com

12. ötlet: Betű twister

Ötlet és a képek forrása: http://scottsbricks.blogspot.hu

Befejezésül a 13. ötlet: mindig legyen kéznél egy zacskó betűtészta, melyet a játék végén belefőzhetünk a paradicsomlevesbe és akkor még ebéd közben is filytatódhat a játék vagy tanulás.

Mediterrán paradicsimleves

Kép forrása: aledakonyhaja.blogspot.com

Hozzávalók:

Elkészítés:

A paradicsomokat forró vízbe tesszük, majd a a héjuktól és magoktól megszabadítva őket mixerrel összeturmixoljuk. Rántást készítünk lisztből és olajból, majd az felöntjük vízzel és a paradicsompürével, hozzáadjuk a fűszereket, felforraljuk. Miután felforrt, beleöntjük a tejszínt, majd pirított kenyérkockával tálaljuk, a tetejére reszelt sajtot szórunk

Forrás: www.mindmegette.hu

Jó étvágyat, jó játékot!

Játék, tanulás, játékos tanulás nyáron (is) 5.- Homokozás

Kép forrása: http://passengersonalittlespaceship.blogspot.hu/

Homok, homokozás, sár, sarazás

Homokozni minden korban imádnak a gyerkőcök. Akár homokvár, akár sütemények készülnek, minden esetben segítik gyermekünk fejlődését. Hatással van a kéz finommozgásaira, a fantáziára. A homok olyan közeget biztosít, melyben a gyerekek a körülöttük lévő világ kis darabjának felfedezését, felépítését, elpusztítását három dimenzióban is gyakorolhatják.

Az első alkotások homokból készülnek! Homokozás közben a gyerek bőre - egyik fontos érzékszerve - is rengeteg ingert kap: ilyen a homok hőfoka, szemcsemérete, állaga.

Tengerparton, tóparton, folyóparton nagy élmény az iszapozás, sarazás. A formázás, gombócgyúrás, alagútásás erősíti a gyerek karizmait. Kézügyessége fokozatosan fejlődik: kezdetben könnyebb a vizes homokot formába nyomkodni, mint gyurmával, tésztával tenni ugyanezt. Később a gyurmázástól megerősödött ujjak már lazábban fogják a ceruzát, először tehát hadd sarazzon, homokozzon, gyurmázzon a kisgyerek!

Homokvárak, vizesárkok
Kép forrása: www.kidscreativechaos.com
Különböző fajtájú és méretű műanyag flakonokból újakat készíthetünk a megunt homokozójátékok mellé. A flakon felső részéből csúcsokat formázhatunk, a megmaradt középső cső pedig a vár alagútja lesz. A kisgyerek rendszerint nem tud olyan szilárd homokvárat építeni, hogy átfúrva ne szakadjon be, ezért készítsük fordítva az alagutat. Fektessük le vízszintesen a homokba a műanyag flakon középső szakaszát, és halmozzunk a tetejére jó magas kupacot. Botokat, faleveleket, színes kavicsokat használhatunk zászló, kapu gyanánt. Hazainduláskor ne felejtsük a flakonmaradványokat a homokban, mert ezek egyébként szemetek. A farkasverem mély gödör, botokkal, falevelekkel letakarva. Játsszuk el, hogy a farkas (vagy a dinó) nem veszi észre, és beleesik. Vigyünk magunkkal ehhez megfelelő gumiállatot. 
Tengerparton kagylókkal boríthatjuk a kész várat. Készítsünk a különböző színű, formájú és méretű kagylókból mozaikot a puha, nedves homokba. A víz szélén csatornarendszert vájhatunk, szigetet, kikötőt, míg el nem mossa az egészet egy erősebb hullám. Mindezt a játszótéri kút segítségével is megvalósíthatjuk, a sarazást pedig szinte minden gyerek imádja.
Süti, süti pogácsát...
Meleg időben, vízközelben megengedhetjük, hogy kisgyerekünk fülig maszatos legyen. A kicsik (sőt, talán még a nosztalgiázó nagyok is) élvezettel turkálnak a homokban, pancsolnak a vízben, hát még ha össze is keverhetik a kettőt! A bőr legkiterjedtebb érzékszervünk, a homok és a sár érintése élvezetes és egyben hasznos tapasztalatszerzés. Vegyük le a kisgyerek ruháját: majd tisztán ráadjuk a játék végeztével. Az viszont fontos, hogy szorosan záródó bugyit vagy pelust adjunk rá. 
- Ássunk kis mélyedést, és töltsünk bele annyi vizet, hogy híg massza keletkezzen benne. Csepegtessünk a híg sárból hegycsúcsokat, tornyokat. Figyeljük meg, hogy növekszik, majd hogyan dől le.
- Adjunk hozzá még egy kis anyagot, majd formázzunk belőle gombócokat, és hengergessük meg száraz homokban.
- Dagasszunk nagy cipókat, és "süssük ki" őket a napon. Másnapra kőkeménnyé száradnak. 
- Kenjük be sárral a kisgyerek lábszárát, majd zuhanyozzuk le róla a fekete harisnyát. Ha megtetszett neki, jó néhányszor ismételhetjük!
Játszik és tanul
Vigyünk magunkkal a játszótérre kis szivacspárnát, hogy kisgyerekünk mellé telepedhessünk. A szokásos homokozóformákon kívül újabb tevékenységekre ad lehetőséget egy szélesebb szájú műanyag üdítős palack, műanyag kés, kanál. Homokozás közben számos mondókát is megtaníthatunk neki. 
- Simítsuk el magunk előtt a homokot, és ujjunkkal vagy kis bottal rajzoljunk emberkét. Mondjuk el hozzá a Pont, pont vesszőcske kezdetű mondókát. A homokozóformákkal kupacoljunk ruhát a pálcikaemberre. Kérdezgessük kisgyerekünket: hova tegyük a szoknyáját? Hova jön a cipője?
- Gyúrjunk nedves homokból pogácsát - süti-süti pogácsát, apának, anyának, kedves kis babájának. Műanyag késsel vágjuk fel, és osszuk szét a családtagoknak, barátoknak. Soroljunk fel minél többet közülük, közben megtanulja a nevüket.
- Kanalazzunk homokot a széles szájú flakonba, így gyakorolja a kanalazást. Közben figyeljük, hogyan telik az üveg, majd borítsuk ki, és kezdjük elölről. Gyűjtsön nagyobb kavicsokat, és dugdossa azokat is az üvegbe. Ügyesednek az ujjacskái, közben hallja, hogy ez zörög, és megfigyelheti, hogy némelyik kavics nem fér bele.
Forrás: http://www.babaszoba.hu/
Homokozók a kertben
(képek forrása: http://www.yesspaces.com//
Kép forrása: redtri.com
+ 1 játékötlet: Kincskereső
+ 1 ötlet: Homoklenyomatból dekoráció

Képek forrása: www.pressions.ca

Kép forrása: authorsresources.ca