Programok, játékok és egy kis barkácsolás

Kép forrása: flickrhivemind.net

A "világnap" rövid története

A XIX. század nagy mocsárlecsapolásai, folyószabályozásai következtében a madarak életfeltételei romlani kezdtek, pusztultak az erdők, mezők. Így az európai államok 1902. március 19-ikén egyezményt kötöttek a mezőgazdaságban hasznos madarak védelme érdekében.
Chernel István ornitológus már abban az évben szervezett Madarak és Fák Napját.

Az ünnep hivatalos bevezetésére Apponyi Albert vallás- és közoktatásügyi miniszter adott ki körrendeletet 1906-ban, amely szerint e napon eper- vagy más gyümölcsfákat kellett ültetni, illetve öntözni, valamint meg kellett emlékezni a hasznos madarakról. Elrendelte, hogy valamennyi iskolában ünnpeljék meg a Madarak és Fák Napját.
Kezdeményezése széles mozgalommá bővült. A XX. század első felében minden májusban sor is került erre a programra. Az Állatvédő Egyesület és a Magyar Ornitológiai Központ - Hermann Ottó irányításával - jelentősen támogatta ezt a nemes mozgalmat. A második világháború után ugyan sokat veszített népszerűségéből, de a kilencvenes évek óta ismét egyre többen ünneplik meg.
Csupán 1994-ben érett meg az idő arra, hogy a Madarak és Fák Napja ismét országos mozgalommá váljék.

1996 óta kormányrendelet alapján május 10-én ünnepli az ország.

Programajánló:

Az ország egész területén színes programok várják a gyerekeket és a családokat.

Ízelítőül néhány:

2014. május 6. /kedd/

2014. május 8. /csütörtök/

2014. május 9. /péntek/

2014. május 10. /szombat/ - 2014. május 11. /vasárnap/

2014. május 10. /szombat/ - 2014. május 11. /vasárnap/

2014. május 10. /szombat/

2014. május 11. /vasárnap/

2014. május 11. /vasárnap/

2014. május 11. /vasárnap/

2014. május 16. /péntek/

2014. május 17. /szombat/

2014. május 17. /szombat/

A budapesti programok közül csupán kettőt emelek ki:

2014. május 7–11., Magyar Természettudományi Múzeum – Madarak és Fák Hete

2014. május 10. Jókai Kert, Budapest – Madarak és Fák Napja

Herman Ottó Emlékév programja. Családi nap a DINPI, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület közös szervezésében, a Petőfi Irodalmi Múzeum közreműködésével.

IDŐTARTAM: 10.00-18-00
HELYSZÍN:
Jókai-kert (XII. Budapest, Költő u. 21.)

Madarak és fák napja az óvodában

Kömyvajánló:

Adorján Rita: Magonc - erdőismeret és természetismereti játékok


Játékok, mozgásos játékok

Karvaly

Kellékek: Néhány kis labda vagy babzsák-madár.

A játék menete: Az egyik játékos legyen a karvaly. A többiek bokrok lesznek, akik legalább 6 méter átmérőjű kört alkotnak. Az egyik "bokor" kezébe adjuk a "madarat": kis labdát vagy babzsák-madarat (leírását lásd később). Adott jelre a "bokrok" egymásnak dobálják a "madarat", a karvaly pedig megpróbálja elkapni. Ha sikerül, helyet cserél azzal a "bokorral", amelyik dobta a madarat. Több madárral is játszhatjuk (madárcsapat).

Babzsákmadár készítése: Varrjunk egy nagyobb babzsákot — ez a test — és egy kisebbet, ez a fej. A kettőt erősítsük össze. Varrjuk rá a szárnyakat, lábakat, fejet, csőrt, szemet — kész.

Kakukk

Előzetes ismeretre van szükség: a kakukk az a madár, amelyik nem rak fészket. Énekes madarak fészkébe csempészi tojását, és a mit sem sejtő madárka nemcsak kikölti, de eteti is a fiókákat. A játékosok tetszőlegesen helyet foglalnak a játszótéren, ők az énekes madarak, és kört rajzolnak maguk köré. A kijelölt (kiszámolt) játékosnak nincs "fészke", ő a körön kívül áll, adott pillanatban elkiáltja: "kakukk", erre a madarak kirepülnek a fészekből, igyekeznek más kört elfoglalni. A kakukk is beáll egy körbe. A fészek nélkül maradt madár lesz az újabb kakukk.

Hosszú lábú gólya bácsi

A játéktérre minél nagyobb kört rajzolunk. A kör közepén áll a békákra vadászó gólya. A békák a körön kívül állnak, onnan bosszantva a gólyát mondják:
Hosszú lábú gólya bácsi,
Mit tetszik ma vacsorálni?
Békahúst? Brekeke,
Ugye, milyen jó lenne?
Közben a békák bemerészkednek a tóba, vagyis át-átfutnak a körön. Akit elkap a gólya, az lesz az új játék gólyája.
Másik változat: akit elkap a gólya, szintén gólyává válik.

Kakaskergető

A gyerekek kézen fogva körbe állnak, ők a kakasok. Középen áll a kakaskergető. A kör jelre elindul egy irányba, a vers ütemére lépnek:
Sűrű erdőcske, ritka mezőcske,
hess ki, kakas, másé,
hess ki, kakas, másé.
Az utolsó szó kimondása után a kör megszakad, a gyerekek szétszaladnak. Akit a kakaskergető megfog, az lesz az új kakaskergető.

Verebes

Az udvarra, a lehető legtávolabbra egymástól, két kört rajzolunk, ezek a gyümölcsöskertek. A két kör között állnak a pásztorok (két-három gyerek). A verebek a versikét ismételve két lábon be-beugrálnak a kertbe:
Megérett a cseresznye,
Nem kell nekünk legyecske!
A kertben szökdécselve is kétszer-háromszor elismétlik a mondókát, majd ugyancsak két lábon átugrálnak a másik kertbe. Akit a pásztorok elfognak, pásztorrá válik.

Forrás: http://www.aldasegyuttes.hu/

Kincsvadászat

Kell hozzá egytojástartó (legjobb a 12-es, de kisebbel is működik) ill. egy rá illő lap, 12 négyzettel, rajtuk a keresendő kincsek képével. A tojástartó megfelelő mélyedésébe a képen látható dolgot kell begyűjteni.


Kiindulópontként itt egy letölthető kép (bal eger gomb a képen),


de éppen az a játék lényege, hogy bármilyen képre cserélhetjük a meglévőt, akár a gyerekek maguk dönthetik el, mit szeretnének kerseni, vagy akár le is rajzolhatják, amit aztán rá lehet ragasztania  tojástartóra
Színvadászat:
Ehhez nem kell más, mint a barkács- illetve festékboltokban kitett ingyenes színminták.Tudjátok, azok a csíkok, amiken egy szín bizonyos árnyalatai látszanak. Ebből fogjunk pár különböző színűt, a szinekbe lyukasztóval csináljunk lyukakat, majd fogjuk össze a sarkán a lapokat. Már mehetünk is  a kertbe/erdőbe/játszótérre és indulhat a színvadászat!
Természtesen az a cél, hogy a lyukon át azonos színű dolgokat találjunk:
Forrás: http://www.fittkid.hu/
Kéregtapogató

Ezt a játékot párokban játsszuk: kösd be a partnered szemét, többször forgasd meg, és aztán vezesd egy tíz-húsz méter távolságban levő fához, amelyet meg kell tapogatnia és szagolgatnia. Vezesd vissza egy másik útvonalon és hagyd, hogy szemkötő nélkül találjon vissza a fájához. Utána partnercsere.

Az én fám

A bekötött szemű játékost vezessük egy fához, és adjunk neki egy vagy két percet, hogy látását „kikapcsolva” a többi érzékszervével megtapasztalja a fát. Tapogassa meg a kérget, simogassa meg a leveleket, kóstoljon meg egyet, szagolja meg, hallgassa a lomb susogását, szagolgassa  és tapogassa körbe  a fa környékét, ha tudja, rázza meg a fát, és érezze, hogyan mozog.  Ezután vezessük vissza a nem túl messze lévő starthelyre. Most az a feladat, hogy nyitott szemmel is meg kell találnia a saját fáját.

Festőpaletta

Rajzlapból festőpaletta-alakot vágunk ki, melyből minden gyerek kap egyet. Az a feladatuk, hogy ők töltsék fel színekkel az üres palettát, a természetben talált növények, állatok, esetleg élettelen dolgok maradványaival, részeivel. Lehet egy szín árnyalatait is gyűjteni, vagy a teljes színskálát.

MIÉRT VAN SZÜKSÉGÜNK A FÁKRA?

A játék menete:
  1. Kb. 6 gyerek "fa" lesz: álljanak egymástól néhány méternyire. A többiek mind olyan élőlények, melyek élete a fákhoz kötődik, pl. madár, mókus, rovar, hernyó, stb. Minden élőlény álljon egy-egy fa mellé.
  2. Ha a játékvezető azt kiáltja: "gyerünk!", mindenkinek új fához kell szaladnia. Eközben azonban nem vehetnek levegőt, csak mikor odaértek a másik fához!
  3. A játék nehezebbé válik, ha néhány fát favágók kivágnak, a megmaradtak egyre távolabb kerülnek egymástól.
  4. Végül, mikor mindenki az utolsó megmaradt fa körül szorong, kérdezzük meg a gyerekeket: miért van szükségünk a fákra? Kórusban fogják kiáltani: hogy levegőt kapjunk!
HERNYÓVERSENY
Kellékek: Valami, amivel a gyerekek lábát össze lehet kötni (pl. régi harisnyák felső része). Elegendő hely, ahol a versenypályát kijelölhetjük.
A játék menete:
  1. A gyerekek alkossanak kb. 10 fős csoportokat. A csoportok álljanak libasorba. Kössük egymáshoz az első és második gyerek jobb lábát, a második és harmadik gyerek bal lábát, és így tovább.
  2. Mindenki tegye a kezét az előtte álló vállára.
  3. A csapatok álljanak a rajtvonalra, és adott jelre haladjanak végig az előre kitűzött pályán. Az első játékos a fej, ő ad utasításokat a test többi részének.
Szabályok:
  1. Az előttük haladó vállát nem szabad elengedni.
  2. Ha egy kötés kibomlana, állítsuk le a versenyt és kössük meg újra.

MEMÓRIA JÁTÉKOK

Kellékek:
Papír és ceruza minden résztvevőnek (nem feltétlenül szükséges), természetes objektumok.
A játék menete: 
1. változat:
  1. Egy adott élőhelyen gyűjtsünk össze 6 vagy több dolgot (követ, mohát, fakéreg darabot, levelet, stb.) és fedjük le őket valami természetes takaróval, pl. egy nagy levéllel.
  2. Vegyük le a takarót kb. másodpercre, majd tegyük vissza. A gyerekek ezalatt jól nézzék meg a dolgokat.
  3. Kérjük meg őket, hogy keressenek hasonlókat néhány (kb. 5) perc alatt.
2. változat
Olyan dolgokat gyűjtsünk, melyek tapintása jellegzetes: valami keményet, lágyat, könnyűt, rugalmast, törékenyt, stb.
3. változat
Játszhatjuk állatképekkel is, lehetőleg olyanokkal, melyek az adott helyen előfordulnak. Mutassunk fel 10-12 képet, majd kérdezzük meg, hányra emlékeznek. A gyerekek leírhatják vagy mondhatják a választ.
Forrás: http://www.kia.hu/
Kézműves ötletetek, alkotások:

Képek forrása: http://www.kia.hu/
Kép forrása: Kirsty Elson Designs

+1 ötlet: Fűzhető "fagyöngy" kicsit másképp

Befejezésül:


Ha a Föld csupán
egy méter átmérőjű volna, és
a levegőben lebegne valahol, néhány 
arasznyira a talaj felett, az emberek a világ
minden tájáról csodájára járnának. Körbesétálnák, 
gyönyörködnének hatalmas óceánjaiban, csillogó tavacs-
káiban, és az azokat összekötő vízerekben. Megcsodálnák
dudorait és mélyedéseit, a körülötte lebegő vékony gázréteget
és a benne rezgő párát. Megcsodálnák, hogy miféle élőlények 
járkálnak a felszínén, úszkálnak vizeiben. Szentnek nyilvání-
tanánk, hiszen az egyetlen lenne, és féltve óvnák, nehogy baja
essék. Ez a gömb lenne a világ legnagyobb csodája. Az embe-
rek hozzá jönnének imádkozni, hogy meggyógyuljanak, hogy
bölcsességet kapjanak, hogy meglássák a szépséget és hogy 
ámuljanak azon, hogy ez hogy lehetséges. Szeretnék
és életük árán is megvédelmeznék, mert valahogyan
tudnák, hogy életük teljessége semmi sem lenne
nélküle. Ha a Föld csupán egy méter
átmérőjű volna ...........